Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmm... i følge smøretabellen på www.castrol.no anbefales EDGE SPORT 0W-40 som best på både m10, m20, m30 og m40 - motorer....

enten det eller SLX Longtec som kommer opp i smøretabell for verksteder... begge er vel helsyntetiske

Nekter å tro Castrol anbefaler det om de mener de gamle BMW-motorene er kun beregnet på mineralsk slik som Lien antyder...

Jeg kjører vertfall på helsyntetisk i god tro og synes det funker bra.

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
M20 motoren skal ha Mineral olje! det er det de bruker på BMW verkstedene!

Verkstedet fyller nok på den billigste oljen de kan slippe unna med, men likevel må du betale bra for det :lol:

Skrevet

Bruk Royal purple 10w40 helsyntet. koster ikke sjorta heller:) kjører med denne på min 525i M50 all ventiltikking og oljeforbruk forsvant etter jeg begynte å bruke denne for 3 måneder siden

Skrevet
Både biltema og Reginol.no olja er henta rett fra Statoil.

Så den skal holde bra kvalitet.

(10w40 syntet)

Statoil leverer "spesiell kvalitet" til biltema.

Skrevet

(10w40 syntet)

...den der må du nok utdype litt..

Skrevet

(10w40 syntet)

...den der må du nok utdype litt..

Jeg fikk desverre ikke noen bedre utdypning sist jeg var hos statoil (på fagerstrand, der de driver og blander gørra) Biltema fikk en litt annen blanding enn annet.

Samma kan det være for min del. Jeg kjøper mobil1 for barer 100,- literen og er godt fornøyd med det. Da vet jeg hva jeg får. Det kan godt være at biltema sin olje er fin som faen, men så lenge man ikke vet hva man får, så kan det være det samme. Gambler ikke med sånt.

Skrevet

Motorolja til Biltema har kvalitetsmerkingen API SL så det er ikke noe gambling når den har bestått de kravene. Er min mening.

Er mange som ikke har skjønt dette med viskositet her inkludert Lien.

En olje som har viskositetsverdien 0W-40, 5W-40 eller 10W-40 er akkurat like tykk når den er varm.

Det som gir minst slitasje på motorene deres er olje med lavest mulig tall foran "W" altså 0. Det er kaldstarter om vinteren som gir mest slitasje på motoren av all kjøring. Og olje som flyter lett rundt i motoren er beste måte å begrense denne slitasjen + motorvarmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...