Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kikket litt i instr.boka og fant kodene. Men på min bil stod ikke kodene som stod på olje.Men hva slags kode er bedre enn det andre,kjenner ikke tabellen?

Skrevet
før brukte de Mobil1. Usikker på om de fortsatt bruker det...

Biltema oljen har vært fra statoil de siste årene.Er vel like bra som annen billigolje hvis du skifter ofte.På biler fra 96 modell er det bedre kvalitet som gjelder på grunn av aluminiumsblokk.

Skrevet

her var det mye synsing :)

oljens Viskositet sier kun noe om hvor "flytende" den er i forhold til temperaturen. W er Winter. her må du følge spesifikasjonene som står i bilens instruksjonsbok. Dette gjelder dog ikke motorer som er ombygd for racing etc. disse motorene kan kreve en helt annen viskositet.

Viskositeten bestemmer også hastigheten på oljens vei igjennom motoren fra pumpa til bunnpanna. dermed så har den mye å si for hvor fort oppvarmingen blir, for jo lengere tid den bruker, jo varmere blir den.

Oljens kvalitet: API koder etc .

Her oppgis det i heftet åssen kvalitet du minst må ha av olje. det være seg flytegrensen og fordampingsgrensen.

Konklusjonen for dere finne ut av selv, her er min:

Jo bedre kvalitet du bruker på oljen, jo lengere tid kan oljen flyte igjennom systemet og dermed gi høyere oljetrykk.

Racingolje på vanlige biler, dvs biler som er satt i produksjon (uansett om det er Viper GTS eller Fiesta diesel) er livsfarlig for motorens helse !! fordi det kreves helt andre oljepumper til disse oljene, som er ment for å ha svært høy hastighet igjennom systemet (hvorfor?? les lengere omppe)..

Skrevet

biltema er jo et "billig" merke generellt. jeg ville ihvertfall aldri brukt den type "spare" olje på min. gå heller for en dyr merke-olje type castrol, esso, shell osv. riktig olje har jo alt å si for motorens levetid. er ikke der jeg ville "gamblet" ihvertfall. har jo litt dårlig erfaring med biltema også. kjøpte en bilforsterker på biltema som tok fyr etter en uke :?:(

Skrevet

nå skal dere som klager på biltema bare roe dere helt ned. her i norge må alt godkjennes og sertifiseres før det kommer ut på markedet. viskositet er verdier som blir fastsatt etter etter gitt kvalitet.

jeg har kjørt biltema på flere biler bla min bruksbil en nissan pick-up som jeg frar endel bilhenge med. der får olja kjørt seg langt mer enn hva disse 320 motoene deres gjennomgår.

Skrevet
nå skal dere som klager på biltema bare roe dere helt ned. her i norge må alt godkjennes og sertifiseres før det kommer ut på markedet. viskositet er verdier som blir fastsatt etter etter gitt kvalitet.

jeg har kjørt biltema på flere biler bla min bruksbil en nissan pick-up som jeg frar endel bilhenge med. der får olja kjørt seg langt mer enn hva disse 320 motoene deres gjennomgår.

unnskyld men viskositet har ikke noe med kvalitet å gjøre !! det er egne koder for kvalitet. men les min post lenger oppe for å forstå bedre sammenhengen der :D

Skrevet

Dette er litt besynderlig at troen på motorolje fra Biltema er så dårlig fra noen - uten at de har direkte erfaringer om produktet. "Billigmerket" Biltema har gjentatte ganger vunnet produkttester innen bilbatteri og eksosanlegg.

Jeg kjenner en høyt ansatt person i Shells consumer products divisjon. Han kan skaffe meg den dyreste motoroljen fra Shell, Helix Ultra Racing 10W-60 til under kr. 60,- pr. liter. Den koster over kr. 200,- på benserten...skjønner dere hvor mye bensistasjonene legger på i avanse på disse produktene. De blir da ikke bedre av at de koster...

Når det er sagt har jegfortsatt tilgode å fylle Biltema-olje på Alpinaen. ;)

Skrevet

unnskyld men viskositet har ikke noe med kvalitet å gjøre !! det er egne koder for kvalitet. men les min post lenger oppe for å forstå bedre sammenhengen der :D

ordla meg litt feil der. bilen min drar endel henger å den får kjørt seg hardt så biltema olje er helt greit.

Jeg kommer til å fylle Agip 10.60 på M3`en min men det er en litt annen motor

Skrevet
biltema olje er noe dritt.tynn som bare det

ta en tur på felleskjøpet der får du 10 liter for knappe 400kr

og den er olja er meget bra

super turbo d5

Ehh. unnskyld. Når motoroljefabrikanter skal skryte av sin olje, pleier de å sammenligne sin olje mot en "ordinær" motorolje ved å la en klinkekule synke ned gjennom olja i en sylinder. Den beste oljen er hvor oljen synker hurtigst - altså den olja som er tynnest. Jeg ser det også som en fordel at oljen er tynn, bare den danner en oljefilm.

Skrevet

Stemmer det. Dette har de blant annet hos Opel/Kia i Tønsberg (City Bil - forøvrig en drittforhandler). Stålkule som synker ned i glassrør med olje i - den raskeste skal selvfølgelig være den beste, og da er det også stor sannsynlighet for at det er den tynneste.

Skrevet

vel, det er ikke oljens kvalitet, selv om det kanskje kan forståes sånn. de bruker kanskje det som et salgsargument, og pådytter det da som almennviten.

Her er fakta:

Det du ser når den kula triller har ingenting (100% ingenting) med kvaliteten å gjøre. Det er Viskositeten, og den bør være lik optimal for motoren din. Viskositeten bestemmes ut i fra hvor høy tykkelsesgrad oljen har (bruker enkle ord nå). SAE grad er en standard for dette, og jo høyere SAE-tall, jo høyere viskositet.

Eks: SAE 0W-40 kan sees slik, 0W er vinter, altså denne oljen kan da kalles for Multigradsolje (alle oljer med 2 ulike tall er multigrads)!! det er dette de vil ha frem når de bruker en kule som et eksempel. En multigradsolje beholder tykkelsesgraden selv i svært lave temperaturer.

0W-40 = 40 er viskosegraden ved 100 C.

Oljekvaliteten:

Se etter API eller ACEA merkingen på oljeflaska.

API merkingen er 2 delt, en til Diesel (S)og en til Bensin ©. kvaliteten for disse går fra CA til CG-4, og SA til SL. altså A= lav kvalitet B= bedre osv ..

ACEA er den vi skal bry oss om mest her i Norge, her er systemet for kvalitet delt opp i 3:

Bensinmotorer: A

Små Dieselmotorer: B

større Dieselmotorer: : E

Tallet etter bokstaven forteller desverre ikke kvalitetsnivået i kronologisk rekkefølge. men f.eks så har A1 og B1 drivstoffsparende egenskaper..

kan noen som har en BILTEMA oljeflaske lese av kvalitetskoden, og sammenligne den mot andre oljer? her er det jo ikke mulig for BILTEMA å skrive hva dem vil, står det stemplet høy kvalitet, så betyr det høy kvalitet.

Kvaliteten bestemmer Fordampingsegenskaper, vanninnhold, bankefasthet osv ...

men oljens levetid er noe annet, men jo høyere kvalitet, jo lengere vil jo oljen holde!!

Skrevet
kan noen som har en BILTEMA oljeflaske lese av kvalitetskoden, og sammenligne den mot andre oljer?

Kvalitetsgraderingene på Biltema-oljene står ikke så mye tilbake for andre. Det er nok mye av det samme rundt forbi, med mindre man kommer opp på TWS-nivå.

Du finner forresten graderingene på nettsidene til Biltema.

Mineral 10W-30:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83025

Mineral 10W-40:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83029

Delsynt 10W-40:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83035

Helsynt 5W-40:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83089

Helsynt 5W-50:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=90195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...