Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kondens/damp blandet med oljedamp blir til en hvitaktig guffe det jo.

Holder motor på kjøleveske, så vil jeg påstå at du ikke trenger og bekymre deg stort for litt koseskum på lokket for og si det sånn.

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ble ganske hengt opp i dette meg valg av olje. Har sjekke opp Biltema oljen og funne ut følgene:

* For de feleste motorer er det fulttilstrekkelig å bruke -30 og -40 olje.

* På slitte motorer som kjøres hard og er utsatt for høye temperaturer annbefales -50 olje.

* Hvis man bruker mer enn 10W olje, vil motoren slites mye mer ved kaldstart. Grunnen er at oljen er så tykk at den ikke pumpes rundt i motoren før motoren er varm. (dette gjelder spessielt om vinteren her i Norge, hvor det er veldig kaldt).

Dette stod i en lang remse på første siden i avdeling "kjemikalier" på Biltema's katalog.

Skrevet
Unnskyld meg....

Kan ikke de som sverger til Biltema olje drikke Rødsprit fra dem?

Er jo knallgod rødsprit, og i allefall like bra som andre fabrikanters......

Lang erfaring kanskje?

Skrevet

Det at produsenten har brukt metanol istedenfor etanol i rødspriten biltema selger er ganske dårlig gjort, men siden når er rødsprit noe du skal drikke i det hele tatt? De som er dumme nok til destillere rødsprit for å så drikke den kan vel ikke klage? Det står jo klart å tydelig at den skal ikke drikkes og dampen skal heller ikke inhaleres. Du skal alltid ha god ventilasjon...

Uansett, jeg er enig i at biltema olje er ikke det beste på markedet, men den er heller ikke ment til å være det. Den skal være et rimelig produkt til de som kanskje har ikke en ny, dyr bil eller en bil som er blodtrimmet. Personlig så kjøpte jeg oljen deres etter å ha fått med meg at det er produsert av statoil og har oppfylt kravene til motoren min. Trengte bare noe midlertidig, siden jeg visste at jeg kommer til å bytte den ut om ikke så lenge. Ble faktisk positivt overrasket.

Jeg sverger ikke til biltema, men er det så vanskelig å godta at noen av produktene deres er faktisk "ok"? Selvfølgelig er det kun noen få produkter og de selger masse dritt...

Sånn off-topic:

Har faktisk merket at de har begynt med å selge turbo der, noen som har lyst til å prøve den ut? heheheheh

Skrevet

Prøvde faktisk å være "morsom".

På touringen har jeg kjørt et prøve prosjekt for å dokumentere hvordan BT oljen virker på min bil.

Skal ta opp video med lyd så dere får se og høre hvordan motoren går med BT olje og Castrol....

kjørt ca 6000 med den syntetiske til BT på en M50B20 som ikke har rundet 200, og vil at folk kan se hvordan det har virket på min motor.

Skrevet

Ser frem til det Skeleton (positivt ment). Blir kjekt å se noen fakta i denne diskusjonen. Som sagt, jeg har aldri tenkt å bruke denne oljen lenge siden jeg skal montere kompressor snart... (går sikkert rett til helvete hehe...).

Hvis du beviser at biltema olje er noe dritt så tar jeg av meg hatten :wink:

Skrevet

Skal ta opp en kaldstart på video med den syntetiske BT oljen som jeg har kjørt ca et halvt olje intervall på; 5-6000.

Og tappe av og helle på Castrol for så å ta opp en ny video.

Motor er i god stand, men nå høres det ikke slik ut, og jeg gjorde dette som et forsøk på å finne ut av hvordan BT olje feks virker på en slik motor.

Skrevet

Min erfaring når det gjelder BT oljen er at den funker meget godt... De første 1500 km.

Da er det på tide med ny olje om man er glad i motoren føler jeg.

Har en vitara v6 som er klar for et forsøk med castrol nå (litt nyskjerrig på FK oljen).

Den rakler omtrent som en gammel diesel når den kaldstartes nå etter ca 2000 km med tema olje.

Turbo saken min sper på såpass med bensin, så den tynner ut selv den beste olje til en mager udugelig oljesuppe på kort tid anyway.

Skrevet
Unnskyld meg....

Kan ikke de som sverger til Biltema olje drikke Rødsprit fra dem?

Er jo knallgod rødsprit, og i allefall like bra som andre fabrikanters......

Lang erfaring kanskje?

Kan hende, men lengre erfaring med smøremidler brukt på bil.

Og svart tidligere i tråden.

Den tiden jeg har vært på forumet, og drevet 24/7 med bil, er det stadig spørsmål om smøremidler.

Så beklager igjen flåsete svar, men håper det forsøket jeg har gjort på en av mine egne motorer kan gi dokumentert svar til de som tror det er samme egenskaper med en billig olje som en mer kostbar.

Har svart teknisk på dette i en annen tråd.

Og egentlig er jeg forundret over at folk kjøper dyre biler og skal spare på kanskje det viktigste smøremidlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...