MERN Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Har senket bilen min foran og skal nå senke bak. har ikke fjærklemmer selv, og lurer på om jeg klarer å bytte dempere og fjærer bak uten klemmer? lurer fordi en kamerat av meg klarte å bytte fjærene på sin e30 M3 bak uten klemmer.
Tomas Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 IKKE anbefalt å forsøke uten. Det er en sinnsyk kraft i en sammenspent fjær. Såg det ikke selv, men har blitt fortalt at det var noen på Bilfag linja på Sandnes som forsøkte å ta av på en Volvo 240 uten å bruke fjærklemmer. De brukte visstnok noe verktøy, men etter at fjøra var fjernet fra bilen spratt verktøyet av og fjøra "spratt" avgårde opp gjennom taket Skulle likt å sett det med egne øyne Point beeing: Biltema har billige, men fullt brukbare fjærklemmer som er verdt investeringen. Vil ikke anbefale å gjøre det uten.
Odd-M Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Min erfaring: Senkefjærer er ofte kortere enn standard fjærer og på en standard demper er det ikke alltid man trenger klemmen. Men da skal fjæra sitte så løst at du kan presse den fra fjærskåla enkelt med håndmakt. En kompis knakk nesa da han prøvde å demontere uten klemmer. Fjæra smalt rett opp når han dro av toppmuttern....
Tomas Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 En kompis knakk nesa da han prøvde å demontere uten klemmer. Au! My point exactly. Bedre føre var og alt det der.
C0bra Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Du får demperen med fjør av bilen uten. Men du sliter litt når du skal ta fjøra av demperen! Ta å kjøp de billige på biltema, er VEL verdt pengene i stede for å risikere å få fjøra i trynet;) Kan vel klare deg med jekkestropper eller noe slikt hvis du har det liggende..
sigu Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Jeg skrudde en gang av toppmuttra på en demper mens denne enda sto på bilen (demper var løsnet nede). Laga ca 1 cm dypt hull i industribetonggulv... Så tror jeg absolutt anbefaler å følge det de andre her sier: Bruk fjærklemmer. Husk på at det står en del 100 kg trykk på fjæra, løsner du muttra uten fjærklemmer kan du ende opp med dette trykket rett i trynet.
Gunnar Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Hvis du ikke skal bruke noen deler fra det gamle fjærbeinet (toppen, gummidelene, osv.) så er det ikke noe problem. Du skrur av de tre boltene i toppen på hvert fjærbein, og den ene i bunn. IKKE den i midten i toppen (da løsner fjæra fra demperen). Så er det bare å ta hele fjærbeina sammenspent av. Siden de nye er senkefjærer får du de sannsynligvis på demperen uten å bruke fjærklemmer. Det gikk ihvertfall på mine 40-senk. Men som de andre sier, fjærklemmene på Biltema er OK og koster 119,-/sett..
Bimmerlars Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 Er det coilovers bak på E34 da? Trodde da det var to delt, altså demper og fjær hver for seg. Da er det ikke noe problem å skifte det uten fjærklemmer. Da det ikke er spenn i BMW fjærene bak med hjula i lufta (ikke E30 og E36 ihvertfall) Når du har løsna demperen, dra bærebrua ned og ta ut fjæra, sett så inn ny og på med demper=ferdig 240 har lange fjærer bak, så den er mye skumlere. Men se ann fjæra først, ikke skyld på meg hvis det skjer noe I og med at jeg har erfaring fra E36 og E30
MERN Skrevet Oktober 2, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen.
Bimmerlars Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen. Evnt. ligge der med en fjær tredd gjennom huet
MERN Skrevet Oktober 2, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen. Evnt. ligge der med en fjær tredd gjennom huet Skulle vel forhåpentligvis greid å unngå det, men er kanskje dumt å ta sjansen ja...
Bimmerlars Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen. Evnt. ligge der med en fjær tredd gjennom huet Skulle vel forhåpentligvis greid å unngå det, men er kanskje dumt å ta sjansen ja... Er du usikker, ikke ta sjangsen. Har personlig ikke sett hvordan det ligger ann på E34
MERN Skrevet Oktober 2, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen. Evnt. ligge der med en fjær tredd gjennom huet Skulle vel forhåpentligvis greid å unngå det, men er kanskje dumt å ta sjansen ja... Er du usikker, ikke ta sjangsen. Har personlig ikke sett hvordan det ligger ann på E34 Som sagt har jeg sett litt bedre på det nå, og kommer til å drøye det til jeg får fatt på klemmer. Er ikke noe problem å få det ut, ettersom fjæra sitter sammen med demperen, problemet blir heller å få av toppen på gamle demperen, som holder fjæra på plass. Må antakelig bruke den på det nye også. Er der problemet ligger.
Bimmerlars Skrevet Oktober 2, 2006 Skrevet Oktober 2, 2006 takker for svar, har sett litt mer på det nå, og har kommet frem til at jeg drøyern til jeg får skaffa fjærklemmer. Tror nok jeg skulle greid det uten, men er jævlig kjipt å stå der og ikke få det sammen igjen. Evnt. ligge der med en fjær tredd gjennom huet Skulle vel forhåpentligvis greid å unngå det, men er kanskje dumt å ta sjansen ja... Er du usikker, ikke ta sjangsen. Har personlig ikke sett hvordan det ligger ann på E34 Som sagt har jeg sett litt bedre på det nå, og kommer til å drøye det til jeg får fatt på klemmer. Er ikke noe problem å få det ut, ettersom fjæra sitter sammen med demperen, problemet blir heller å få av toppen på gamle demperen, som holder fjæra på plass. Må antakelig bruke den på det nye også. Er der problemet ligger. Da MÅ du bruke fjærklemmer. Livsfarlig å prøve seg på noe annet. Flere som har nevnt det over her også, stort spenn på fjæra
BMW 4 EVER Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Hallo.. det e jo drit enkelt.... vinkelkutter så kapper du de gamle fjærene litt hær å der så de ikke står i spenn så skru av å hiv på nye... mener at det skal gå så vidt å hive på senkesett bak uten klemmer... litt usikker.. men mener å huske at eg ikke brukte noen fjærklemmer på de bak... :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå