ehrnst Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 sperre er 100% låst, brems har f.eks 25% sperrevirkning
-Anders- Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 ok! Men hvordan finner man ut om man har f eks 25% eller 100%?
Mr_Sunde Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 BMW er ikke levert med 100% sperre. Bilene som er levert med diffbrems er 25% M bilene har kanskje noe mer bremsevirkning?? Fleste BMW'er med diffbrems har lamelldiff. Tror kanskje gode gamle 325ix har viskosediff. Nyere biler er jeg ikke så sikker på, men er vel kanskje så mye elektroniske støttehjul at det kun er M modellene som har diffbrems.
Kjell Z3 Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Ingen personbiler har 100% sperre. Da går begge drivhjulene alltid helt likt. Det vil si at når du svinger vil bilen prøve å gå rett frem, da blir det mildt sagt elendige egenskaper. De kjøretøyene som har 100% sperre kan alltid slå sperren av og på manuelt.
karlsen Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 gamle 325`er osv har vel 40% sperre mener jeg å huske, 318 osv har ikke noe
Mr_Sunde Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Sperre og brems er to forskjellige ting, men det virker som folk flest har et ganske løst begrep angående diffsperre og diffbrems og begge uttrykk blir brukt om samme ting-> altså diffbrems.
Espen M33 Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Ingen bmw (utelukker løpsbiler her) har blitt levert fra fabrikk med mer enn 25% diffbrems. Diffsperre er som tidligere nevnt best egnet på jordebiler og traktorer.
Tomas Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 gamle 325`er osv har vel 40% sperre mener jeg å huske Tror ikke min hadde det. Der var det standard diff, altså 0% sperre (tror jeg). Kan det stemme?
Bimmerlars Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 ESABsperre er bare et uttrykk for en sveisa differensial(sveiser sammen sol- og planethjul) Da vil ALLTID begge hjula snurre likt. ESAB er en sveseapparat fabrikant ja. Dette ødelegger alt av kjøreegenskaper men er til gjengjeld morsomt å sladde med! Sveisa diffen på E12'en min da sol og planethjul mista noen tenner under når jeg skulle legga noen svartspor. Den er veldig morsom og leke med, men det knaker og står i baki der ved vanlig kjøring. Det er spennet på lamellene i differensialen som avgjør hvor mange % sperrevirkning den har. Hardere lamelltrykk gir økt bremsevirkning, altså det skal mer til før den "slurer" Til E30 differensialer får man kjøpt "kit" for å øke spennet, slik at bremsevirkning går fra 25% til 40%. Det ble kjørt med 40% da E30 M3 ble brukt i DTM. På koed.dk får man kjøpt dette. Grunnen til at noen E30 325'er har diffbrems og noen ikke er fordi det var ekstrautstyr da bilen kom
ropa Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Tenkte å kjøpe bil med diffsperre, vil det si at bilen har dårlige kjøreegenskaper?? er helt forvirra etter diskusjonen her. Vil jo ikke at det skal bli dårligere kjøregenskaper, Bmw er jo kjent for sine fantastiske kjøreegenskaper.. Hva er fordel og ulempe med diffsperre? Sommer/vinter.. tenker at det kun blir som sommer bil da, en e46 2000mod coupe.
RWDF Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Jeg fant denne siden veldig informativ da jeg lurte på det samme: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
Øyvind L. Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 BMW er ikke levert med 100% sperre.Bilene som er levert med diffbrems er 25% M bilene har kanskje noe mer bremsevirkning?? Fleste BMW'er med diffbrems har lamelldiff. Tror kanskje gode gamle 325ix har viskosediff. Nyere biler er jeg ikke så sikker på, men er vel kanskje så mye elektroniske støttehjul at det kun er M modellene som har diffbrems. E60M5 har justerbar diffbrems som kan justeres til 100% sperre. Alle M bilene er standard levert med diffbrems med 25% sperrevirkning. Ellers kunne alle andre BMW modeller leveres med diffbrems som ekstrautstyr.
oyvin Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 jeg er av den oppfatning at kemmpi sperre eier esab sperre..
Øyvind L. Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Ingen bmw (utelukker løpsbiler her) har blitt levert fra fabrikk med mer enn 25% diffbrems. Diffsperre er som tidligere nevnt best egnet på jordebiler og traktorer. Noen versjoner av Z3 ble levert med 40% sperrevirkning. 2002 Turbo hadde også 40%..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå