Øyvind L. Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 gamle 325`er osv har vel 40% sperre mener jeg å huske Tror ikke min hadde det. Der var det standard diff, altså 0% sperre (tror jeg). Kan det stemme? E30 325 ble originalt levert med åpen diff, men kunne leveres med diffbrems med 25% sperrevirkning. Den kunne ikke fåes med 40%..
Øyvind L. Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Legg over å bånn gass Jekk bilen i diffklokka(altså så begge hjula er i lufta) Drei det ene hjulet rundt og se om det går samme veien, da har du diffbrems. Evnt. prøv å hold igjen det andre hjulet mens du dreier. Har du ikke sperre går hjula motsatt vei av hverandre når du dreier det ene Det er en dårlig test. I en åpen diff kan også begge hjulene gå samme vei. DETTE ER EN SIKKRE TEST: Sett bilen på bakken, og jekk opp kun ETT bakhjul. Blokker motsatt forhjul, og sett bilen i fri med brekket av. Vri på hjulet, og du vil kjenne om du har diffbrems. Det er ca 40-50Nm forspenning i en diff med brems så du må ta godt i for og klare og snurre hjulet rundt.. Lykke til.
Øyvind L. Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 jupp...min har sperre eller lsd...spinner på begge uansett om det er asfalt eller hva det er... En lamell diff 25% sperrevirkning(slike BMW bruker) virker på den måten at jo mer krefter du får i bakken, jo mer sperrer den. Står du på ren is eller i lufta med begge hjulene vil den ikke sperre noen ting. Kjører man feks på veier med 180-graders hårnålssvinger i oppoverbakke. Da vil indre bakhjul ha lett for å spinne desverre. Så den spinner ikke på begge hulene uansett
Bimmerlars Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 Tenkte å kjøpe bil med diffsperre, vil det si at bilen har dårlige kjøreegenskaper?? er helt forvirra etter diskusjonen her.Vil jo ikke at det skal bli dårligere kjøregenskaper, Bmw er jo kjent for sine fantastiske kjøreegenskaper.. Hva er fordel og ulempe med diffsperre? Sommer/vinter.. tenker at det kun blir som sommer bil da, en e46 2000mod coupe. Den har nok en diffbrems, ikke sperre. Diffbrems er en fordel for kjøreegenskapene både sommer og vinter. Bilen blir mer "kontrollert" i sving, den setter seg bedre i svingen. Samt at ved aks skal det mer til å få hjulspinn pga. at begge hjula må rives løs(gjelder motorsterke biler såklart) Om vinteren gir en diffbrems bedre kjøreegenskaper pga. at den tar seg bedre frem, man får jo trekk på begge hjul
karlsen Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 da lærte jeg dette også, noen som vet pris på dette kitet fra koed, og hvis det er 0% brems på den, så må man bytte til 25% diff også sette på kittet?
Bimmerlars Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 da lærte jeg dette også, noen som vet pris på dette kitet fra koed, og hvis det er 0% brems på den, så må man bytte til 25% diff også sette på kittet? Ja, skal man ha 40% kittet må man ha en diff med diffbrems fra før av
karlsen Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 ok... noen som vet pris på både kittet og 25% diffen?
Bimmerlars Skrevet Oktober 3, 2006 Skrevet Oktober 3, 2006 ok... noen som vet pris på både kittet og 25% diffen? 25% diff, +-5000,- brukt. Kittet sjekk www.koed.dk
DCA Skrevet Oktober 4, 2006 Skrevet Oktober 4, 2006 jupp...min har sperre eller lsd...spinner på begge uansett om det er asfalt eller hva det er... En lamell diff 25% sperrevirkning(slike BMW bruker) virker på den måten at jo mer krefter du får i bakken, jo mer sperrer den. Står du på ren is eller i lufta med begge hjulene vil den ikke sperre noen ting. Kjører man feks på veier med 180-graders hårnålssvinger i oppoverbakke. Da vil indre bakhjul ha lett for å spinne desverre. Så den spinner ikke på begge hulene uansett med engang det ene hjulet antyder til spinning, blir begge med...uansett... om teorien din er sann eller ikke bryr jeg meg fint lite om da det er realiteten som seirer uansett...
ehrnst Skrevet Oktober 4, 2006 Skrevet Oktober 4, 2006 bilen min har slik en fin ESAB-sperre eller annen sveiseapp.fabrikant. jeg kan bekrefte dette er moro å sladde med, men kan fort bli farlig å komme fort inn i en sving med dette oppsettet. Den diffen blir nok byttet ut med en brems når den ryker.
Øyvind L. Skrevet Oktober 4, 2006 Skrevet Oktober 4, 2006 jupp...min har sperre eller lsd...spinner på begge uansett om det er asfalt eller hva det er... En lamell diff 25% sperrevirkning(slike BMW bruker) virker på den måten at jo mer krefter du får i bakken, jo mer sperrer den. Står du på ren is eller i lufta med begge hjulene vil den ikke sperre noen ting. Kjører man feks på veier med 180-graders hårnålssvinger i oppoverbakke. Da vil indre bakhjul ha lett for å spinne desverre. Så den spinner ikke på begge hulene uansett med engang det ene hjulet antyder til spinning, blir begge med...uansett... om teorien din er sann eller ikke bryr jeg meg fint lite om da det er realiteten som seirer uansett... Ja, og i realiteten vil ikke diffsperren sperre hvis du har begge hjulene i lufta, du vil også oppleve at innerhjulet vil piske i "slakteren" på rudskogen. På speil is vil den heller ikke sperre, men på speil is så vil en åpen diff ofte spinne på begge hulene..
DCA Skrevet Oktober 4, 2006 Skrevet Oktober 4, 2006 Ja, og i realiteten vil ikke diffsperren sperre hvis du har begge hjulene i lufta, du vil også oppleve at innerhjulet vil piske i "slakteren" på rudskogen. På speil is vil den heller ikke sperre, men på speil is så vil en åpen diff ofte spinne på begge hulene.. min har aldri vist antydning til å spinne/piske på 1 hjul... om bilen krenger og jeg gir gass og den spinner slår den inn tvert... samma om det er vått eller tørt...
Øyvind L. Skrevet Oktober 4, 2006 Skrevet Oktober 4, 2006 Ja, og i realiteten vil ikke diffsperren sperre hvis du har begge hjulene i lufta, du vil også oppleve at innerhjulet vil piske i "slakteren" på rudskogen. På speil is vil den heller ikke sperre, men på speil is så vil en åpen diff ofte spinne på begge hulene.. min har aldri vist antydning til å spinne/piske på 1 hjul... om bilen krenger og jeg gir gass og den spinner slår den inn tvert... samma om det er vått eller tørt... Kjør litt seriøst fort på rudskogen så vil du fort merke det fenomenet. Er mange med M3er som spoler på innerhjulet opp slakteren på rudskogen. Hvis ikke en diffbrems får forspenningen så vil den ikke sperre, slik er den desverre lagd. Jo mere krefter man får ned i bakken jo mere vil diffbremsen sperre, får du ikke krefter ned i bakken vil den ikke sperre. En viskose diff virker på en litt annen måte. Den vil sperre mere jo høyer hastighetsforskjellen er på hjulene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå