Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
hvilke Z3 ble levert med 40% brems?

Det var en diskusjon på BMWCCN for en stund tilbake, der ble det nevnt at enkelte Z3 modeller ble levert med 40% sperrevikning. Er der jeg har det ifra..

En annen ting er at BMW E36/7(Z3) som var levert med sportsunderstell fikk Torsen diff fra 01.04-1998..

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

mulig det...men min har likevel aldri anntydet spinn på kun 1 hjul etter 1 sekund... om det er en usving hvor bilen krenger mye eller whatever... har ikke kjørt den på snøføre ennå da men... :)

Skrevet

Alle diffbremser med 25% sperrevirkning oppfører seg slik som jeg har beskevet. Om ikke din har gjort det så er det bare du som ikke har kjørt på den "rette" måten. Sorry, men slik er det om du vill eller ikke..

Skrevet

jaja..uansett da så er den heldigvis akkurat som jeg vil ha den!.. bilen er en amrikansk utgave men det skal vel ikke gjøre no eller...

Skrevet

Har ikke noe å bety om den er US modell.

Jeg har aldri sakt at diffbrems er dårlig!! Jeg synes min diffbrems på M3en også er helt grei. Har ingen planer om å skaffe høyere sperrevirking.

Skrevet

mener ikke at du har sagt det sjø! :)

er bare det at den sperrer helt med engang... sånn er det bare... hadde du bodd her skulle du fått prøvd! :)

Skrevet

Det var en diskusjon på BMWCCN for en stund tilbake, der ble det nevnt at enkelte Z3 modeller ble levert med 40% sperrevikning. Er der jeg har det ifra..

nja,skeptisk :shock:

Skrevet

Øvind L har rett. Jeg har selv hatt bil med diffbrems og den sperre null og niks hvis du står fast i snøen og ene hjule spinner. Da spinner den på kun det ene hjulet akkurat som andre biler.

Skrevet

jeg har diffbrems fra en 535 på min 525i å jeg har ALDRI opplevd at den bare spinner på et hjul uansett føre. å om man skal sjekke om det er sperre på en bil så er det bare å jekke bilen i været bak å snurre på hjulene går de samme vei så har du sperre hvis de går hver sin vei så har du ikke. det har ingen ting å si om hjula ikke har motstand alså bakkekontakt på grunn av at mellomakslingen er jo på en måte ikke i bruk nån man tvinner på hjula i løs luft. er bilmekaniker å har dragracebil så jeg vet hvordan sperrer funker.

Skrevet
jeg har diffbrems fra en 535 på min 525i å jeg har ALDRI opplevd at den bare spinner på et hjul uansett føre. å om man skal sjekke om det er sperre på en bil så er det bare å jekke bilen i været bak å snurre på hjulene går de samme vei så har du sperre hvis de går hver sin vei så har du ikke. det har ingen ting å si om hjula ikke har motstand alså bakkekontakt på grunn av at mellomakslingen er jo på en måte ikke i bruk nån man tvinner på hjula i løs luft. er bilmekaniker å har dragracebil så jeg vet hvordan sperrer funker.

Selv om du er bilmekaniker så vet du tydeligvis ikke hvordan en lamelldiffrensial brems virke..

Ta en kikk på denne linken:

http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm

Figur d2 viser et sitt gjennom differensialen. Når det er moment på diffen så vil kammen i figur d3 via skråplanene legge press på trykkplatene slik at lamellene presses hardere sammen, og friksjonen øker. Begge de utgående akslingene blir da kraftigere låst til huset (eller "buret", om du vil) via lamellene, og dermed også til hverandre.

I tillegg til dette har vi forspenning, som gjør at det er en viss friksjon mellom lamellene selv om momentet er lavt. Det er denne forspenningen du kjenner om du jekker opp en bil på en side og prøver å snurre på hjulet. Uten forspenning ville det vært akkurat likt som en åpen differensial.

En slik differensial oppgis gjerne med en prosentfaktor for sperrevirkning, f.eks 25% eller 40%. Prosentsatsen angir hvor stor forskjell i moment det maksimalt kan være mellom hjulene i prosent av det totale momentet.

BMW bruker clutch-lameller med fast kraftforskjell.

Forspenningen er graden av diffbrems når det ikke er noen belastning. På et hjul på is (eller i luften) får du for eksempel ikke noen krefter i bakken, og derfor heller ikke noen ekstra bremsevirkning. Da er det forspenningen som driver deg fremover med det andre hjulet.

Mye forspenning er negativt, siden det hindrer bilen i å svinge.

Skrevet

diffbrems betyr at det er selve bremsa på det hjulet som spinner mest blir aktivert for å holde omdreiningene på begge hjula noenlunde lik, ingen bmw er levert med dette. sperre betyr 100 prosent låsing av differensialen og er mye brukt på landbruksmaskiner osv. feks volvo. bmw er levert med lamellsperre på 25 prosent, og ikke 75 som later til å stå i alle anonnser rundt omkring, fungerer ved at det skapes friksjon mellom lamellene når ett hjul spinner... litt likt en mopedklutsj

Skrevet
diffbrems betyr at det er selve bremsa på det hjulet som spinner mest blir aktivert for å holde omdreiningene på begge hjula noenlunde lik, ingen bmw er levert med dette.

Det du kaller "diffbrems" er vel på godt norsk kalt for antispinn.

En lamelldiff er en diffbrems. Om du har antispinn som bremser ute med hjulene så har det ingenting med diffen å gjøre.

Skrevet
diffbrems betyr at det er selve bremsa på det hjulet som spinner mest blir aktivert for å holde omdreiningene på begge hjula noenlunde lik, ingen bmw er levert med dette. sperre betyr 100 prosent låsing av differensialen og er mye brukt på landbruksmaskiner osv. feks volvo. bmw er levert med lamellsperre på 25 prosent, og ikke 75 som later til å stå i alle anonnser rundt omkring, fungerer ved at det skapes friksjon mellom lamellene når ett hjul spinner... litt likt en mopedklutsj

Det du forklarer er ikke slik en diffbrems virker desverre.

Skrevet

nja,skeptisk :shock:

Siden ikke jeg klarte å søke meg frem til den tråden på BMWCCN så måtte jeg sende en mail til Ove Kvam.

Her er svaret jeg fikk:

Noen Z3 er levert med TORSEN-diff (0-100 prosent), mens blant andre M-Coupe har ulik låsing på pådrag og motorbrems. Jeg tror ikke de kan regnes til å være over 25 prosent. Du husker bare litt upresist! :-)

Så jeg for vel si at jeg ikke hadde helt rett med den z3en og 40% sperrevirkning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...