Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faen jeg er totalt nærvevrak etter jeg kjøpte denne bilen... Ting føles bare værre og værre for hver dag som går :P Neida, er kanskje ikke så ille..

Men har lagt merke til, at noen ganger høres det ut som den tikker litt, andre ganger ikke. Når jeg gir litt gass, sånn fra 800rpm til 1200rpm i fri, så høres motoren litt "tikkete" ut..

Så i morrest når jeg startet opp, kaldt ute, så tikket den "skikkelig" det første sekundet. Har det bare med at det tar tid før oljen når toppen, eller er oljetypen feil/gammel?

Det lyser i den gule og røde lampen når jeg starter opp, og slik jeg ser det betyr det at det er absolutt på tide med oljeskift. Forhandler hadde lovd meg at dette skulle være gjort, men kanskje de ikke har resatt det, eller de har brukt feil olje, hvem vet... (har enda ikke fått tak i forhandler så vet ikke sikkert, begrenser kjøringen ivertfall)

Er jeg bare crazy?

Skrevet

Det er jo normalt med litt tikking i en gammel m20 6'er, men på en 96 E36 skal det jo egentlig ikke tikke mener jeg da, da er det isåfall tegn på at noe er slitt.

Vist du kjøpte bilen på Forhandler så har du vel 3mnd angre rett eller sjangs til å rette feilen, så jeg ville fått de til å overhale toppen, for det har du rett på.

Skrevet

Huff for noe slit... Ja har en såkalt 50/50 garanti på motor og drivverk. Men nå er det jo ting som kan tyde på at de ikke hadde gjort det som var lovet, bla byttet olje, så mulig jeg kan berge meg på det.

Jeg mener jo også at en slik motor ikke skal tikke, men nå er jeg totalt nærvevrak så er kanskje ikke så ille som det virker som. Håper at et oljeskift skal gjøre underverker :/

Skrevet

Ja får da håpe det, men vist ikke må du dra på verkstedet å få de til å fixe det.

Men du ser da om de har bytta olje eller ikke, for vist de hadde gjort det hadde den vert brun og bare så vidt du har sett den på olje pinnen.

Skrevet

Min tidligere 1997 E36 323i tikket også når motoren var kald og akkurat det tror jeg er ganske normalt for M52 motoren. Det hjelper med en tyntflytende olje, men tikkingen er der allikevel bare ikke så kraftig. Jeg kan ikke huske at tikkingen ble mer påtagelig i løpet av de ca. 50000 Km jeg kjørte min bil (60000 til 110000 kilometer).

Jeg var forøvrig også litt paranoid da jeg hadde min E36 323i... i tillegg også da jeg hadde min 1987 E30 320i. Det er et eller annet med BMW´s rekkeseksere og motorlyden de lager (altså ikke eksoslyden) som på meg virker litt skjørt eller mindre solid. Dette er naturligvis bare tullball, men jeg klarte egentlig aldri å la være med og tenke på det hver gang jeg åpnet panseret og hørte motorene på tomgang. Da er det bedre med en bunnsolid M47 dieselrekkefirer... :lol:

Skrevet

Fredrik: Godt å høre at det ikke er bare meg da, hehe... Huff, derfor jeg hater å kjøpe nytt. Man vet hva man har men ikke hva man får.

Nei oljen virket ikke sort ivertfall, sånn gylden brun kanskje.

Men takk for beroligende svar.. Letter litt på skuldrene ivertfall :)

Bimer: Absolutt enig i at i en slik prisklasse som dette, så fins det ikke motorer med heftigere motorlyd/eksoslyd ved litt pådrag :D

Skrevet

men hvis den røde og gule lampa lyser når du starter opp er det greit å sjekke om det faktisk har blitt gjort.

At motorer tikker litt når du starter dem er vel ganske vanlig, har ikke merket noe på min, men på passaten jeg hadde var det helt normalt visstnok.

Skrevet

Ja, skal få sjekket opp det nærmere... Sier de noe om hvor langt man har kjørt siden sist? Altså en sammenheng mellom hvor langt og hvor mange gang man har startet bilen? Eller?

Skrevet

har faktisk det samme med bmwn min når den har stått hele nattan så tikker den ett par sec og så gir det seg er bare når den er helt den tikker....vertfall hos meg

Skrevet

Håper jeg ikke skremmer dere for mye nå, men det var akkurat slik min 320 m25 hørtes ut.....FØR vanosen tok kvelden. Skiftet til 328, og samme problemet har kommet igjen. Har fått bekreftet at denne lyden skyldes begynnende defekt vanos. Dette stemmer også med regelmessige fall i effektkurven ved måling på rullende landeveg. Som el`stanical skrev det kunne jeg ikke beskrevet det bedre.

Skrevet

Fuck.

Hva betyr dette rent praktisk? Dyrt?

Er dette vanlig på en motor som skal ha gått 160k ?

Og sist men ikke minst, hva kommer det av? Og kan man gjøre noe for å forhindre at det ryker? Hva er mitt billigste alternativ pr dags dato?

Mye spørsmål men nå ble jeg faen meg skeptisk igjen.....

EDIT: Dette er da noe jeg finner ut under en uke etter jeg hentet bilen fra forhandler, en Ford forhandler. Har 50/50 garanti på motor og drivverk i 3mnd/3000km. Men ser jo for meg at dette er noe jeg kan komme til å måtte betale dyrt for..

Skrevet

har forstått det slik at det er noen puter mellom ventiler og kam som skal fylles med olje da dette er en topp med hydrauliske løftere. på de putene er det masse småe hull der olja skal komme inn og gå ut. når motoren har begynt å bli noen år vil imidlertid disse hullene tettes delvis igjen av avfall og koks fra motoren som oljen frakter rundt på. dette vil føre til at det tar lengere tid før olja kommer seg inn dit den skal ved oppstart, da olja er tykk og kald. dette er jo ikke helt optimalt men heller ingenting å frykte. jeg hadde en e36 som hadde gått nermere 300tusen og om vinteren tikka det kanskje i ti sekunder etter oppstart. jeg dro til en bilrekvisita butikk og kjøpte bars leaks oljerens som jeg kjørte gjennom motorolja før oljeskift. etterpå var så og si all tikking borte mens jeg hadde bilen hvertfall. vet om folk som har plukket dette i småbiter for å finne ut hva det var, og de ble kvitt problemet med å legge disse putene i diesel over natta! kjør på :lol:

Skrevet

På M52 så er det normalt med tikking da VANOS på denne motoren ikke holder på oljetrykket etter at du stopper motoren, så det tikker en 2-3 sekunder etter oppstart til oljetrykket kommer. På M54 derimot er det montert en ventil som gjør at oljetrykket fortsatt er der selv om du stopper motoren. Da er trykket der med en gang når du starter og det er ingen tikking i oppstarten.

Et lite tips: De har brukt VANOS hos GS for 1000 spenn hvis du mistenker at den er gåen ;) Regner med at den er testet/undersøkt og funnet i orden. Men for all del, hør med et BMW-verksted som kan bekrefte det før du kjøper..

En defekt VANOS-enhet mener jeg at kan kjennetegnes med en konstant tikke/klakke lyd som følger turtall... Bruk stetoskop!

Det er ikke vanskelig å bytte VANOS. Kjøp deg en Haynes-bok så står det der :)

Skrevet

Dette er ikke noe å bekymre seg for.

På BMW's bensinmotorer tikker dysene. Det er helt normalt.

Hvis det tikker enda høyere ved oppstart er det nok ventilløfterne som tidligere nevnt. Men helt normalt det også ettersom det tar noen sekunder å bygge opp trykket i disse etter at motoren har stått.

Det er også vanlig at det rasler litt i motoren i forkant fordi strammeren til reimhjulet har slark når den er kald (helt normalt) og kulelageret i denne strammer seg til når det varmes opp.

Og selvfølgelig rasler det i registerkjede. Er du vant med M20 vil du legge merke til at motoren bråker mer pga kjede. Det som er ulempent med registerkjede at det bråker mer enn registerreim.

Er lite problemer med Vanos på M52 så vidt jeg vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...