Gå til innhold

Ripete og slitt frontrute! Kjerringråd?

p10
 Share

Anbefalte innlegg

Frontruta på bilen min er veldig slitt. Det er nesten umulig å se noe når man møter biler i høstmørket, eller når høstsola står rett mot! Er det noen som har tips til hvordan jeg kan utbedre dette til jeg får byttet ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kan hjelpe mot riper er å slipe ruten. Men det er grenser for hva sliping kan fikse også. Er ruten utslitt så er den utslitt.

Sliping koster vel ca 500kr. Kommer litt an på hvor du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske stor slitasje på ruta etter vindusviskerne på E46en fattern kjøpte i vår. Han stakk innom en glassmester og fikk med seg litt av et eller annet polérstoff som han skulle bruke sammen med eksentersliper/polermaskin. Ruta ble som ny etterpå. De tilbydde seg forresten å gjøre det om han ikke ville prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noengang får meg touring med viskere bak..skal de av! :)

hvorfor det ? slits jo ikke mer bak enn forran ?

Jo, det er akkurat det de gjør. Viskerne sliter ruten mer bak enn foran.

Det virvles opp skit bak bilen når du kjører, og når du da bruker viskeren ripes ruten opp.

Hvis det har vært fin-vær lenge (og lenge siden du vasket bilen) og du løfter opp bakruteviskeren ser du at det er en shit-load med støv og sand der pusserbladet ligger an.

Du ser forresten det samme prinsippet bak på varebiler, kassebiler og trailere, - kort sagt alt som kjører og har høyt vacuumpunkt bak seg.

Hvis man bruker bakruteviskeren blir det omtrent det samme som å tørke av ruten med smergelpapir.

I "gamle dager" (70 og tidlig 80-tall) fikk man kjøpt sånne stygge opp-ned spoilere til å feste enten over bakluken eller på hver side som ga tilførsel til så mye ny luft bak bilen at turbolensen gjorde at skiten ikke la seg på glasset.

Det var stygt som fy, men det virket.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rute kommer! Men må prioritere andre ting på neste lønning (nye lykter siden glassene har smeltet! Og vinterdekk siden det ikke fulgte med bilen) å da er jeg ute etter noe for å bedre det mens jeg venter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...