sigklep Skrevet Oktober 18, 2006 Share Skrevet Oktober 18, 2006 Vurderer å kjøpe en e39 etter jul når jeg har fått spart litt mer. Ser det er få dieselmodeller til salgs. Tror dere at eldre 5 serie bensin vil bli dyrere etter nyttår på grunn av avgiftsøkningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Oktober 18, 2006 Share Skrevet Oktober 18, 2006 Eldre 5 serie bensin vil nok ganske sikkert ikke bli særlig berørt av de nye avgiftene. Import avgiftene vil være de samme som før på de eldre modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet Oktober 18, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2006 Det var bra! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Oktober 18, 2006 Share Skrevet Oktober 18, 2006 Import avgiftene vil være de samme som før på de eldre modellene. Nja - det er en sannhet med modifikasjoner... http://www.dinside.no/php/art.php?id=342690 Regjeringen støtte sannsynligvis på en rekke problemer i sammenheng med revideringen av det norske bilavgift-regelverket. Et av problemene var spesifikt knyttet til CO2-tall. Det er nemlig slik at bruken av CO2-tall er et relativt nytt fenomen i sammenheng med typegodkjenning av biler (spesielt i varebil-sammenheng - visse typer mangler fortsatt CO2-tall). Riktignok hadde enkelte bilfabrikanter foretatt CO2-målinger helt siden innføringen av den felles-europeiske typegodkjenningsordningen i 1996. Men det var først fra 1. januar 2001 at det ble påbudt å utføre formelle CO2-målinger i sammenheng med typegodkjenning og registrering av personbiler i Europa (Fra 1. januar 2002 for personbiler med tillatt totalvekt over 2.500 kilo). Biler typegodkjent før denne datoen mangler vanligvis CO2-tall, noe som skaper et problem for et avgiftssystem som har CO2-avgift som en av sine pilarer. Måten regjeringen valgte å omgå dette problemet på, var å beholde slagvolumavgiften for disse bilenes vedkommende. I dag er slagvolumkomponenten en ikke-diskriminerende avgift. For eksempel utløser en 2,0-liters dieselmotor nøyaktig like høy avgift som en 2,0-liters bensinmotor. Hvis regjeringen hadde valgt å la slagvolum-avgiften forbli ikke-diskriminerende, ville ikke bruktimportørene fått avgiftsmessige incitamenter for å velge diesel- fremfor bensinbiler. Regjeringen foreslår imidlertid - overraskende nok - å innføre en differensiert slagvolumavgift. Og hvilken motortype er det som skal favoriseres? Jo, selvsagt - dieselmotoren. Se her http://www.dinside.no/php/art.php?id=342706 hvilket utslag dette gjør for biler eldre enn 2001... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sundan2k Skrevet Oktober 19, 2006 Share Skrevet Oktober 19, 2006 Det er vel bare engangsavgiften dette gjelder. ved kjøp av bruktbil i Norge, så er jo den avgiften betalt. Ved import, så vil vel de nye reglene gjelde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå