Fredrik Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Iht. BMW skulle den bruke gjennomsnitlig 0,99 liter/mil ved blandet kjøring. 1,5 liter/mil er alt for mye, med mindre du ikke kjørte mest bykjøring.
lagrinn Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2006 jeg bor mere som midt på landet får og si det pent, men blir en del småkjøring, dette var som sagt godt og blandet
Gjest Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 spennende diskusjon dette min logikk: Bilens motor mister ikke kreftene selv om bilen har rullet omså 300 000km !!!!!! Motoren er den komponenten som får best vedlikehold av alle!! Motoren har faktisk mindre krefter frem til den har blitt innkjørt skikkelig (regn med ca 3000km). motorens indre toleransegrenser bestemmer her hvor langt den må gå før alt er tilslitt/tilpasset. Det som gjør at bilen blir tregere med årenes løp er IKKE motorens skyld, men vedlikehold. OG slitasje (av annet driverk). dette drar ned akselerasjonen og øker drivstof forbruket: nr 1: tørre hjullagrer, smør disse opp med helt nytt fett!! dette er nr 1 !!! nr 2: felger og dekk som er mye bredere en orginaldim. nr 3: lite olje i girkasse og eller diff, eventuelt gammel olje øker friksjonskoefisienten!! nr 4: Bremser som henger på, skjelden problem egentlig, men de som har det burde merke dette. prøv å skyv bilen fremover på en rett strekke, se hvor langt den triller. enkelte biler stopper umiddelbart. skift så ofte Olje i drivverket som du bare kan!! Motor, gir og diff. smør opp hjullagrer en gang i året (minst).
lagrinn Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2006 det var mange bra forslag, lurer på om ene hjullageret bak er gåent serru, olje på diffen er nettopp byttet ifølge tidligere eier, tenkte jeg skulle bytte olje på girkasse og motor i morra, er det lett og bytte hjullager selv eller er det best og ta det på et verksted.
esben86 Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 jeg målte nå min og kom ned i 8.02 sec med gps. og min bil har rullet 285000 km I nedoverbakke da eller? Nei faktisk oppåverbakke
antiloop Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 jeg målte nå min og kom ned i 8.02 sec med gps. og min bil har rullet 285000 km I nedoverbakke da eller? Nei faktisk oppåverbakke Hvor mange ganger målte du 0-100kmt med gps da? Du må minst gjøre dette 10 ganger for å få et troverdig resultat, for du får forskjellig resultat hver gang med gps!
Kjell Z3 Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Hvordan var den teoretiske kompresjonen i motoren din på diagnosen, den oppgis vel i %, f.eks 90%. Var sylinderene jevne? Er bare litt forveten på resultatet. Har du utskrift?
Bimmerlars Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Plugger tror jeg ikke skal ha så mye å si. Kanskje litt med kaldstartegenskapene kanskje. Klart pluggene har betydning i denne sammenhengen Gamle nedsota plugger gir vesentlige dårligere motoreffekt enn nye fräshe plugger som gir ordentlig gnist!
Fredrik Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Det som gjør at bilen blir tregere med årenes løp er IKKE motorens skyld, men vedlikehold. OG slitasje (av annet driverk). Hva mener du egentlig med denne uttalelsen ?... ... Hvis en motor alltid får 100% korrekt oppfølging (olje, plugger, filter, justeringer etc.)... holder den da evig og har maksimal effekt i hele dens levetid ? Det er litt merkelig at en respektert herremann som Tiff Needell presterer å si det helt motsatte...
Gjest Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Det som gjør at bilen blir tregere med årenes løp er IKKE motorens skyld, men vedlikehold. OG slitasje (av annet driverk). Hva mener du egentlig med denne uttalelsen ?... ... Hvis en motor alltid får 100% korrekt oppfølging (olje, plugger, filter, justeringer etc.)... holder den da evig og har maksimal effekt i hele dens levetid ? Det er litt merkelig at en respektert herremann som Tiff Needell presterer å si det helt motsatte... hva andre folk synser om tar jeg ikke stilling til, det får dem selv forsvare. Det går biler med 300 000km. på telleren, som parkerer nye biler med samme efekt!! dette fordi de er godt tatt vare på, vedlikeholdt av proffer osv .. Motoren gir effekt !! resten av drivverket tar!! stjeler store deler av det motoren gir, det er her problemet ligger. det er resten av drivverket man bør konsenterere seg om på jakt etter hvor kreftene blir av!! Girkassen til eksempel, er en komponent som man aldri tenker på, hadde folk vist hvor mye spon det ligger i en girkasse som har kjørt 100 000km uten oljeskift så ville de nok byttet mye mye oftere. på 100 000km så kan den kassa gå fra å dra bort 10% effekt til f.eks 25%
Fredrik Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 hva andre folk synser om tar jeg ikke stilling til, det får dem selv forsvare. Det går biler med 300 000km. på telleren, som parkerer nye biler med samme efekt!! dette fordi de er godt tatt vare på, vedlikeholdt av proffer osv .. Motoren gir effekt !! resten av drivverket tar!! stjeler store deler av det motoren gir, det er her problemet ligger. det er resten av drivverket man bør konsenterere seg om på jakt etter hvor kreftene blir av!! Nå er ikke Tiff Needell akkurat noen hvem som helst innenfor bilverdenen, men vi lar det ligge. Saken er at drivverket "stjeler" en god del effekt, men det gjør drivverket naturligvis også når bilen er helt ny. Det er naturligvis også slik at to i utgangspunktet identiske motorer yter forskjellig effekt etter en tid hvis den ene blir misligholdt og den andre får god pleie. Tilsvarende er det naturligvis også med resten av bilen. Mitt poeng er at en motor består av en mengde bevegelige deler som hele tiden (såfremt motoren er igang) blir utsatt for slitasje. Det påvirker uten tvil motorens effekt over tid at f.eks kompresjonen blir dårligere pga. slitasje (spesielt hvis motoren har en høy kompresjon som f.eks dieselmotorer)... alt annet er tullball å påstå. Når effekttapet er praktisk merkbart varierer naturligvis fra motor til motor... helt avhengig av motortypen og generelt vedlikehold. Jeg tror du er ganske så alene om å mene at drivverket generelt er hovedårsaken til at en bil får reduserte ytelser når den har kjørt mange kilometer. Vi forutsetter selvfølgelig at bilen har fått korrekt service i hele dens levetid... og at bremsene derfor ikke henger, at hjullagrene ikke er slitte eller at bakakselen er uten olje.
Gjest Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 alle som har jobba på bilverksteder vet vel at noen biler er veldig lette å skyve, og til at noen nesten er komplett umulige å skyve selv om de står i fri...
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 alle som har jobba på bilverksteder vet vel at noen biler er veldig lette å skyve, og til at noen nesten er komplett umulige å skyve selv om de står i fri... Det er korrekt, men det er ikke relevant i forhold til hvorvidt en motor blir utsatt for slitasje over tid/kilometer og at effekten derfor går ned.
Gjest Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 motoren er bygget slik at alle deler løper på en oljefilm, og derfor skal det heller ikke oppstå slitasje så lenge man tar hensyn til Vinter/sommer, nødvendig vedlikehold osv.. Motoren har noen deler hvor metall mot metall ikke kan unngåes, f.eks kjede og drev til kamaksler/oljepumpe. ellers så skal det overhode IKKE oppstå slitasje under normal bruk. en Mercedes Dieselmotor kan f.eks holde opp i mot 1 millioner km. uten nevneverdie utskiftinger. eneste grunn til at noen har gitt opp bilen etter så lang km er at de ikke gidder å reparere resten av drivverket som underveis har blitt skiftet ut og overhalt en god del ganger!! (ps. jeg snakker med erfaring tatt rett fra landets største MB verksted)
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 motoren er bygget slik at alle deler løper på en oljefilm, og derfor skal det heller ikke oppstå slitasje så lenge man tar hensyn til Vinter/sommer, nødvendig vedlikehold osv.. Motoren har noen deler hvor metall mot metall ikke kan unngåes, f.eks kjede og drev til kamaksler/oljepumpe. ellers så skal det overhode IKKE oppstå slitasje under normal bruk. en Mercedes Dieselmotor kan f.eks holde opp i mot 1 millioner km. uten nevneverdie utskiftinger. eneste grunn til at noen har gitt opp bilen etter så lang km er at de ikke gidder å reparere resten av drivverket som underveis har blitt skiftet ut og overhalt en god del ganger!! (ps. jeg snakker med erfaring tatt rett fra landets største MB verksted) Problemet med din fremstilling er at den kan tolkes som om en motor ikke blir utsatt for en slitasje som over tid ødelegger motoren. De fleste eldre biler som har kjørt noen kilometer bruker litt olje, men hvorfor gjør de egentlig det ? Hvis ikke det handler om en direkte lekkasje (noe som ikke er aktuelt i denne diskusjonen fordi motoren er perfekt vedlikeholdt og dermed 100% i orden) er årsaken at oljen presses opp i forbrenningskammeret nedenfra. Som du er inne på skal det bl.a være en oljefilm mellom sylinderforingene og stempelringene, men disse blir med tiden slitt og det kan derfor ikke unngås at det kommer mer olje enn normalt inn i forbrenningskammeret. En alminnelig bensinmotor er ikke avhengig av komprimert luft blandet med drivstoff for å starte, men det er en dieselmotor. Ergo er det ofte et problem å starte en dieselmotor som har kjørt mange kilometer fordi det rett og slett ikke er et tilfredstillende trykk i sylinderne (kompresjonsforhold). Begge eksemplene er illustrerende for hva som skjer når en motor blir slitt... det finnes imidlertid flere årsaker til redusert kompresjon som f.eks slitte ventilseter og/eller direkte feil/mangler ved motoren. Redusert kompresjon er pr. definisjon redusert effekt. En truckmotor har normalt et arbeidsområde mellom 1400 og 2400 rpm og er derfor ikke i den grad utsatt for de samme belastninger som f.eks en moderne dieselmotor for personbiler som kan klare et turtall på 5000 rpm. Et høyt turtall øker belastningen og slitasjen på en motor... bare se på en formel bil, dragster eller en motorsykkel. Kaldstarter, korte kjøreturer der motoren ikke når å komme opp i en alminnelig arbeidstemperatur samt et høyt turtall før motoren har en korrekt arbeidstemperatur er definitivt det som sliter mest på en motor. Motorer som mer eller mindre går hele tiden (truck, taxi, skip, strømagregater) har optimale betingelser for en lang levetid... nettopp fordi de 99% av tiden går med en normal arbeidstemperatur og et relativt lavt turtall. Det er dette fenomenet du ganske sikkert har registrert hos Mercedes-Benz.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå