Gå til innhold

Hvor fort 0-100 Km/t ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
riktig, men når stempelringene begynner å sltes, da er motoren utslitt. når dette skjer avhenger av hvor nøye vedlikeholdet har vært/er.

jeg har seff kjørt biler som har gått 500 000km uten overhaling, disse har startet lett selv i streng kulde.

still deg et spørsmål: hvor mye tror du effekttapet på en bilmotor egentlig er?

slitasjen på stempelringene skjer brått og brutalt, ikke over tid. når oljefilmen mister "feste" i sylinderveggene (på grunn av lavt oljenivå), så skjer en slitasje svært hurtig. altså, kjører du med for lite olje et kort øyeblikk, så har motoren fått stor nok skade til at det har begynt å oppstå slitasje.

alt avhenger av vedlikehold, bruk av riktig type olje/kvalitet og ikke minst påse at det alltid er nok olje på motoren :)

følger du nøye med din motor, så kan du ha den evig ;)

Jeg tror ikke 10-20% effekttap på en godt brukt motor er unormalt... og slitasjen på en motor er overproporsjonal... altså selvforsterkende i relasjon til at motorens ulike toleransegrenser overskrides. Ergo er ikke slitasjen på f.eks sylinderforingene en dramatisk hendelse før foringene er utslitt (stempelringene er den "fleksible" part). Å skifte olje (gjerne en god kvalitet) og filter jevnlig er en forutsetning for at motoren skal ha en alminnelig levetid (der selve bruken av motoren er uspesifisert), men et jevnlig oljeskift er ikke kilden til et evig liv for en motor. Den dagen vi er istand til å konstruere en motor uten bevegelige deler har vi også konstruert en motor som holder evig... :wink:

kanskje en ide å legge inn denne debatten som et eget emne på forumet for å høre andres meninger om saken? kan bli en spennende diskusjon :wink:

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ikke noe problem får min del og ta det i denne tråden her, jeg får nå svar som hjelper meg på vei sakte men sikkert her så :D

Skrevet

oea_69 og Fredrik ble jo aldri enige om debatten. kunne vært gøy og hørt flere meninger om hvor vidt en bil-motor mister effekt ved høy km eller ei. er nok mange som har meninger om dette :D:wink:

Skrevet

Viktige ting å tenke på:

når det oppstår friksjon mellom metallene, så er motoren i ferd med å bli utslitt. når det skjer avhenger av vedlikehold. Denne friksjonen kan man høre om man vet hva som skal lyttes etter (ulyder som skjørtebank etc).

Disse motorene mister effekten gradvis til de stopper opp eller overhales. Men dette blir noe annet !!!!!!!!!!

Vedlikeholdte motorer mister ikke effekten så lenge de blir vedlikeholdt!!! det finnes faktisk argumenter som er gode nok til å kunne påstå det motsatte. Oljen har jo en friksjon den også, og møter sin motstand i nye motorer hvor lagrer ikke er blitt skikkelig innkjørte. Oljens friksjon "sliter" til lagrene slik at det over tid vil oppstå mindre friksjon og dermed fra 1 til flere % mindre effekt tap.. DVS at utgående effekten øker med det tilsvarende.

:);) hehe

Skrevet
Viktige ting å tenke på:

når det oppstår friksjon mellom metallene, så er motoren i ferd med å bli utslitt. når det skjer avhenger av vedlikehold. Denne friksjonen kan man høre om man vet hva som skal lyttes etter (ulyder som skjørtebank etc).

Disse motorene mister effekten gradvis til de stopper opp eller overhales. Men dette blir noe annet !!!!!!!!!!

Vedlikeholdte motorer mister ikke effekten så lenge de blir vedlikeholdt!!! det finnes faktisk argumenter som er gode nok til å kunne påstå det motsatte. Oljen har jo en friksjon den også, og møter sin motstand i nye motorer hvor lagrer ikke er blitt skikkelig innkjørte. Oljens friksjon "sliter" til lagrene slik at det over tid vil oppstå mindre friksjon og dermed fra 1 til flere % mindre effekt tap.. DVS at utgående effekten øker med det tilsvarende.

:);) hehe

Hvis du leser mine innlegg en gang til vil du også se at jeg er enig i de uttalelser 535-91 kommer med når det gjelder nettopp muligheten for at en motor faktisk yter mer etter en tid enn når den er helt ny... den er med andre ord innkjørt. Hva betyr egentlig dette... eller hva har er årsaken til at den faktisk går bedre ?... Nettopp... motorens ulike bevegelige deler slites til og oppnår en optimal tolleranse i forhold til en minst mulig friksjon mellom delene. Hvordan er dette mulig når en motor ikke slites hvis den får korrekt service og pleie ?... Nettopp fordi det er en latent og kontinuerlig slitasje på motoren når den kjører, men slitasjen er ikke like stor hele tiden. Det har jeg imidlertid skrevet om i mine tidligere innlegg... så... oppfordringen er klar: Stell pent med motoren så varer den lenge, men varer evig gjør den dessverre ikke... :wink:

Skrevet

Fredrik, du nekter vist å forstå fakta jeg kommer med. legg fra deg Autofilbladet og følg med! :D

Oljens friksjon tilsliper lagerskålene, men kan aldri slite ut lagrene!! forstått???

Om man med en finurlig måte klarte å varme opp motoroljen til ca 40c før start av motoren, samt få opp litt trykk før motoren begynner å rotere.

Da kan den leve evig !!!

du må slutte å tro på alt du leser, og de heltene du nevner er like gode som Jan Erik Larsen :) de er alle pratemakere med kvasikunskaper :) sånne folk prater med en allemenn forståelse, men det betyr ikke at den allmenne forståelsen nødvendighvis er riktig. Den er bare mye mere forståelig en det fakta er ....

Skrevet
Fredrik, du nekter vist å forstå fakta jeg kommer med. legg fra deg Autofilbladet og følg med! :D

Oljens friksjon tilsliper lagerskålene, men kan aldri slite ut lagrene!! forstått???

Om man med en finurlig måte klarte å varme opp motoroljen til ca 40c før start av motoren, samt få opp litt trykk før motoren begynner å rotere.

Da kan den leve evig !!!

Du tror sikkert på julenissen også du... :lol: ... Jeg befinner meg i Danmark og her nede selges heldigvis ikke blekka til Jan Erik Larssen... :wink:

Mitt forslag er forøvrig at vi nå avslutter diskusjonen før det blir for mye personkarakteristikker og tullball. Det spiller egentlig ingen rolle hva du eller jeg vet eller våger å påstå og så lenge vi bare "snakker" her inne... la oss ikke glemme det. Det eksisterer heller ingen konkurranse her inne der målet er å vinne diskusjoner. Når deltagerne i en diskusjon ikke har så veldig mye mer nytt å fremlegge, men derimot begynner å fokusere på hverandre istedenfor og fremlegge saklige argumenter... er det absolut på tide å avslutte diskusjonen. Derfor... EOD for min del.

Skrevet

kan ikke se at jeg har angrepet deg personlig noen steder, dette med Autofil var humoristisk ment på bakgrunn av at du selv har sagt du leser mye blader. og dermed så trodde jo jeg du fikk det meste av dine kunskaper der i fra :) unnskyld hvis du føler deg tråkket på, det var i vertfall ikke meningen :)

Skrevet

Alt her i verden som har bevegelige deler vil en eller gang bli utslitt selv med oljefilm, jeg er helt enig med Fredrik der. Vi er bare uenig om hvor tidlig det skjer. Det som er helt sikkert er at en velholdt motor som er pent kjørt vanligvis overlever bilen. Mange gode motorer på opphoggingen. På ny må jeg si at jeg ikke trekker Fredriks kunskaper i tvil, men derimot hans kilder i dette tilfellet. Jeg ser at jeg uttrykte meg litt galt.

Skrevet

Fredrik:

De 80 tals 4 sylindrede MB motorene hadde dårlig herding i kamakslene. Så og si alle av de hadde dårligere effekt etter en tid.

Det Tiff Niddel sa i den episoden av Fifth Gear som jeg så for lenge siden må taes med en klype salt. Han har ikke doktorgrad innen mekanikk men er en mann som befinner seg nesten bare bak rattet. Ikke sikkert han har skiftet en lyspære engang. Han hadde også bare en gjettning om hvorfor M3'en gikk skuffende dårlig. Det kan ha vært en liten bagatell som tett luftfilter eller bensinfilter eller dårlige plugger som er skylden.

Jeg har lest om mye trimming av BMW'er. Spesielt 328i som er veldig vanlig modell og trimmes mye i USA. Det er veldig mange som har hatt disse på rulle der og mange har gått over 300 000 km og de yter mer enn det fabrikken har opplyst før de blir trimmet.

At en moderne bilmotor yter dårligere etter 200 000 KM med skikkelig vedlikehold er mer unntaket enn regelen etter min mening.

Skrevet

No må dere ikkje glemme, at det finnest ikkje en lik motor som er kjørt eller vedlikeholdt likt, så det å sammenligne 2 motorer etter 400k er for dumt.

Men at en motor kan ha mer hk ved 50k enn ved ny, er på ingen måte eit fennomen.

Skrevet

Bimmerdude:

Innleggene med linker til Fifth Gear og Topp Gear var mest et forsøk (tidlig i tråden før den ble mindre hyggelig) på å krydre tråden med litt artige innslag fra bilprogrammer. Jeremy Clarkson sier mye rart for underholningens skyld, men Tiff er som regel ganske seriøs. Jeg er ellers enig i at disse to programmene ikke er egnet til å dokumentere hvorfor og hvordan en motor blir slitt og dermed mister effekt. Som jeg skrev i et tidligere innlegg finnes det trolig ikke et enkelt og entydig svar på hva som gjør at noen motorer slites hurtigere enn andre (når vedlikeholdet ellers er i orden). Ellers... 200000 Km bør en moderne motor kunne holde... selv med kun moderat vedlikehold, men ved 300000 Km viser temmelig mange motorer tydelige tegn på slitasje og manglende effekt. Bildet er imidlertid ikke entydig og det finnes som jeg også nevnte eksempler på motorer som er helt friske selv etter en halv million kilometer på veiene. Man skal imidlertid ikke gå så alt for mange år tilbake i historien da 100000 var mye for en motor. Porsche kalkulerte f.eks med mellom 100000 og 120000 kilometer for motoren i 931 (924 Turbo - fom. 1979)... og mange måtte skifte turbo minst en gang for å nå så langt.

Et annet poeng som vi kanskje bør få frem i denne diskusjonen... er nettopp det flere ofte er inne på her inne... poenget om at ant. kjørte kilometer alene for en bil ikke er eller bør være avgjørende for bilens tilstand og/eller pris, men derimot bør bilens tilstand være det. Det finnes såkalte psykologiske grenser eller milepæler i markedet... bilen er ikke lenger ny når den har rundet 100K... bilen er gammel når den har rundet 200K... bilen er en slengbil når den har rundet 300K... osv. Som alltid bør en bil vurderes særskilt... graden av vedlikehold og service er alltid avgjørende. Mitt poeng er allikevel at en bilmotor blir slitt med tiden... hvor hurtig det går og i hvilken grad det er... varierer imidlertid kraftig, men slitt blir en motor enten vi liker det eller ei.

Skrevet

Ingen motor idag blir montèrt med så trange lagerklaringer at lagrene slites pga kontakt med veiva (for å ta den som et eksempel) Lagrene vil kun slites av friksjon, som bortsett fra olja og evnt fremmede partikler oppstår ved så hard belastning at f.eks veiva "flexer" slik at det blir enorm belastning mot lagrene, som er relativt myke.. Det er så og si null kontakt mellom veiv og veivlager så lenge det er oljefilm der.. Oljefriksjonen vil sannsynligvis være større ved kald motor.

Når det gjelder effekttap ny kontra gammel motor, så er det i hovedsak slitasjen av stempelringer/sylindervegger som bestemmer dette. En ny motor har kanskje ikke fått kjørt inn stempelringene slik at di tetter best mulig mot sylinderveggene..så da vil en motor som har gått litt kunne ha høyere effekt, forutsatt at den er riktig innkjørt. Det samme gjelder en gammel motor hvis stempelringene/sylinderveggene er i god stand. Det som gjør at en gammel/feil innkjørt ny motor taper effekt er at disse ringene eller sylinderveggene er utslitt/ikke nok slitt sånn at de er tilpasset sylinderveggen 100%, og det altså ikke blir tett nok. Dette gjelder også ny motor. Hvis man da honer sylindrene, bytter stempelringene og kjører motoren inn riktig, så vil den oppnå den effekten den skal ha, forutsatt at den ellers er i god stand..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...