Gå til innhold

Hvor fort 0-100 Km/t ?

Anbefalte innlegg

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er vel å aldri kjøre med full gass og aldri turtall over max 4500 omdreininger så lenge du gidder! Minimum 3000 kilometer, jo lenger jo bedre inntil max 10.000 km.. :P

Jeg er ikke bastant... hehe det er bare en blanding av hva jeg har hørt og hva jeg tror :D

EDIT: fant dette på et annet forum:

Hei.

Det har mye å si for ytelsen / levetiden på motoren hvordan du kjører den inn.

Det er noen grunnregler for innkjøring av vanlige personbil-motorer.

1. Ikke la motoren jobbe tungt på lavt turtall.

2. Ikke dra motoren langt opp på turtall. Maks 3000 - 3500 RPM.

3. Ikke rus en kald motor.

4. IKKE rus en KALD motor.

5. Varier turtall og belastning ofte. (Dvs. skift gir opp og ned, og forsøk å få motoren til å jobbe rimelig lett og uanstrengt).

6. Følg med på oljen veldig ofte. (Daglig er ikke dumt.) Skjer det noe feil, ser du det med en gang på oljen.

7. Etter noen hundre kilometer kan du begynne å la motoren jobbe seg opp gradvis på turtall..

Eks: etter 900 km kan du la motoren dra seg opp til 4500 RPM før du skifter gir..

Etter 1200 km 5500 RPM, osv..

Det viktige her er altså:

Ikke høyt turtall, spesiellt IKKE på kald motor. Vent til den er driftsvarm.

Lav belastning på motoren.

Ellers er det greitt å la resten av bilen få slite seg til samtidig..

Bremser og girkasse er viktig å ikke overstresse de første 1200- 1600 kilometrene.

Kjører man med vett går det som regel bra. smile.gif

Lykke til med ny bil!

smile.gif

Skrevet
Det er vel å aldri kjøre med full gass og aldri turtall over max 4500 omdreininger så lenge du gidder! Minimum 3000 kilometer, jo lenger jo bedre inntil max 10.000 km.. :P

Jeg er ikke bastant... hehe det er bare en blanding av hva jeg har hørt og hva jeg tror :D

EDIT: fant dette på et annet forum:

Hei.

Det har mye å si for ytelsen / levetiden på motoren hvordan du kjører den inn.

Det er noen grunnregler for innkjøring av vanlige personbil-motorer.

1. Ikke la motoren jobbe tungt på lavt turtall.

2. Ikke dra motoren langt opp på turtall. Maks 3000 - 3500 RPM.

3. Ikke rus en kald motor.

4. IKKE rus en KALD motor.

5. Varier turtall og belastning ofte. (Dvs. skift gir opp og ned, og forsøk å få motoren til å jobbe rimelig lett og uanstrengt).

6. Følg med på oljen veldig ofte. (Daglig er ikke dumt.) Skjer det noe feil, ser du det med en gang på oljen.

7. Etter noen hundre kilometer kan du begynne å la motoren jobbe seg opp gradvis på turtall..

Eks: etter 900 km kan du la motoren dra seg opp til 4500 RPM før du skifter gir..

Etter 1200 km 5500 RPM, osv..

Det viktige her er altså:

Ikke høyt turtall, spesiellt IKKE på kald motor. Vent til den er driftsvarm.

Lav belastning på motoren.

Ellers er det greitt å la resten av bilen få slite seg til samtidig..

Bremser og girkasse er viktig å ikke overstresse de første 1200- 1600 kilometrene.

Kjører man med vett går det som regel bra. smile.gif

Lykke til med ny bil!

smile.gif

Interessant at du skriver dette, og det er jo sant, men det er stort sett ingen som følger disse reglene.... i alle fall ikke av vanlig folk som ikke bryr seg så veldig om biler i utgangspunktet..

Skrevet

Interessant at du skriver dette, og det er jo sant, men det er stort sett ingen som følger disse reglene.... i alle fall ikke av vanlig folk som ikke bryr seg så veldig om biler i utgangspunktet..

Der tror jeg du har et veldig godt poeng Håkon... :D... Det hjelper jo fint lite at moderne motorer er solide konstruksjoner når folk flest bare setter seg inn i bilen og flekker avgårde uansett utetemperaturer og gjennomførte oljeservicer.

Skrevet

mangler noe viktig der :)

skift olje og oljefilter etter første tanken med bensin !!!!!!!! og på BMW'r bruker man kun 0W -30 !!! ca 950,- for 4 liter ..

Skrevet

Dette er stikk i strid med hva motoman mener, og som jeg tror på! Når en motor f.eks blir bygd og mappa i bremsebenk, så blir den også INNKJØRT i bremsebenken før det blir bremsa effekt osv..dette gjør alle proffer! Hvordan skulle dette gått til hvis det skal så mange km før man kan belaste motoren fullt? Da skulle man ihvertfall behøve å ha jævlig god tid (type flere dager), og MYE penger!

Skrevet

Dette er stikk i strid med hva motoman mener, og som jeg tror på! Når en motor f.eks blir bygd og mappa i bremsebenk, så blir den også INNKJØRT i bremsebenken før det blir bremsa effekt osv..dette gjør alle proffer! Hvordan skulle dette gått til hvis det skal så mange km før man kan belaste motoren fullt? Da skulle man ihvertfall behøve å ha jævlig god tid (type flere dager), og MYE penger!

Dette er hva BMW skriver i min instruksjonsbok... :-k

scan0001.jpg

scan0002.jpg

Skrevet

da har jeg jaggu fått dratt tiden 0-100 ned til hele 10,7sek, bare ved og bytte filter, sattser på og få tid til og bytte plugger i morra, kanskje jeg får den ned 1sek til, da blir jeg fornøyd :D

Skrevet
da har jeg jaggu fått dratt tiden 0-100 ned til hele 10,7sek, bare ved og bytte filter, sattser på og få tid til og bytte plugger i morra, kanskje jeg får den ned 1sek til, da blir jeg fornøyd :D

Lykke til... O:)

Skrevet

Dette er hva BMW skriver i min instruksjonsbok... :-k

Motoman har et eget lite avsnitt om det som står i instruksjonsboka, og at nettopp DET er argumentet folk bruker for å kjøre inn forsiktig :wink:

Jeg tror bmw (for å ta en bilprodusent) skriver at man skal ta det forsiktig fordi at:

1. Hvis de hadde skrevet at den skal kjøres inn hardt, så hadde mange kanskje overdrevet og kjørt stempelringene adundas.

2. Jeg tror ikke noen har lyst til å skifte stempelringer på et titalls tusen motorer iløpet av garanti-/reklamasjonstiden.

NB! Jeg sier ikke at det er direkte GALT å kjøre den inn forsiktig, men jeg er overbevist om at den da ikke blir like tett (eller gir like mye effekt) som en som er innkjørt "hardt".

Les artikkelen, kanskje du også blir overbevist :lol:

Skrevet

Motoman har et eget lite avsnitt om det som står i instruksjonsboka, og at nettopp DET er argumentet folk bruker for å kjøre inn forsiktig :wink:

Jeg tror bmw (for å ta en bilprodusent) skriver at man skal ta det forsiktig fordi at:

1. Hvis de hadde skrevet at den skal kjøres inn hardt, så hadde mange kanskje overdrevet og kjørt stempelringene adundas.

2. Jeg tror ikke noen har lyst til å skifte stempelringer på et titalls tusen motorer iløpet av garanti-/reklamasjonstiden.

NB! Jeg sier ikke at det er direkte GALT å kjøre den inn forsiktig, men jeg er overbevist om at den da ikke blir like tett (eller gir like mye effekt) som en som er innkjørt "hardt".

Les artikkelen, kanskje du også blir overbevist :lol:

Jeg er usikker... alt jeg er temmelig sikker på er at en motor slites langsomt ned og at den tilslutt yter betydelig mindre enn da den var ny... :wink:

Skrevet

ser det er noen her som sier at motoren med rett vedlikehold vil vare evig, men er ikke helt enig i den.

feks på m20 motoren så er det en fordeler med 2 lodd som slenger ut når motoren får turtall. men, den varer iallefall ikke evig.

jeg nevner akkuratt dette, fordi pappa sin 85modell 520i har gått 420 000km, og denne fordeleren var den første delen som ga etter (hvis vi ser bort ifra normale slitedeler)

det er jo mange komponenter i en motor som ikke går i olje hele tiden, som det er metallisk kontakt :) hvis feks en veiv og en råde går i olje hele tiden, uten smuss og aldri metalisk kontakt så vil den egentlig vare evig. men det er nok sjelden tilfelle på en bilmotor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...