Gå til innhold

Vinterføre Trondheim-Gardermoen ?

hartvix
 Share

Anbefalte innlegg

Bare et kjapt spørsmål, håper noen som er kjent på disse veiene kan svare.

Jeg skal til Gardermoen på torsdag og hjem igjen til Trondheim neste onsdag (1. nov). Tror dere det går greit å kjøre med sommerdekk (tenker Rv 3 er best...) på denne strekningen fram til onsdag? Vinterdekkene får jeg ikke tak i før jeg reiser skjønner dere, så jeg vurderer ... buss.... 'æææææ :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skeptisk. Men styr hvertfall unna dovrefjellet.(RV3 er vel kanskje østerdalen det?) Hvordan østerdalen er på denne tiden er usikkert. Det er meldt minusgrader i trondheim rundt den tiden. Bakken er ganske varm enda her, men hvordan det er sørover vet jeg ikke. Vet hvertfall at du ikke skal finne på å kjøre over dovre med sommerdekk. Da kan du få deg en ubehagelig overaskelse! Se værmeldingen og er det plussgrader og du ikke skal kjøre på natta skal det vel gå greit om du hele tiden har det i bakhodet at det plutselig kan være glatt i alle svinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon. Her i Danmark diskuterer man faktisk seriøst om vinterdekk bare er en stor slagsbløff fra dekkforhandlernes side (mange tror faktisk det) og at man derfor egentlig ikke trenger vinterdekk i Danmark. Jeg har bodd i Danmark siden 1999 og jeg har aldri opplevd værre vinterføre enn det man av og til har her nede. Det kan være snestormer som mest av alt minner om de vi har på høyfjellet i Norge og bare tanken på å kjøre på sommerdekk hele året virker på meg som totalt galskap. Det er det også... danskenes løsning når det kommer en 1/2 cm sne er at myndighetene oppfordrer folk til å bli hjemme og avvente situasjonen. Vinteren 2005 hadde vi over en periode på tre uker snefonner utenfor huset som var nesten 3 meter høye... ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk værvarslinga. har nesa meg ut på dette før og våknet i odalen til 10cm nysnø og sommerdekk... gikk greit når man kom seg til nysalta e6,men dit gikk det sakte og var rimelig svett.

danskene får si hva de vil,men sommerdekk suger på snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/trafikk/index.stm

I tillegg kan du ringe 175 både nå og underveis om du trenger noe info. De får informasjon hele tiden om hvordan føret er rundt forbi.

Det beste er nok internett sida deira.. Når du ringe 175 kjem du til ein TLF svarer. Var betre før når det var manuell hjelp.. Fekk meir info... Sleppe å bla deg igjennom "hundere" sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok internett sida deira.. Når du ringe 175 kjem du til ein TLF svarer. Var betre før når det var manuell hjelp.. Fekk meir info... Sleppe å bla deg igjennom "hundere" sider..

Det er fortsatt manuell hjelp.. du velger valget med "For andre vei og trafikkopplysninger tast 4".. de sier dessuten også "lar du være å taste blir du satt over til en operatør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt manuell hjelp.. du velger valget med "For andre vei og trafikkopplysninger tast 4".. de sier dessuten også "lar du være å taste blir du satt over til en operatør".

Er det? Trudde dei hadde tatt det vekk eg :S Men uansett, er internett best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...