? Skrevet Oktober 28, 2006 Skrevet Oktober 28, 2006 Min far kjøpte en toyota camry i 1987 . ihvertfall så laga han det til slik at han kan kjøre starteren uten tenninga er på. Da har han olje trykk når han vrir om tenninga. Argumenter så mye dere vil men bilen har i dag gått 640000km uten bytte av andre ting enn regreim vannpumpe og plugger og olje\filter... Vist startmotoren går rundt så går også motoren rundt. da vell den slit lik mye om du skal bare start den opp helt vanlig. Må ha minst en Elektrisk olje pumpa vist man skal bygg opp trykket før start. feil, dette er faktisk smart gjort! hvorfor??? det er utrolig stor forskjell på Arbeidstrykk vs kompresjonstrykk !! fikk en lys ide om å koble til en sak som ikke gir tenningstrøm før oljetrykket har oppnådd et gitt minimum hvor lang tid tror du det vil ta før starteren lager "minimumstrykk" ? aner ikke selv, men tror du ikke dette vil belaste batteri og starter over lang tid? da må man enten velge og ha motoren i 700 000km, eller starteren...
sfh Skrevet Oktober 28, 2006 Skrevet Oktober 28, 2006 hm..vil tro at en motor som starter bare man "ser" på nøkkelen har litt mer slitasje enn en (tilsvarende) motor som går et par runder ekstra... eller..? jeg bare spør..er vel kansje det jeg tror da..og sier tilsvarende motor, for noen er vel ulike...eller...? jeg for min del skal mekke litt på bunnpanna, seff etter litt kalkulasjoner om det i det hele tatt hjelper, for å legge inn "rør-spiraler" som det blir kjørt kjølevatn gjennom...så da kan det evnt brukes til å varme opp oljen raskere eller bruke den til kjøling av oljen..eller begge deler om man vil.. hva blir varmest først..oljen eller kjølevatn..? ellers hadde det vel funket å mekket til en el-pumpe som starter når det ikke er oljetrykk, som feks når man slår på tenninga før start, og slår seg av når oljetrykket er på topp, evnt når oljelampa sløkkes...og evnt med litt bypass-ventiler og slikt... jeg skal ihvertfall skisse frem noe lignende når det er sagt så har jeg en m10b18 og har oljekjøler i form av et adapter på oljefilteret..bruker kjølevatn seff.. paps` som er en gammel traver innen motor og bil sier det spiller igrunnen ingen rolle hvor man kjøler oljen..bare den blir avkjølt/regulert..det vart liiitt OT....
Gjest Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 om motoren bare fikk noen runder med starteren før bilen motoren fikk tenning så. dette er vel den absolutt enkleste måten å fikse et sånt problem på
Muren Motorsport Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 en motor går lett 4-500 000 km hvis den får grei behandling, bruk god olje, kjør varmt før eventuell misshandling, å skift olje hvær 5000km. pass på oljestand/kjølevæske. F.eks ved hvær tanking. så har du motor leeenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå