Gå til innhold

bedre lyd i e.46?

Share

Anbefalte innlegg

• 2 months later...
litt uvisst, er spiller med kasett og cd magasin baki. mener det står buisness på den...

Da har du samme anlegget som jeg har. Jeg er også relativt fornøyd med lyden, men det mangler bass. Når man kjører faderen helt fram så hører man at fronthøyttalerne gjør en grei jobb, men hva nå enn som befinner seg baki skaper bare støy spør du meg :?

Det enkleste du kan gjøre hvis du vil ha mer bass er å sette inn en forsterker med høynivå-inngang og en sub. Eventuelt en aktiv sub, disse har som regel også mulighet for høynivå-inngang. Med høynivå-inngang har du mulighet til å hente signaler fra bakhøyttalerne til å fore forsterkeren eller den aktive sub'n, selvom du ikke har forsterkerutgang på originalspilleren. Dette er hva jeg har planer om å gjøre. Jeg kunne imidlertid samtidig tenke meg å få koblet bort høyttalerne bak og i dørene bak og kun kjøre frontsett og sub da jeg mener dette gir det beste lydbildet, om jeg får det til slik jeg vil får vi se på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt uvisst, er spiller med kasett og cd magasin baki. mener det står buisness på den...

Da har du samme anlegget som jeg har. Jeg er også relativt fornøyd med lyden, men det mangler bass. Når man kjører faderen helt fram så hører man at fronthøyttalerne gjør en grei jobb, men hva nå enn som befinner seg baki skaper bare støy spør du meg :?

Det enkleste du kan gjøre hvis du vil ha mer bass er å sette inn en forsterker med høynivå-inngang og en sub. Eventuelt en aktiv sub, disse har som regel også mulighet for høynivå-inngang. Med høynivå-inngang har du mulighet til å hente signaler fra bakhøyttalerne til å fore forsterkeren eller den aktive sub'n, selvom du ikke har forsterkerutgang på originalspilleren. Dette er hva jeg har planer om å gjøre. Jeg kunne imidlertid samtidig tenke meg å få koblet bort høyttalerne bak og i dørene bak og kun kjøre frontsett og sub da jeg mener dette gir det beste lydbildet, om jeg får det til slik jeg vil får vi se på.. :)

Har selv en E46 touring, og lurer på en ting du kanskje kan svare på:

Om jeg ikke ønsker noen forsterker og sub, er det mulig å "oppgradere" bak-høytalerne med noen som er bedre? Og er det i så fall et kompliser inngrep? Er ikke videre imonert over lyden bak, faktisk helt utrolig dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke ønsker noen forsterker og sub, er det mulig å "oppgradere" bak-høytalerne med noen som er bedre? Og er det i så fall et kompliser inngrep? Er ikke videre imonert over lyden bak, faktisk helt utrolig dårlig..

Å bytte høyttalere burde vel i utgangspunktet være uproblematisk så lenge de har noenlunde like spesifikasjoner som original-høyttalerne. Det sitter jo en original forsterker i bilen og den drar vel ikke hva som helst :? Med spesifikasjoner tenker jeg spesielt på impedanse/motstand (Ohm) og følsomhet (oppgis som antall dB den yter ved 1 Watt på 1 meter avstand). Vil anta at man ønsker lettdrevne høyttalere dersom man bytter ut de originale, altså høy følsomhet.

Jeg tror imidlertid ikke det er noe stort poeng å bytte høyttalerne bak, da det eneste man uansett hører fra disse er romling pga. dårlig plassering. Hvis jeg skulle oppgradert disse tror jeg i allefall at jeg ville slengt på et delefilter også slik at disse kun spilte bass, det ville gitt renere lyd.

Hvordan man får av sidedekslene i bagasjerommet for å komme til høyttalerne skjønner jeg ikke. Prøvde meg i går og måtte bare gi opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte høyttalere burde vel i utgangspunktet være uproblematisk så lenge de har noenlunde like spesifikasjoner som original-høyttalerne. Det sitter jo en original forsterker i bilen og den drar vel ikke hva som helst :? Med spesifikasjoner tenker jeg spesielt på impedanse/motstand (Ohm) og følsomhet (oppgis som antall dB den yter ved 1 Watt på 1 meter avstand). Vil anta at man ønsker lettdrevne høyttalere dersom man bytter ut de originale, altså høy følsomhet.

Jeg tror imidlertid ikke det er noe stort poeng å bytte høyttalerne bak, da det eneste man uansett hører fra disse er romling pga. dårlig plassering. Hvis jeg skulle oppgradert disse tror jeg i allefall at jeg ville slengt på et delefilter også slik at disse kun spilte bass, det ville gitt renere lyd.

Hvordan man får av sidedekslene i bagasjerommet for å komme til høyttalerne skjønner jeg ikke. Prøvde meg i går og måtte bare gi opp :(

Ja, jeg er enig i din vurdering av dette. Et delefilter + et par lettdrevne gode høytalere for ren bassgjenngivelse ville nok kanskje fungere.

Ellers har jeg også sett på løsning for å få av dekslene på bakhøytalerne, uten at jeg har blitt direkte klok av det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite råd til alle her.

Det er ingen vits å bare bytte høyttalerene i E46. Problemet ligger i alt for lite effekt fra spilleren. En effektforsterker koplet opp til de originale høyttalerene gjør underverker. Har montert masser av høyttalere i E46. Og det blir MINDRE bass enn i de originale. Så gå heller for en forsterker og evt. en liten sub. F.eks. en 8" hvis det er snakk om en Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite råd til alle her.

Det er ingen vits å bare bytte høyttalerene i E46. Problemet ligger i alt for lite effekt fra spilleren. En effektforsterker koplet opp til de originale høyttalerene gjør underverker. Har montert masser av høyttalere i E46. Og det blir MINDRE bass enn i de originale. Så gå heller for en forsterker og evt. en liten sub. F.eks. en 8" hvis det er snakk om en Touring.

Prøver å få inn en 10" JBL kasse, men får ikke av de @£$€{¤ sidedeksla :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få inn en 10" JBL kasse, men får ikke av de @£$€{¤ sidedeksla :twisted:

Har sett basskasser med forsterker som passer direkte ned i oppbevaringsrommet over reservedekket, på eBay tidligere, men fant de ikke i forbifarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
noen gode tips om å få bedre lyd i en e-46 med orginalspiller? uten de store tingene som tar plass?

Tenker mest på bass...

Nå har jeg også buisness utgaven med harmon kardon høytalere. Bassen i bilen er ikke spesielt bra, men jeg fant ut at vis du fader lyden litt bakover i bilen, så du har mer lyd der vil du da dermed få mer bass, siden de høytalerene som gir fra seg mest bass er bak. Da kan man spille høyere uten at de høytalerne i døren begynner og vrenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har buisness utgaven i min e46 coupe. Synes bassen og lyden er veldig bra. Men litt mer bass skulle det ha vært. Så jeg har nettopp kjøpt meg en 10 000 watts Vampire forsterket og 12 toms sub.

Men jeg er litt usikker på om det er forsterker utgang på den orginale cd spilleren. Noen som vet hvordan jeg skal få koble til dette? Siden jeg har så stor forsterker vurderer jeg og koble høytalerne bak til forsterkeren.

Men regner med det kommer til og bli et sinnsykt trykk i annlegget når jeg får koblet det til! :D

Jeg har en til forsterker med 10 000 watt, Merket vampire det og. Forsterkeren er splitter ny, bare tadd ut av esken for å se på den. Har ikke prøvd forsterkeren til nå, men mener det er bra kvalitet på den, ser veldig fin ut! Tenker meg en pris på kanskje 4000 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forige E46, så kobla eg inn ein forsterkar på alle høgtalarane i tillegg til å sette inn 2 stk 12" subber. Det var ganske bra. Var vesentlig bedre lyd av orginal høgtalerane når ein fekk litt meir effekt på dei. Orginal spillarane har ikkje phono utgang, så ein må bruke eit høgnivå til lavnivå adapter. Her er litt bilder: http://www.jan-erik.nu/bmw320ic/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...