Gå til innhold

Vedlikehold og Oppgraderings logg av min E21 323....


Bjørn B
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann...

Har nå kjøpt min første Bmw etter en kort periode med en artig Mazda. Endte opp med en 1982 modell E21. Det er den som tidligere er eid av "Maloi" her på forumet. Var å hentet den i Tromsø for en stund tilbake. Lang kjøre tur til Bergen kan du si.

Planen fremover er:

Skifte dempere round baut.

Montere på 323 merket i front og på bagasjelokk.

Skifte en pakning ut fra girkassen.

Oljeskift på motor, girkasse og differensial.

Stille ventilene.

Skifte bensin pumpen + noen flere deler jeg ikke husker navnet på. Overhale caliperene.

Skifte tennpluggene.

Vikse varme apparatet.

Skifte en del av eksosen.

Da har vi de fåreløpige planene.

Grunnen til at jeg skal skifte bensin pumpen og de andre delene er pga den er vanskelig å starte når den er kald. Den starter, men dør fort. Det kunne vistnok være; Bensinpumpe, bensinfilter, kaldstartdysen, en oppvarmings regulator eller enda noen deler jeg ikke husker.

Noen som har erfaringer med tilsvarende problem?

Jeg har bare bilder fra når Maloi hadde den, men kommer noen nye snart, tok noen bilder i går jeg venter på å få tilsendt.

Mvh Bjørn

E21SkrttP.jpg

E21SkrttBak.jpg

E21Front.jpg

E21FraSiden.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli ganske sjeldne å finne i god stand disse E21 nå for tiden.

Morro bil å kjøre :lol:

Sjekk at det ikke er sprekk i belgen fra bensinfordelern til innsuget, var sprekk i min gamle og det ble vakumproblemer. motoren ble helt rar og bare døde, men etter den ble skifta , fyra den igjen.

lykke til uansett, fin bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fin bil dette Bjørn, hvor er det du skrur på bilen egentlig? Er det her i Stavanger eller hjemme i Bergen?

Skrur på bilen i Bergen, har ikke noe tilholdsted i Stavanger eller noe... Vil også ha bilen i bedre teknisk stand før jeg kjører den nedover...

Begynner å bli ganske sjeldne å finne i god stand disse E21 nå for tiden.

Morro bil å kjøre Laughing

Sjekk at det ikke er sprekk i belgen fra bensinfordelern til innsuget, var sprekk i min gamle og det ble vakumproblemer. motoren ble helt rar og bare døde, men etter den ble skifta , fyra den igjen.

lykke til uansett, fin bil

Skal sjekke den belgen, asap zulu kan du si.

veldig pen bil det dere:) gratulerer Very Happy

ta også og sjekk den regulatoren som holder trykket oppe på fuelrailen.

Den regulatoren er en av de tingene jeg skal ta av motoren som jeg har kjøpt av 20B3R.

Pen bil - gratulerer Smile Du får lære deg alle E21-triksene så jeg har noen å spørre når jeg begynner jobben med min (om et år eller to)

Regner med å lære et triks eller to ja... Du får spørre når du kommer igang, så skal jeg bidra med alt jeg kan.

Skal ta og bilde dokumentere arbeidet som blir gjort, kjekt å ha en tråd å vise til ved evt salg og slikt...

Takk for alle fine kommentarer...

Mvh Bjørn B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil-grattis.

PS,det er verken fuel rail eller btr på k-jetronic

Takk takk! Og jeg stuset litt på den fuel rail uttalelsen... Ei heller BTR, men jeg tror han mente Oppvarmingsregulatoren (WUR = Warm Up Regulator)... Du har vel ervervet deg et røver triks eller to under din tid med E21, så se ikke vekk fra en PM i ny og ne...

Mata grom bil!

Du sier du skrur i Bergen? Hvor da? Kjører E21 selv og bor også i Bergen!

Jeg skrur hjemme eller hos noen kompiser. Evt i en garasje ute på Breivik. Jeg bor selv på Laksevåg, men er mye i Stavanger nå under første del av Lærlinge perioden. Hvor du holder til da?

...også er du jo "programforpliktet" til å melde deg på http://www.bmwe21.net/forum/ - verdens beste E21 forum

Har vært inne der og sett, synes den siden er så utrolig treg. Samtidig så er jeg vel gjerne ikke overbevist om at det er verdens beste E21 forum, bare det eneste på et språk jeg forstår. Men for all del, jeg er inne og tittet fra gang til gang..

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom julehelgen og hangoveren på samme dag.

Dagen begynte med at jeg ikke fikk start på bilen. Jeg fikk start på den, så bare smalt den i bunn kan du si. Det skjedde et par ganger, frem til den bare gikk sur. Fikk da dårlig tid til et møte jeg hadde.

Når jeg kom hjem igjen fra møte og jobb, så lå det en pakke her til meg:)

Det pakken inneholdt er:

-Koni justerbare dempere bak

-Org sportsdempere foran

-Midterste delen av eksoen

-Bensin, Luft og Olje filter

-Bensinpumpe

-323 merke foran og bak

-Noen håndtak til interiøret

-Tennplugger

-Overhalingskitt til caliperene.

DSC03304.jpg

DSC03305.jpg

Ganske kjedelig å ikke få start på bilen i dag kan du si, men håper det er bensin pumpen eller filteret som er den skyldige. Det hadde vært veldig greit å fått et kjapt svar på om bensin pumpen og filteret ligger ved/over tanken bak på venstre side foran bakhjulet. Der jeg mener den skal ligge, men ble ikke sikker når det jeg tror er en del av tanken kom ned når jeg løsnet noen muttre på det jeg trodde var et deksel.

Noen som vet?

Mvh Bjørn B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er til for å komme til bensinpumpe eller filter i tanken,

2yx5.png

er masse småproblemer på e21 som kommer med årene.

det er jo ikke anet og forvente etter mange års bruk\missbruk :P

De problemene som kom etterhvert til meg og laga problemer med mange av de symptomene du beskriver var:

-slange fra tank til bensinpumpe morken å lekk

- hadde problemer med falskluft inn fra manifoil (spray startgass rundt omkring innsugsmanifoil og belg\klemmer) da finner du fort ut om den drar falskluft.

-problemer med vakumslanger som va sprekk i

- bytta fordeler pga slark (feiltente og stoppa + smalt godt i pottene :lol: )

Ble en del småfiks før min var 100%. men ettersom toppen tikker som en industri disel bytter jeg til m20b25 som blir nyoverhalt. kjørte bila der den står nå. mangle bare masse motivasjon i kulda så ska motoren ut i helga :wink:

ps, morro med førjulspakke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er altså filter og pumpe i selve tanken? må jeg ut med baksete da? eller underifra?

Ble ikke så veldig mye klokere på den tegningen din, da jeg ikke greier helt å identifisere de forskjellige tingene... Nr 10 er pumpen???

Fikk litt motivasjon nå :)

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her:

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=16&fg=05

full info eller noen greie illustrasjoner osv om 323 din kan du finne under ONLINE ETK som står øverst til høyre på siden, men du må velge Archive som står der du velger type bmw du har pga ikke oppført på den lista du får opp med en gang.

Nr 10 står det -SENDING UNIT ASSY METAL TANK- jeg er dessverre ikke så kjent med tanken på e21 :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...