Gå til innhold

Tikking M50?!


Søreng
 Share

Anbefalte innlegg

Var ute i kveld for å prøve å sette inn cd-spilleren i bilen og startet den opp får å få litt varme og lys siden det er bikkjekaldt ute :D. Som vanlig da bilen er iskald og har stått et par dager kommer det litt tikking i de første 1-2 sekundene etter at den starter.

Men i dag kom det en svak tikkelyd etter at bilen hadde gått i et par minutter, temperaturen var enda på den blå stripen så motoren var jo enda kald. Jeg slukket bilen og startet den på ny og tikken var der fortsatt! Jeg ruset bilen bittelitt, kanskje 2000-3000rpm og tikkingen var der enda. Hørte ikke tikkingen inni bilen, bare når jeg åpnet døren! Jeg ble litt skeptisk og lot være og gjøre mer i kveld.. Er dette farlig, hva bør jeg gjøre?

Tror det er en M50 motor, bilen er en 92mod, e36 320i

Har også lest igjennom masse av de andre temaene som har vert oppe med tikking før men følte ikke at noen av disse kom til noen konklusjon om hva problemet kommer av. Det stopper som regel bare opp etter et par poster :roll:

Veldig fint med svar på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har hydrauliske løftere på din bil. Lenge siden du hadde oljeskift? Eventuelt hvis ikke tikkingen forsvinner når olja er fersk og motoren er varm, så vil jeg tro at løfterene begynner å bli slitt.

P.S at ventilløfterene blir slitt er ikke direkte farlig, men vil nok gi en reduksjon i motorkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. kjøpte jo bilen for ikke så lenge siden så vet ikke om de har gjort oljeskift! Kan evt høre med forige eier, eller se om jeg finner noe i kviteringsheftet som følgte med..

Er vel alltid lurt å bytte oljen når du kjøper bil. Hvis ikke forrige eier opplyser om at det er gjor nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo skifte oljen, er vel ikke all verdens problem.. Men hvis det kommer til at jeg må skifte disse hydrauliske løfterene, er dette en dyr eller vanskelig prosess? Er dette noe jeg kan gjøre selv eller må det gjøres på verksted?

Siden jeg ikke har peiling spør jeg også om det kan ha noe med at kulden slo inn i går, var vel ca 0 - 1 grad da jeg var ute i bilen og den tikket litt...

BTW, hvilken olje anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det har noe med at kulden kommer :)

les alle trådene om Olje, jeg har vel skrevet i de fleste av dem.

skift olje og filter nå!! og bruk helst 0W - 30 !! men du kan også bruke andre 0W - XX oljer..

litt tikking på M50 motoren kommer først og fremst av slambelegg i mellom løfterne. ikke slitasjo, slitasje på løfterne skaper en svært spesiell tikking som lar seg identifisere.'

har du hørt om Motor Flush og top end treatment? om du tar kontakt, så kan jeg ta en fullstendig invendig motorrens og oljeskift. dette koster totalt 900,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, takk cobra og oea.. Jeg kan først prøve å skifte oljen, og dersom det ikke blir så mye bedre kan jeg ta kontakt med Mekonomen på åsen å se hva de har og si!

Det jeg egentlig er mest engstelig for er vel om det er farlig med den tikkingen.. Men har jo hørt det på mange bmw'er som ruller på veiene, men høres jo ikke pent ut.. Vil heller høre den kjekke sekser lyden, så dersom det er mulig å få det vekk skal det gjøres :D

Er ikke så veldig teknisk av meg, men alle må jo lære en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger slik motorflush som oea_69 snakkker om på mekonomen på åsen:) Skal vist være bra greier.

kan det være lurt å kjøre en sånn uansett om det ikke tikker på en bil som har gått 200?

jeg tar MotorFlush på alle bilene jeg kjøper!! for jeg vet ikke åssen de er tatt vare på, så på en måte så begynner motoren på schrach..

kjøre på med Motorflush, skifte til riktig olje (0W-30) og tilsette TopEnd Treatment om nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... dette var interessant... :-k ... Jeg søkte på google med "motorflush" som søkekriterie... og se hva jeg fant... :-s

http://www.bilinform.no/index.php?optio ... Itemid=105

Denne siden er faktisk enda mer interessant... mon tro om de som var med på diskusjonen vet at innleggene blir brukt i denne sammenhengen... :?

http://www.qmi.no/Bilforum.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp helt av.. det er normalt at motorer tikker i noen minutter etter oppstart når det er kaldt..

ikke bruk tilsettninger til oljen eller noe rens bullshit... det er kun for å tjene raske penger.. alle som har litt greie på motorer inkludert BMW fraråder slikt... har til og med vist seg at det ødelegger motorer... motorer skal kun ha olje og bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...