Gå til innhold

Tiltrekkingsmoment felger.

niklas77
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk.

Då gjer dei noko alvorleg gale, eller så må du for alvor begynne å trene ;) 100 nm er null problem å løyse med den originale hjulbolt "tingen" som du kallar den. Kan stramme mykje meir enn 100 nm med den.... 100 nm er faktisk ganske passe mykje :)

Sjøl brukar eg muttertrekkar med momentstav...trur den trekker til med 95 nm.

Og uansett, så har jeg aldri sett en dekksjappe bruke momentnøkkel - ever! Alle jeg har vært hos har alltid brukt muttertrekker, og det er selvfølgelig noe helt annet enn å trekke til 100Nm med en momentnøkkel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk.

Då gjer dei noko alvorleg gale, eller så må du for alvor begynne å trene ;) 100 nm er null problem å løyse med den originale hjulbolt "tingen" som du kallar den. Kan stramme mykje meir enn 100 nm med den.... 100 nm er faktisk ganske passe mykje :)

Sjøl brukar eg muttertrekkar med momentstav...trur den trekker til med 95 nm.

Og uansett, så har jeg aldri sett en dekksjappe bruke momentnøkkel - ever! Alle jeg har vært hos har alltid brukt muttertrekker, og det er selvfølgelig noe helt annet enn å trekke til 100Nm med en momentnøkkel... :)

Jeg har inntrykk av at de aller fleste dekk-verksted bruker moment, alle jeg har brukt har iallfall brukt moment uten jeg har bedt de om å gjøre det.

Tilogmed tectyl-verkstedet jeg nettopp hadde bilen inne på gjorde det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker sånn "forlenger" på muttertrekkeren som gir fra seg en "bråkete" resonans ved det rette momentet.

I tillegg har muttertrekkeren en viss form for justering av styrke (ingen finstilling såklart)

Så de strammer bare til helt til det kommer en slik resonans fra momentpipen eller hva det heter og 2 sekunder til ca.

Så de fleste bruker nok moment jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte lenger oppe i tråden: 120+-10 Nm, dette er egentlig veldig enkelt.......

Har du en fiskevekt, du vet dem med fjær og krok i begge ender... 100 Nm tilsvarer 9,81 kg med 1m arm.D.V.S. du kan ganske enkelt måle lengden fra senter av bolten til senter av håndtaket på verktøyet du bruker for å trekke til boltene med, er denne lengden 0,5m så er krafta du må bruke på håndtaket: 9,81x2kg osv...

By the way.... jeg sa 120+-10 Nm dette er hentet fra BMW's TIS manual.....

For at ingen skal tro at de har havnet i problemer, så kan jeg fortelle at jeg driter i alle disse tallene, mitt beste tips er bruk orginal hjulnøkkel som følger med bilen, og alt er OK!

Det er bare en VIKTIG ting å huske på, har du alufelger, sjekk hjulboltene dine med jevne mellomrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...