niklas77 Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Hva er tiltrekkingsmomentet for Al. felger (12 mm skruer) ? Er det rundt 100 Nm ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 100-110 Nm tror jeg det skal vere ja. Jeg bruker 110Nm og drar en 1/8 omdreining til for sikkerhetsskyld. Er vel litt i overkant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerL Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 120 +- 10 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 oy, da er vel 160 litt drøyt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 hvordan måle dette uten å måtte kjøpe instrumenter til en haug med penger ? kan man kjøpe noe for å måle dette som ikek er så veldig dyrt , eller hvordan måler dere dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 en momentnøkkel får du på biltema for 200,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 momentnøkkel , ok , det skal jeg huske. Beklager å måtte spørre slike dumme spørsmål , men jeg er ikke god på bil. men skal dra å kjøpe meg en slik til neste dekkbytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Kjekt å vite det. Leste i en artikkel at når man drar til (for at bolten skal sitte skikkelig) så drar man den dobbelt så hardt som den skal være. Blir nok en momentnøkkel på meg og ved neste biltema besøk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Og på nye felger skal boltene etterdras med samme moment etter ett par dagers kjøring.Samme gjelder hvis du bytter til nye bolter.Bruker du håndkraft når du drar til felgene så får du flere gram ubalanse i hjulene(leste jeg et sted) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Da gjør dekkforettningen feil fordi 100nm er veldig lett å løsne,selv med et spinkelt pipesett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moose Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Jeg har hørt at det skal være 60Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 momentnøkkel , ok , det skal jeg huske.Beklager å måtte spørre slike dumme spørsmål , men jeg er ikke god på bil. men skal dra å kjøpe meg en slik til neste dekkbytte. Den billigste koster faktisk 59,- eller noe sånt, men jeg er usikker på om den går til 100Nm+. De har også en mer avansert utgave til rundt 600. Ellers kan jeg tipse om at de har momentskralle på Lidl denne uka - til 199,-. Lurer på om det var 42-210Nm den var på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 Jeg nekter dekkforetningen å dra til mine felger med moment. Jeg drar selv til med den originale hjulbolt "tingen" som følger med bilen. Jeg synes 100nm er alt for mye. Er et helvete å få av igjen etter en vinter eller sommer. Jeg har ALDRI mistet noen dekk. Då gjer dei noko alvorleg gale, eller så må du for alvor begynne å trene 100 nm er null problem å løyse med den originale hjulbolt "tingen" som du kallar den. Kan stramme mykje meir enn 100 nm med den.... 100 nm er faktisk ganske passe mykje Sjøl brukar eg muttertrekkar med momentstav...trur den trekker til med 95 nm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 2, 2006 Share Skrevet November 2, 2006 100 +- 10. Eg strammer til på 100NM og kjøyre nokre dager og sjekker om det har forandra seg. Dette gjelde i hovedsak på alufelger. Stålfelger har litt høgere terskel, men dog ikkje over strekkmomentet for skrua og gjenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå