Gå til innhold

Min '84 745i i Amerika


mkaareng
 Share

Anbefalte innlegg

Velkommen til bimmers... :D... Dette ser ut til å være en fin bil... og helt sikkert "a lot of bang for the buck" med tanke på de lave bruktbilprisene i Statene... 8) ... By the way... er det noen som vet hvorfor E23 har bensinpåfyllingen på venstre side... som den eneste BMW modellen ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel en av veldig få som har eksosen ut på høyre side også. Kan ha en sammenheng? :?

Kanskje modellen først og fremst var beregnet på det japanske og/eller det britiske markedet ?... Eller hadde BMW South Africa en finger med i spillet ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hvite E23 jeg har sett, og jeg må si at den tok seg godt ut :)

Velkommen til bimmers... :D... Dette ser ut til å være en fin bil... og helt sikkert "a lot of bang for the buck" med tanke på de lave bruktbilprisene i Statene... 8) ... By the way... er det noen som vet hvorfor E23 har bensinpåfyllingen på venstre side... som den eneste BMW modellen ?... :?

Dette har jeg faktisk ikke tenkt over før Fredrik. Men jeg tror det er som du sier at den er nok basert på et annet marked. Først og fremst tenker jeg også på det japanske markedet, for da jeg går inn på ETK må jeg velge enten europeisk eller japansk modell.

Når det gjelder BMW South Africa så tror jeg ikke at de har hatt en finger med i spillet siden de har gjort som de vil i alle år :) 745i kom jo i Sør Afrika med samme ///M motor som E28 M5 og E24 M635i på 286 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst fin bil!

Jeg vet det høres sykt ut, men jeg har en "thing" for de svære US-fangerene...

Og grillen.

Den der er helt knall!

Men du har bare 1 krom dørhåndtak. Få tak i alle i krom, så blir det enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk ikke tenkt over før Fredrik. Men jeg tror det er som du sier at den er nok basert på et annet marked. Først og fremst tenker jeg også på det japanske markedet, for da jeg går inn på ETK må jeg velge enten europeisk eller japansk modell.

Når det gjelder BMW South Africa så tror jeg ikke at de har hatt en finger med i spillet siden de har gjort som de vil i alle år :) 745i kom jo i Sør Afrika med samme ///M motor som E28 M5 og E24 M635i på 286 hk.

Jeg roter litt rundt på nettet for å finne svaret på gåten, men jeg blir bare forvirret. Wikipedia forsøker å forklare meg at E23 745i kun var beregnet på et eksportmarked der man kjører på venstre side av veien. Alt fint så langt for det forklarer bensinpåfyllingen på venstre side. Problemet oppstår når Wikipedia forsøker å forklare meg at modellen ikke var tilgjengelig med styring på høyre side (pga. turboladeren) og at nettopp det var årsaken til at BMW Syd-Afrika valgte å levere modellen med S38B35 motoren. Det høres ut som en selvmotsigelse, men vi vet jo at det var tilfellet. Vet du om E23 745i ble levert med styringen på høyre side ?

Det ble iallefall såvidt jeg forstår tilsammen produsert totalt 16031 stk. E23 745i med M102 og M106 motorene. Kun 192 stk. ble produsert med S38B35 motoren og som en kuriositet ble det også produsert 921 stk. E23 725i med M30B25 motoren (kun solgt i Bayern og enkelte eksportmarkeder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at Wikipedia kan ta feil, og at det ikke er alt som blir korrekturlest ofte. Viktig å utvise kildekritikk generelt sett når man brukerinternett som kilde for informasjon.

Velkommen til forumet. Så ut som en ryddig bil du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at Wikipedia kan ta feil, og at det ikke er alt som blir korrekturlest ofte. Viktig å utvise kildekritikk generelt sett når man brukerinternett som kilde for informasjon.

Avgjort, men jeg sjekket opplysningene opp mot f.eks bmwworld.com også og den siden pleier å ha mye korrekt informasjon. Det er helt sikkert en interessant historie bak E23 og fenomenet med bensinpåfyllingen på venstre side... og jeg ser frem til å høre/lese den... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E23 skal jo være en luksusbil, så dermed er tanklokket på venstre siden for å slippe gå rundt den store bilen for å fylle :lol:

Hehe..

Men ja, E23 har blitt levert med høyreratt! Men det er i svært svært få eksemplarer..

Har bare sett bilder av 2-3 stykker med høyreratt i hele min tid som E23-fan.

Når det gjelder tanklokk igjen: Tanken er på 80-100 liter på E23 og må ligge helt på den ene siden for å få plass til eksosanlegg ut bak på den andre siden.

Av den grunn er påfyllinga på venstre side for å få plass til potta på høyre side.

Igjen så kan jeg nevne at tanken må være helt til venstre bak for å få slepekroken til å passe.

Men den EGENTLIGE teorien min:

Tanken må jo være helt til den ene siden for å få plass til eksosanlegget ut bak vedsidenav tanken.

Og grunnet vektfordeling har BMW valgt å plassere tanken til venstre for at vektfordelingen skal bli "optimal"

Derfor må påfylling komme på venstre side ;)

Bare en teori jeg fikk akkurat nå.

Har ikke tenkt på det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons folkens!

Det er faktisk 'euro-bumpers' paa denne bilen. Du skal se forskjellen fra US-bumpers. Den er STOR.

Uansett, en utrolig deilig og tight bil aa kjoere. Ingen ulyder, alt er fast og fint uansett fart. Null knirking.

Ogsaa er den jo helt vanvittig paa higheay'en. Trekker fra 60 miles til 120 paa ett blunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...