B.E.E. Skrevet November 2, 2006 Skrevet November 2, 2006 Som topic sier, hvilken bil ville gått best. 0-100, 0-200 osv. Er det nødvendig å skifte til M3 motor hvis en vil ha mere power, eller vil en kompressor, evnt. et turbo kit gjøre samme nytten? Del deres meninger og/eller erfaringer.
oddis Skrevet November 2, 2006 Skrevet November 2, 2006 Med mindre du kjører på microminimalt trykk så vil en 328 kompressor greit sette på plass en E36 M3 rett fram. Men spørsmålet ditt er temmelig upressist. Hva snakker vi om? Et standard bolt on ESS kit? Det vil bli billigere å skifte til en M3 motor, til halve prisen av det en skikkelig kompressorsats vil koste (og holde..). Driftsikkerhet er også noe å tenke på.
E46Hazey Skrevet November 2, 2006 Skrevet November 2, 2006 Det vil bli billigere å skifte til en M3 motor, til halve prisen av det en skikkelig kompressorsats vil koste (og holde..). Driftsikkerhet er også noe å tenke på. Hvor har du dette fra?
B.E.E. Skrevet November 2, 2006 Forfatter Skrevet November 2, 2006 Tenkte vel egentlig på et standard kit noe a`la ESS, eller et rimlig turbo kit. Det var 3,0 liter M3 jeg var ute etter å sammenligne med. Noen som vet hvor mye en 328 gjør 0-100 på med kompressor, evnt hvor stort dreiemoment og hvor mye hk den vil få?
E46Hazey Skrevet November 2, 2006 Skrevet November 2, 2006 Tenkte vel egentlig på et standard kit noe a`la ESS, eller et rimlig turbo kit. Det var 3,0 liter M3 jeg var ute etter å sammenligne med. Noen som vet hvor mye en 328 gjør 0-100 på med kompressor, evnt hvor stort dreiemoment og hvor mye hk den vil få? Tipper du får rundt 300 hk, 0-100 ca 5,5?
Lien Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Maze hadde jo et slikt kit i compacten sin, og han hadde vell rundt 340 hk eller noe med 0.5 bars trykk.
R Andersen Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Det vil gå rimelig likt. Har testet det med min gamle 328 m/kompressor, og den gikk helt likt mot en 3.0L M3. Dette var ett bolt-on kit fra ESS. Det vil bli billigere å skifte til en M3 motor, til halve prisen av det en skikkelig kompressorsats vil koste (og holde..). Har du noen erfaringer med det siden du skriver dette? Tviler på at det blir så mye billigere med en 3.0L, girkasse og jobben kontra ett kompressorkit. Har du noen erfaringer med holdbarheten til en kompressormatet 328 motor?
shv Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Er kanskje rimeligere å kjøpe en M3 motor enn kompressorkit, men jobben som skal utføres blir større, så man bør kunne gjøre jobben selv. En fordel hvis man monterer kompressor er at det bare er å fjerne kit'et så er bilen original igjen, hvis man må vise bilen hos biltilsynet. Litt verre å bytte att og fram mellom 328 motor og M3 motor!
B.E.E. Skrevet November 3, 2006 Forfatter Skrevet November 3, 2006 Har dere noen forslag til kompressor-, eller turbokit?
Ellingsen B. Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Med mindre du kjører på microminimalt trykk så vil en 328 kompressor greit sette på plass en E36 M3 rett fram. Men spørsmålet ditt er temmelig upressist. Hva snakker vi om? Et standard bolt on ESS kit? Det vil bli billigere å skifte til en M3 motor, til halve prisen av det en skikkelig kompressorsats vil koste (og holde..). Driftsikkerhet er også noe å tenke på. Hvor har du dette fra? Selv har jeg erfart at min går ca likt som en M3..Men jeg klarer overhode ikke "sette på plass en M3". Er det så dårlig driftsikkerhet på kompressor? Har hatt mitt kitt i 3år med 40.000km.. Ikke vært noe.
E46Hazey Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Ring ESS hvis du vil ha problemfri grombil. telefon: 41558555 Koster deg ca 50000
oddis Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 E46 Hazey, R.Andersen og Ellingsen: For å avklare, jeg har ingen personlige erfaringer med kompressormatet M52, alle opplysninger vedr. kompressor er hentet fra info jeg har lest meg til i div forum diskusjoner, artikkler, blader osv. Uttalelser fra folk med stor kunnskap med overlading ala Helge Vik og Andreas Arthursson. At en E36 M3 motor vil bli billigere enn et ESS kit til rundt 50k står jeg enda fast med. Alle steder hvor jeg har henvendt meg for prisantydning på S50 (B30 og B32) har jeg alltid fått tilbud som er med grei magin unna 50k. Type 28-30k for S50B30 komplett med kasse. Så kommer det noen tusen i eksos, og eventulle modifiseringer som måtte komme hvis motoren skal nedi et annet kaross. I min bok strider det mot all sunn fornuft å påstå at en orginalmotor som er konstruert for å arbeide i et visst område og under en viss påkjenning (dimmensjonert med de deler orginalt) er lik eller mindre driftsikker enn en motor som har ettermontert en overlader som kjører ekstra effekt i en motor som er beregnet for orginaleffekt uten å ha forsterket vitale motordeler. Ser også at det har kommet en lik topic på BMW CCN, og dere kan jo lese litt av hva folk mener om saken der også. Hvis dere sier en M52 kompressor på 0,5bar (?) går nogenlunde likt med en S50B30 finnes det ihvertfall ikke tvil i min sjel om at S50B30 både er et mer driftsikkert og billigere alternativ med nogenlunde lik effekt. Men jeg synes det er litt fælt å bare lade 0,5 bar hvis man først skal overlade. Jeg gikk automatisk ut fra at det var litt mer ladetrykk inne i bildet da jeg kom med uttalelse om at M52 kompressor ville dra ifra en S50 rett fram. Og jeg vil ennå automatisk tro at en M52 på 1bar greit vil sette på plass en S50 rett fram. Er dere ikke enige?
Liter Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Alle steder hvor jeg har henvendt meg for prisantydning på S50 (B30 og B32) har jeg alltid fått tilbud som er med grei magin unna 50k. Type 28-30k for S50B30 komplett med kasse. Hvor kan man henvende seg for å få slike tilbud? Noen her til lands?
Ron Jeremy Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Hvorfor kjøre uorginalt hvis man kan kjøre orginalt. Dessuten hvis man koster på en 328 en kompressor, vil vel ikke det lønne seg økonomisk, ville da heller valgt en M3.
B.E.E. Skrevet November 3, 2006 Forfatter Skrevet November 3, 2006 Hvorfor kjøre uorginalt hvis man kan kjøre orginalt.Dessuten hvis man koster på en 328 en kompressor, vil vel ikke det lønne seg økonomisk, ville da heller valgt en M3. Vel, her er det ombygging som er cluet. skal jeg montere ny M3 motor, eller kompressormate/turbomate min eksisterende...Å bytte bil is not an option
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå