andymac Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Har risting i bilen mellom ca 90 km/t og 120 km/t på sommerdekka. Det virker som om dette kommer fra bakdekkene, da det ikke er noe risting i rattet. (Har 245/40 17 bak og 235/45 17 foran). Tenkte at dette kanskje ville bedre seg når jeg fikk på vinterdekkene (195/65 15), men det gjorde det absolutt ikke.. Nå rister det allerede fra ca 40 km/t, og rister stort sett uansett hvilken fart jeg kjører i. Det rister innimellom så mye at jeg nesten er redd for å kjøre, i frykt for at noe ramler fra hverandre.. Har sett at det er et par andre tråder om dette temaet, men tenkte at det er kanskje ikke senterringer siden det forekommer selv om jeg skiftet til vinterdekk? Setter pris på hjelp!
Jan e34 Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Dette kan være så mangt. Feilmonterte dekk, ubalanse i hjul, slitte foringer, rust på navet eller en kombinasjon av dette. Jeg ville sjekket at ikke corden har gått i vinterdekkene, ettersom det rister ved så lav hastighet.
andymac Skrevet November 5, 2006 Forfatter Skrevet November 5, 2006 Takk for svar! Dekkene var nye i fjor vinter, så jeg tror ikke det er det. Det varierer veldig hvor mye det vibrerer, og ved hvilke hastigheter. Det kommer og går, liksom. Skal undersøke litt videre, forhåpentligvis finner jeg ut av det snart
Kenzuke Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 Mulig at jeg er dum nå, men jeg kjørte en periode med sommerfelger uten sentrerings-ringer. Da ristet det allerede i 40km/t ...
andymac Skrevet November 5, 2006 Forfatter Skrevet November 5, 2006 Jeg trodde det kunne være det selv, for det rista på sommerdekka, men det rister fortsatt etter at jeg har skiftet til vinterdekk. Må undersøke i morgen.. Nå er det øl og tv på meg
CrZyWiz Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 Henger meg på denne, har akkurat samme på min e34 535.
Diesel power Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Kan jo dele min erfaring Få mnd etter at jeg kjøpte bilen begynte den å riste. Dette var tiltagende og begynte etterhvert også å merke det ved pådrag. Ingen risting i rattet, selv ikke ved oppbremsing. Dette viste seg å være hardy-koblingen. Den var ny, men han forrige kisen hadde montert den feil vei , så den hadde bare vart ca ett halvt år. Neste vibrasjon følte jeg i rattet, spesilet ved oppbremsing. Dette var 3 slitte foringer/stag i forstillingen. Disse ble skiftet og bilen ble bra. Kort tid etter begynte det igjen å riste, nå var det demperne som måtte til pers. I sommer fikk jeg igjen vibrasjon, og nå var begge styrestagene bøyd . Dette skyldtes ett "Mesta" hull i veien, kombinert med 235/40-18. Måtte skifte begge stagene og foreta forstillingskontroll. Ble bra. Nylig fikk jeg igjen vibrasjon i bilen, ca en uke etter at jeg hadde lagt om til vinterhjul. Da hadde jeg glemt senterringene Lykke til i jakten, uff...... Vurderer sterkt å bytte 18"`erne mine med med 17
andymac Skrevet November 6, 2006 Forfatter Skrevet November 6, 2006 Da ble lista lang over hva jeg må sjekke, men da vet jeg hvertfall hva jeg kan sjekke! Takk for svar!
BlueM Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Har også hatt lignende problem på min E39, men det var bremseskiver som ikke var helt 100%. Det tok faktisk ganske lang tid før vibrasjonene ble merkbare under bremsing og i "pedalen". Årsaken til at skivene la på røret var imidlertid sommerdekk som ikke var helt gode... Kostet meg to sett med skiver før jeg oppfattet sammenhengen.
Nino Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 jeg også hadde samme kjee vibreringa i min e34. jeg hadde av felgene og sjekket om det satt noen sentreringsringer der. men, de var joggu slitte. så de hadde delt seg og blitt borte. så sjekk dette først. hjalp fælt å få på nye sentreringsringer gitt hvis ikke kan du jo søke litt på forumet. vet Steffan Cotte har gjort litt undersøkelser her og der om e34 foringer. og mener han byttet ut med e32 foringer. og det hjalp betydelig på vibrasjonene i understellet. men, som sagt. begynn å undersøk på det simpleste først
Jan e34 Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Vil bare nevne at det er akkurat like lite gummi i kasterstagforingene til e32 750 som de til e34. M5 foringene er derimot litt kraftigere.
bmw520 Skrevet November 19, 2006 Skrevet November 19, 2006 Da ble lista lang over hva jeg må sjekke, men da vet jeg hvertfall hva jeg kan sjekke! Takk for svar! få slenge meg på jeg også da hehe, mye er nevnt her, men på min E34 var d kryssa i mellomakslingen som hadde tatt kvelden
krizzvips Skrevet November 19, 2006 Skrevet November 19, 2006 sjekk om det er senterringer, er det ikke kjøp deg for da er det garantert det som er feil, kan også være hardyplate hvis den slitt
Steffan C Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Hardyskive? . Når det gjelder vibrasjoner på E34, så er dette ett problem de fleste opplever . Som Teck nevner her, så sjekka jeg div. steder på nettet og pratet med flere om dette. Stemmer også som Jan E34 nevner om 750 foringer, gå for M5 hvis du skal skifte de. Vet også at en på CCN har gode erfaringer med casterstagene og foringene til E31 850CSI på E34 . Forøvrig har sjefen(Gunnar) på bimmers prøvd det fleste kjærringråda om E34vibrasjoner tror jeg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå