RallycrossNasjonal Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 Jeg skal bygge Rallycrossbil av en BMW E30 320i. Planen er å sette i en 323i-motor da jeg skal kjøre i ei klasse med volumbegrensning på 2400ccm. Har ikke skrudd så mye BMW før, så jeg lurer litt på følgende: - Må jeg bygge om ledningsnettet for å sette i en 2.3 liter, eller er det nok å bare sette på hjernen fra 2.3 over på ledningsnettet som sitter der? - Passer clutch/svinghjul/gearkasse omhverandre på 2.0 og 2.3? - Hvilken type bakaksel er det som passer på min bil som har lavest utveksling? På forhånd takk!
336mik Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 Ledningsnett på 320 og 323 er vel ganske identisk.Forøvrig er resten av motoren det også(clutch gear o.l) Er vel lettest og billigst å få tak i en 316 diff som du sveise vil jeg tro.Vet også at jeg har sett diff med 4.10 utv med orginal sperre,men disse tilhører det mer skjeldene slaget og koster adskillig mer.
RallycrossNasjonal Skrevet November 5, 2006 Forfatter Skrevet November 5, 2006 Så 316 har lavere utveksling enn f.eks 320'n? På andre merker har jeg vært borti att bilen med lite motorvolum har hatt høyere utveksling enn de med mere kubikk.. (Ford og Opel) Er det noen her som har litt data på utvekslinger så hadde jeg blitt fornøyd! Går forresten alle drivaksler omhverandre, eller er det forskjell på innfestningene i ene eller andre enden på de forskjellige modellene av E30'n?
Evopower Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 ved lavere utveksling mener han høyere tall, men lavere toppfart og bedre aks. bør gå bra å bytte motor til 2,3. du bare bytter ut hjernen, både motor og hjerne passer på 320 ledningsnettet. egentlig bare plug and play om drivakslingene på 316 og 320 passer om hverandre er jeg derimot ikke sikker på
Thunegutt Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Drivakslingene er like, bare et par mm som skiller feks 316 kontra M3
RallycrossNasjonal Skrevet November 6, 2006 Forfatter Skrevet November 6, 2006 Ok. Det gjør det hele litt enklere! Jeg skal prøve å få tak i en 2.3 motor etterhvert. Men, hva er det som blir mest økonomisk av å kjøpe en ferdig trimma en, eller å bygge opp en selv? Er det i det heletatt "normalt" å trimme 2.3'n, eller setter dere bare i 2.5 liksågodt? Om det blir så jeg bygger opp en motor på egenhånd, er det noen her som har tips om hvordan jeg skal få mest mulig effekt for en forholdsvis rimelig penge? Tenkte samlet sum med innkjøp av motor + trim for ca 15.000.-
336mik Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 Blir vel stort sett 2.5 med en gang. Er ikke helt sikker på om du får all verden med power i en 2.3 for 15 laken,men drøye 200hk skulle vel være innen rekkevidde.Hva med å bygge om til 3 dobble gassere?
Evopower Skrevet November 6, 2006 Skrevet November 6, 2006 tre doble gassere er en mulighet, men gasserne bør kjøpes nye og innsug er vanskelig å få tak i. regn med 15.000 bare i gassere, innsug og innstilling/justering.
RallycrossNasjonal Skrevet November 6, 2006 Forfatter Skrevet November 6, 2006 Jeg har 2 overhalte 40mm Dell'Ortor da, så mangler jo stort sett en gasser til + innsug da, men det koster å få justert/synkronisert det der dersverre.. Men, att det er RÅTT med lyden av sekser og doble gassere kan ingen benekte!! Blir nok kam av no slag, porting/planing, eksos og filter sånn tilog begynne med. Nye lagere og hone oppigjen sylinderene er vel også en fordel, tenker jeg.. Hva er forskjellen på 2.3 og 2.5-toppen da egentlig? Er det enklere å få mere hk ut av 2.3'n om jeg setter på f.eks en 2.5 topp, eller er toppene helt identiske?
RallycrossNasjonal Skrevet November 7, 2006 Forfatter Skrevet November 7, 2006 Har fått svar på privaten av Evopower ang. 325-toppen.. Men, jeg har ikke noe erfaring med BMW enda, så jeg spørr etter mere jeg.. Hehe Hvor får jeg kjøpt no gromt utstyr til min BMW? Finnes det kort styring, short shift og slik til min bil? Noen butikker i Norge som selger dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå