Gå til innhold

E30 "Bigblock" turbo.


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

da har jeg sandblåst litt i innerskjermene, var litt overflaterust. må si jeg har vært heldig da d er meget lite rust å finne på denne bilen og den skal ikke få lov å få feste.

nedre innerskjerm og jekkfeste

DSC00198.jpg

fremre innerskjerm

DSC00199.jpg

rustkiller påsmurt

DSC00201.jpg

tok ikke noen før bilder...

tecytl står for tur og litt lakk helt oppe ved skjermfestene og inni dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Her går ting tregt,men har såvidt fått startet litt igjen...

har byttet ut den vakumstyrte bremskraftforsterkeren med en hydraulisk en fra 7-serie for å spare litt plass i motorommet til innsug.

her er den gammle

S3010042.jpg

og her er den nye montert

S3010040.jpg

S3010045.jpg

mangler da å montere koppen og "kulen" med slanger, men tror motoren skal tilpasses først så jeg ser hvor d blir best plass..

S3010044.jpg

EDIT og tregere vill d gå da jeg har fått klarsignal for mitt e36m3 bygge.

kommer prosjekttråd om litt

(mange jern i ilden) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Kjenner jeg gleder meg til å starte på denne bilen igjen nå. tenkte ikke å begynne før vinteren setter til, men tror ikke jeg klarer og vente.

hgc.jpg

iboks:v

må kjøpes:x

planene er:

m102 v

260 getrag kasse v

sachs 765 trykkplate x

535i e28 lamell x

intercooler x

dumpventil x

5-bolts understell bak v

5-bolts understell foran x

745i bremser forran og bak v

3" rustfri eksos delvis innkjøpt

Bøtte stoler eller alcantara

m3 stoler x

Skjermer, panser, steinbrett og leppe skal lakkeres opp igjen.

motorn skal kjøres med sine 252 hk til jeg får alt til å fungere ordentlig.

Etter det blir den nok oppskremt til det original turbo og grenrør klarer å levere ca 350hk. etter min mening bør det holde i massevis i en e30, men mye vill ha mer som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde i en original m30b32..

Men kan en bredbåndslambda kobbles opp mot den originale hjernen ifra 1981 med gevinst?

Har jo tenkt å bygge om wastegaten og skruve opp trykket til 0,9 bar,kjøpe justerbar BTR når bilen har kommet på veien igjen.

motorn jeg skal bruke er en helt original m102b32 og har bare gått 153.000

Dette er mitt første turbobygg i en alder av 27 år så er på tide å beggynne å lære litt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sansynligvis ikke koble bredbandslambda til original motorstyrning. Men du får kjøpe med instrument som du kan lese av fuel/air miksen, slik kan med enkelhet unngå havari. Nyttig om du vil eksperimentere med ladetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sansynligvis ikke koble bredbandslambda til original motorstyrning. Men du får kjøpe med instrument som du kan lese av fuel/air miksen, slik kan med enkelhet unngå havari. Nyttig om du vil eksperimentere med ladetrykk.

Ok, det hørtes ikke dumt ut. da kan jeg jo justere trykket opp til motorn får for lite bensin da og justere d litt ned igjen.

4-5000 for disse? uansett sykt mye billigere enn et ras...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. du trenger ikke bygge om wg`n for å kjøre 0,8-0,9. Du tar bare av wg slangen. Da får du 0,8-0,9 bar. Fjæren i disse wg`ene er såppas slappe att wg`n da vil åpne av eksos trykket. Dette gjorde jeg på min e30 med m106 å det funket meget bra. Lykke til=) Den hadde foresten chip å justerbar btr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. du trenger ikke bygge om wg`n for å kjøre 0,8-0,9. Du tar bare av wg slangen. Da får du 0,8-0,9 bar. Fjæren i disse wg`ene er såppas slappe att wg`n da vil åpne av eksos trykket. Dette gjorde jeg på min e30 med m106 å det funket meget bra. Lykke til=) Den hadde foresten chip å justerbar btr.

Høres bra ut, takk for tipset :D Har lest at m106 må chippes for å justere opp trykket, men m102 ikke trenger chip.

har også lest at m102 er mye lettere og kobble opp til annen bil da automatkablene ikke går gjennom motorens elnett. stemmer dette?

m30'n jeg hadde i var d stort sett bare å kobble farge til farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok som du sier.

M106 har Motronic tenningssystem og må chippes, M102 har L-jettronic så her kan du eventuelt justere tenningen manuelt etter behov.

Det eneste du skal være obs på med M102 er at den har en trykksensor som får motoren til å kutte ved 0,7 bar. Denne skal det bare være å nappe slangen av og plugge igjen i enden med ett eller annet så er du kvitt problemet. :)

Når det gjelder automatkassene så er det visstnok egen hjerne til girkassen på M106, noe det ikke er på M102 og derfor blir det mer kluss med M106 enn med M102 hvis man skal flytte motoren over i en annen bil eller eventuelt bygge om til manuell girkasse.

Når det gjelder trykk så skal du da klare langt mer enn 0,8-0,9 bar trykk.

Jeg klarer uten problemer 1,2-1,3 bar trykk med min, og den har ikke modifisert wastegate, kun en boostcontroller for å justere trykket som jeg selv vil. Man kan helt sikkert kjøre på enda mer trykk, men jeg har ikke turt å prøve mer med orginal innsprøytning..

Det optimale med orginal innsprøytning er at man holder seg til rundt 1 bar ladetrykk ved hjelp av en boostcontroller, samt stiller opp bensintrykket til mellom 2,8 - 3,0 bar med en justerbar BTR.

M102 er veldig enkle motorer å trimme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...