Gå til innhold

M54, samme blokk som M3 motor??


Quattrokiller
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 02 330xi, fantaserer om å bytte ut til en M3, 3,2 literen motoren. Tror det er S54 den heter. Etter å ha sett DarkZun i aksjon på Rudskogen har jeg skjønt at jeg har en strikkmotor. Deler av forakselen går gjennom bunnpanna på xi-en, skulle tro at hvis det var samme bunnpanna på M3 så skulle det gå å bygge om. Noen som har peiling på om det er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 02 330xi, fantaserer om å bytte ut til en M3, 3,2 literen motoren. Tror det er S54 den heter. Etter å ha sett DarkZun i aksjon på Rudskogen har jeg skjønt at jeg har en strikkmotor. Deler av forakselen går gjennom bunnpanna på xi-en, skulle tro at hvis det var samme bunnpanna på M3 så skulle det gå å bygge om. Noen som har peiling på om det er mulig?

Dette prosjektet høres temmelig vilt ut og jeg tror det blir både billigere og ikke minst enklere å kjøpe en E46 M3 direkte. Jeg har imidlertid store vanskeligheter med å forstå at en M54B30 motor er for svak... 231 HK ved 5900 rpm og 300 Nm ved 3500 rpm burde holde... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er å ha en firehjulstrekk utgave av M3 på en måte. Du aner ikke hvilken sinnsyk glede det er å det er å kjøre fra blaserte Audier, Subaruer og lignende på vinterføre med en halv-stylet BMW... Ihvertfall så lenge jeg har fjernet alt av hentydninger på firehjulstrekk bak på bilen, står nemlig 316i der. Gøy på autobahn også det når man blir forfulgt av en Golf GTi etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvilken sinnsyk glede det er å det er å kjøre fra blaserte Audier, Subaruer og lignende på vinterføre med en halv-stylet BMW... Ihvertfall så lenge jeg har fjernet alt av hentydninger på firehjulstrekk bak på bilen, står nemlig 316i der. Gøy på autobahn også det når man blir forfulgt av en Golf GTi etc.

OK, men det er evt. betydelig mer hensiktsmessig å besøke disse gutta... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er sikkert det greieste. Men er noe eget med krefter fra en selvpuster. Har tittet en del på www.g-power.de . Har flere versjoner av kompressorbilene sine. Racingdynamics i Italia borrer opp motoren utrolig nok til 3,5 liter. Hvis de har normale kammer på den blir det sikkert en motor som er veldig "kjørbar" på normale turtall. Er jo der vi ligger 95% av tiden når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at orginal M3 er uten 4 hjulsdrift er pga den effekttapet på hjulene. Jo mer mekanikk mellom motor og hjul jo større er effekttapet til hjulene. Hadde jeg vært deg hadde jeg økt turtallssperren hos bmw til 7500, noe m54b30 klarer fint. forsterket kolbene og byttet sylinderhoder, eisenmann effekt, luftfilter, omprogrammert motorelektronikk, senket skiten med 30mm. og spart sillioner av kroner men fortsatt ha crazy kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med at orginal M3 er uten 4 hjulsdrift er pga den effekttapet på hjulene. Jo mer mekanikk mellom motor og hjul jo større er effekttapet til hjulene. Hadde jeg vært deg hadde jeg økt turtallssperren hos bmw til 7500, noe m54b30 klarer fint. forsterket kolbene og byttet sylinderhoder, eisenmann effekt, luftfilter, omprogrammert motorelektronikk, senket skiten med 30mm. og spart sillioner av kroner men fortsatt ha crazy kjøreglede.

Det er ingen signifikant forskjell på hverken akselerasjon eller andre ytelser mellom en E90 330xi og E90 330i... :roll:... Poenget med en M3 er selve konseptet om en kompromisløs og rendyrket sportsbil i BMW´s alminnelige sedan/coupe karosserier. Eller kort og godt for å gi de alminnelige modellene et mer sexy image enn en Ford Mondeo. BMW skriver forøvrig på deres danske site følgende om M3: I BMW’s alfabet er M meget mere end blot bogstavet før N. Det er bogstavet, som giver mere. Som signalerer, at BMW M GmbH har haft en usædvanligt vellykket finger med i spillet og forvandlet en allerede sportslig bil til et rendyrket monster. Hvis De vælger en BMW M-model, siger De samtidig ja til konsekvent sportslig kørsel uden dog at give afkald på praktiske brugsegenskaber. Under karrosserier med et tydeligt slægtskab til 3-serien (M3 Coupé og Cabrio) skjuler der sig kompromisløse, men samtidig komfortable sportsvogne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 02 330xi, fantaserer om å bytte ut til en M3, 3,2 literen motoren. Tror det er S54 den heter. Etter å ha sett DarkZun i aksjon på Rudskogen har jeg skjønt at jeg har en strikkmotor. Deler av forakselen går gjennom bunnpanna på xi-en, skulle tro at hvis det var samme bunnpanna på M3 så skulle det gå å bygge om. Noen som har peiling på om det er mulig?

For 110000 setter ESS en ferdigbygd 500HK 3litersmotor inn i bilen din.

og ja du beholder selvfølgelig din egen motor slik at du kan bytte tilbake når du skal selge bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 110000 setter ESS en ferdigbygd 500HK 3litersmotor inn i bilen din.

og ja du beholder selvfølgelig din egen motor slik at du kan bytte tilbake når du skal selge bilen.

Er det ekko her inne igjen ?... European Supercharging Systems er allerede nevnt i trådens 5 innlegg... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 02 330xi, fantaserer om å bytte ut til en M3, 3,2 literen motoren. Tror det er S54 den heter. Etter å ha sett DarkZun i aksjon på Rudskogen har jeg skjønt at jeg har en strikkmotor. Deler av forakselen går gjennom bunnpanna på xi-en, skulle tro at hvis det var samme bunnpanna på M3 så skulle det gå å bygge om. Noen som har peiling på om det er mulig?

For 110000 setter ESS en ferdigbygd 500HK 3litersmotor inn i bilen din.

og ja du beholder selvfølgelig din egen motor slik at du kan bytte tilbake når du skal selge bilen.

x-drive på e90 er noe annet enn det på e46!!det er blitt videreutviklet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta meg en liten skogstur til ESS. Har begynt lett tuning med KN 57i filter i min gamle 525ix (93). Fy f**n for en rå lyd det har blitt på den bilen nå. Mulig jeg fantaserer, men synes den er kjappere nå også. Skal få montert det i 330-en også. Fant forresten en død flue som satt i gitteret på luftmengdemåleren når jeg byttet ut filteret. Fatter ikke hvordan den havnet der. Mistet litt troen på orginalt luftfilter da gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 110000 setter ESS en ferdigbygd 500HK 3litersmotor inn i bilen din.

og ja du beholder selvfølgelig din egen motor slik at du kan bytte tilbake når du skal selge bilen.

Er det ekko her inne igjen ?... European Supercharging Systems er allerede nevnt i trådens 5 innlegg... :?

Hva har trådens 5 innlegg med det jeg skrev å gjøre?

Ikke ett sted på ESS sine sider er den 3 liters ferdigbygde motoren nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har trådens 5 innlegg med det jeg skrev å gjøre?

Ikke ett sted på ESS sine sider er den 3 liters ferdigbygde motoren nevnt.

Hmmm... vi snakker åpenbart litt forbi hverandre. Hvis jeg forstår dette korrekt... en ting er ESS... og en helt annen ting er en motor ESS har til salgs som de ikke nevner på deres salgssider... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...