Gå til innhold

Selvvask på bensinstasjon

///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan folk foretar bilvasken i selvvasken på bensinstasjon...

Er aldri fornøyd med resultatet jeg får iallefall. Mye fordi jeg trives best med å stå hjemme med hageslange, bøtte, svamp og pusseskinn.

Kan gjerne bruke en halv dag på å vaske bilen... Men det sier jo seg selv at dette ikke er gjennomførbart på denne tiden av året.

Lurer derfor på hvordan man kan få best mulig resultat i selvvask.

Skjønner jo at jeg kan gjøre det samme der som hjemme, men det tar jo altfor lang tid, da det ofte står noen å venter på tur, med motoren igang...

Slik gjør jeg det, og resultatet blir da en halvren, våt bil med en stygg grå "hinne" over hele bilen:

-Evt avfetting

-Høytrykk "såpevann"

-Høytrykk vann

Noen tips til hvordan jeg kan ha en representabel bil på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt et meget godt poeng og det er nok mange med mørke biler som oss som sliter med det samme som deg - inkludert meg. Jeg tror faktisk ikke at det går an å få det noe særlig bedre enn det resultatet du får. Jeg syns egentlig at en del av høytrykkspylerne ikke spyler skikkelig. Først skyller jeg bilen, så såpe og skyller igjen. Så evt et annet middel som skal til på slutten. Det beste er og blir med bøtte og svamp, men jeg går over bilen kjapt med svamp hvis noen venter (etter at den er skyldt selvfølgelig). Jeg har alltid porten igjen når jeg vasker, så da lurer jeg til meg ofte dette.

Hvis det er lenge siden bilen er polert vasker jeg inn hele bilen med parafin (gjør først det som jeg har skrevet tidligere i tråden) og så skyller av bilen etterpå. Parafinen gjør slik at bilen blir blank og gir ikke skade..

De Statiol stasjonene jeg har brukt er elendige. Hydro Texaco er vesentlig bedre på selvvasken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vasking av bil på vintertid er jo det også viktig å få spylt understell for spesielt salt.

Jeg kjørte bilen et par ganger i maskin i fjor (hvor det da er underspyling), men vil ikke gjøre dette mer pga. blir slike små riper etterhvert.

Hva gjør dere der?

Og er den voksen i selvasken noe vits å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man spyler av, og så påfører man skum fra skumbørsten UTEN å røre bilen med børsten.

Så finner man frem sin nye fine gode svamp og vasker bilen. Efterpå fullfører man programmet.

Dette er den eneste måten man kan gjøre det på. Maskinvask eller selvvask med børste er fy fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man spyler av, og så påfører man skum fra skumbørsten UTEN å røre bilen med børsten.

Så finner man frem sin nye fine gode svamp og vasker bilen. Efterpå fullfører man programmet.

Dette er den eneste måten man kan gjøre det på. Maskinvask eller selvvask med børste er fy fy!

Bra tips.

Bruker du den der voksen og glanstørken også?

Hvilken stasjon bruker du? Vasket på Statoil Skøyen igår, med nevnte dårlige resultat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig all maskinvask med børster fy fy? Teknologien har gått framover der også vil jeg tru. Har sett biler som ofte over lengre tid kun har blitt vasket med poleringsprogram på statoil. Er ikke noe å si på resultatet. Da tenker jeg mest på slittasje da... Men har sett i tester at enkelte stasjoner skal man styre langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vasking av bil på vintertid er jo det også viktig å få spylt understell for spesielt salt.

Jeg kjørte bilen et par ganger i maskin i fjor (hvor det da er underspyling), men vil ikke gjøre dette mer pga. blir slike små riper etterhvert.

Hva gjør dere der?

Og er den voksen i selvasken noe vits å bruke?

Tror ikke det hjelper egentlig. Med en gang man kommer ut av vaskehallen og på veien igjen så kommer ny saltsøle på bilen. Dessuten kan den underspylinga fjerne rustbeskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips.

Bruker du den der voksen og glanstørken også?

Hvilken stasjon bruker du? Vasket på Statoil Skøyen igår, med nevnte dårlige resultat...

Jeg har dårlig erfaring med denne såkalte glanstørken. Etter at det har tørket, så ser man "rennene" nedover langs bilen, dersom men ser på lakken fra skrå vinkel.

Eneste som gir bra resultat er pusseskinn! Men da må bilen være helt ren og fri for sand - altså, man bør ha vasket med svamp først. Btw, bruker altid svamp under selvvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en tier på høytrykk med såpe før jeg går over med bøtte og svamp. Deretter spyler jeg av for så å bruke varmvoks og glanstørk.

Hele prosessen tar gjerne 15-20min og koster 50-60 kroner.

Pga banale arbeidstider får jeg bare vasket bilen når fleste andre ligger å drar seg eller er på jobb. Hadde ikke hatt samvittighet å bruke svamp om det sto folk i kø.

På statoil sine stasjoner er det ikke lov å benytte medbrakt svamp, så jeg vasker hos Esso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne metoden er at du på de fleste stasjoner ikke har anledning til å få fylt opp en bøtte med vann til å skylle svampen i.

Tror ikke det hjelper egentlig. Med en gang man kommer ut av vaskehallen og på veien igjen så kommer ny saltsøle på bilen. Dessuten kan den underspylinga fjerne rustbeskyttelse.

Selv om bilen får saltlake på seg igjen etterpå er det en fordel å få tynnet ut saltet som legger seg under bilen og blir mer og mer konsentrert utover vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den metoden du beskriver først, altså 20kr avfetting, 20 kr høytrykk med skum/såpe og tilslutt 10 kr med høytrykk rent vann. Bilen blir iallefall bedre, men ikke på langt nær som hjemme desverre.

Ellers viss det er mye minusgrader ute, bruker jeg å ta børsteløs maskinvask hos Shell. Da blir bilen "tørket/blåst" over etterpå, så slipper at vannet fryser og lager flekker (går over å tørker inne i dørene etterpå)Denne er det også underspyling på, som gjør godt (mener jeg iallefall). Bilen bør helst ikke være veldig møkkete. Ellers er jeg egentlig ganske fornøyd med denne.

Er også så heldig at jeg kan stå inne i varm stor garasje og vaske bilen med svamp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at det kan være litt ugunstig å vaske bilen med kraftig avfetting påvinteren. Du bør i allefall vokse/polere eller tilføre lakken noe form for beskyttelse etterpå. Hvis jeg bruker avfetting på vinteren bruker jeg en bilshampo som inneholder voks for å legge igjen et beskyttende lag på lakken. Passer også på å underspyle samt spyle skikkelig inni hjulbuene, for det er en plass underspylinga skjelden kommer til godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...