Gå til innhold

Fjernlys og tåkelsys er lov..?

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Helvete. Eg fekk bot for å kjøyre med parklys og tåkelys når det var "mørkt". GJETT om eg skal ha igjen pengane min no!

Det er vel ulovlig med park/grøftelys etter at gatelysene har komt på - altså etter at det er mørkt, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lov med park og grøftelys på når gatelysene er skrudd seg på... Men ellers er det helt lovlig.. Også er det som alle andre har nevnt at du kan ikke kjøre med nær lys og tåke lys, men du kan kjøre med fjernlys og tåkelys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon Nordanger, distriktsleder UP Hordaland utaler dette i Trygg Trafikk avisen, Trafikanten.

"Han understreker at det er lov å kjøre med kurve- og tåkelys kombinert med parklys eller kombinert med fjernlys"

Eg tolker det der som om at det er lov.. Er jo forskjellige reglar for kva kommune du reise til her i landet :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøretøysforskriftens kap. 28, § 28-6, punkt 2.6 står det følgende:

"Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent."

Ergo, de aller fleste BMW av nyere dato kan ikke kjøre med tåkelys + fjernlys ettersom nærlysene da også være tent. Og nærlys + tåkelys er jo som noen av oss vet strengt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- De som åpenbart har misforstått eller ikke vet hva kurve/tåkelys er, gir vi veiledning. Vi registrerer at særlig eldre mennesker ikke har en anelse om hva tåkelys er. Vi bøtelegger bare de som bevisst bruker dette som pyntelys for at bilen skal se tøff ut, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.

Jeg blir så %"&"¤" forbanna over sånt...

vær snille mot dem som skulle levert lappen for lenge siden og er uvitende og livsfarlige i trafikken.

og gi bøter som til de unge og kvikke.

helt sykt spør du meg,

skulle fått mer juling en mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet i 3 tiden på natten for noen uker siden. Da kjørte jeg med kurvelysene og parklysene. Da sa politimannen; "Du vet at du kjører med feil lys?" Så sa jeg nei, fordi jeg viste ikke om at det ikke var lov når det var mørkt. Da sa han; "Jeg vet det ser mye kulere ut, men det er dessverre ikke lov. Jeg kunne gitt deg en bot på 2000kr, men siden du ikke har hatt lappen så lenge, så skal jeg la det gå for denne gang. Håper du lærte noe i kveld" :)

Flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær snille mot dem som skulle levert lappen for lenge siden og er uvitende og livsfarlige i trafikken.

Hvilken kategori hører du til da? Er du gammel og/eller uvitende eller bruker du tåkelys som pyntelys for at bilen skal se tøff ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kategori hører du til da? Er du gammel og/eller uvitende eller bruker du tåkelys som pyntelys for at bilen skal se tøff ut?

jeg bruker tåkelys som pyntelys :)

hehe

du da pensjonist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, jeg var på naf med cab`n før jeg kjøpte den på sånn kjøpsråd, da spurte jeg de om akkurat dette med tåkelysene og hva reglene var der. Han sa at det kun var lov å bruke parklys sammens med tåkelysa.Men derimot ved dårlig sikt, og dersom forholdene ligger til retrte for det så er det lov å bruke de sammens med både fjern og nærlys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...