hartvix Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Det er på tide med vinterdekk og jeg har tenkt å bytte to av mine gamle dekk med nye og GODE dekk (riktignok piggfritt, bor i Trondheim...). De to dekkene jeg skal beholde ble kjøpt i fjor, men det er billige Aurora-dekk. Det jeg lurer på er: bør jeg fortsette å ha disse bak eller bør jeg sette de nye og gode dekkene bak og ha Aurora-dekkene foran? Sånn intuitivt er det klart at det er størst fare for sleng på baken, men på den andre siden opplevde jeg et par nesten-ulykker når fram-dekkene låste under bremsing i fjor, så jeg vurderer å ha de beste dekkene framme.... Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 leser du ikke avisa gutt? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137863 Resultatet hadde muligens blitt annerledes med en bakhjulstrekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Beste dekk skal stå fremme dermed basta. Bedre å slenge ut med hekken mot å miste kontrollen på fronten. Så får fremkommeligheten vike litt for sikkerheten. Hørte en test av dette på radioen for noen dager siden. Også der anbefalte "ekspertisen" å ha de beste dekkene foran. Her kjørte man rundt på en bane med stadig økende hastighet i to sekvenser, med de beste dekkene bak først og foran etterpå. Konklusjoen der var entydig. Å miste kontrollen på fronten er mye mer dramatisk enn hekken, og bytte av dekkene fra bak til foran gjorde underverker på kontrollen av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Hazey Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 hva med dårlig høyre foran og venstre bak, og bra venstre foran og høyre bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Uten å ha faglig grunnlag for å uttale meg så vil jeg vel ha like gode dekk på samme aksel med tanke på feks bremsing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odland318is Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Bremsekraftfordeling er vel 70/30 % foran/bak. Har i alle år satt de beste/nyeste piggdekka foran på bakhjulstrekker ja. Like naturlig som å dra ned buksa før jeg driter... Samme går for sikkerhetsbelte når man setter seg i bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Bremsekraftfordeling er vel 70/30 % foran/bak.Har i alle år satt de beste/nyeste piggdekka foran på bakhjulstrekker ja. Like naturlig som å dra ned buksa før jeg driter... Samme går for sikkerhetsbelte når man setter seg i bilen helt enig... er dette noe å lure på ? rimelig åpenbart spør du meg... hehe jeg trodde det var vanlig å bytte ut alle 4 dekk når man først skulle bytte... det har ingen ting å si ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odland318is Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Aah...er nok delte meninger om det. Men fordekka er jo etter 2 sesonger, ca 5-6 mnd her i sør, kanskje bra nok til å ha bak. Må se det litt an, men hadde nok mest sannsynlig kjøpt 2 nye til å ha fremme, og flytta de gamle bak, om det var godt med pigger enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Beste dekk bak. Tror det er rimelig mange som overvurderer hvor gode de er til å hente inn sleng. Ja, det er rimelig lett å holde kontrollen på bakenden - hvis du har provosert den ut selv! Kommer den fort og brutalt - f.eks under bremsing kan det bli rimelig heftig ratting... Hjelper forresten lite med kortere bremsestrekning hvis det også innebærer at bilen snur seg rundt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Siden du tar imot alle tips ville jeg gått for 4nye dekk Billige dekk (vet ikke ang ditt aurora) har syntetisk gummi og ikke natur gummi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Hagenisse: Det var jo en artikkel for 2 uker tilbake der en dekkprodusent tror jeg det var, som mente det samme. Dette første til at NAF ville ta en grundigere kontroll på dette. Og her er jo svaret. Begrunnelsen for best bakhjul bak var at de fleste billister vil ha større problemer med å hente inn en skrens fra hekken. Den påstanden er det nok stor sannhet i, MEN i en sving vil jeg heller har styring trygt rundt svingen i mitt eget felt enn å (med dårlige framdekk) fremprovosere og stille opp bilen i x-antall grader før svingen for å ligge "bredt" gjennom hele svingen og bruke 2 kjørefelter da jeg ser det ikke går.. noe som er livsfarlig med møtende trafikk. Det er jo også antispinn på de fleste nye biler i dag, som jeg ikke bare har positive erfaringer med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Testen til NAF er litt tullete. Har du dårlige dekk foran merker du det fort og (forutsatt at du har litt i hue) slakker ned. Ved bakhjulene får du ingen forvarsler. 4 nye dekk er vel tingen uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Så klart fire nye dekk er tingen, men nå er desverre ikke dette noe alle tar seg råd til. Selv om de kanskje burde gjøre det. Har selv kjøpt 2 nye vinterdekk engang, og jeg plaserte de nye foran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Hadde samme debatten for noen dager siden i denne tråden http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=33419&highlight= Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet November 9, 2006 Share Skrevet November 9, 2006 Beste dekk bak. Hjelper forresten lite med kortere bremsestrekning hvis det også innebærer at bilen snur seg rundt.. FEIL! Grunnen til at enkelte biler kommer fram med rumpa under nedbremsing er at bakaksel har best bremsekraft/grep, det som bremser mest -> trekkes fram!! men for all del, bare kjøre med de beste dekkene bak, sålenge jeg slipper og møte deg på veien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå