Gå til innhold

Nikasil belegg i m52 motorene


mr.popp
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest at BMW har lagt et nikasilbelegg på alle rekkeseksere (m52) som ødelegges gradvis hvis man fyller 95blyfri og ikke høyoktan bensin (98). Levetid på motor påvirkes sterkt! Noen som kan bekrefte dette?

"Når de utviklet m52 motorene så tenkte de ikke på at 95 blyfri inneholder mye svovel og løser opp nikasilbehandlingen på kolbene/sylindrene. De brukte jo selvfølgelig bare toppkvalitet på bensinen i testene sine."

Noen andre som har hørt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså blyfri 95 inneholder mer svovel etter at det blir forbrennt enn 98 blyfri.

nikasil blir slitt vekk av svovel. ergo slitasjen på sylinderveggen øker og friksjonen skaper økt slitasje. de sier at bmw prøvde å skjule dette for å ikke bli saksøkt og at de rettet opp i det etter en stund. men jeg har ikke fått bekreftet det selv. personlig holder jeg meg til 98....just in case

anbefaler det til alle som kjører med m52 og v8-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at 96-97 modell m52 har nikasilbelegg som ble ødelagt av dårlig bensinkvalitet,men dette tror jeg bare skjedde på biler solgt i usa og noen andre land.Du kan trygt bruke 95 oktan fra norden og vesteuropa,jeg bruker selv kun 98 fordi den er best rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at 96-97 modell m52 har nikasilbelegg som ble ødelagt av dårlig bensinkvalitet,men dette tror jeg bare skjedde på biler solgt i usa og noen andre land.Du kan trygt bruke 95 oktan fra norden og vesteuropa,jeg bruker selv kun 98 fordi den er best rett og slett.

Problemet med at nikasilbelegget gradvis ble ødelagt pga. et for høyt svovelinnhold i bensinen var kun i en periode aktuelt i USA og på de britiske øyer... der de hadde andre krav til sammensetningen og renheten i bensinprodukter. BMW endret imidlertid ganske hurtig belegget på sylinderforingene i M52 motorfamilien... og som nevnt har "nikasilproblemet" aldri vært et problem i Norge. No worry man... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder ein annen motor men ka med 318is motorene som står i 92 utgavene kan eg bruka 98blyfri uten at da skulle bli tull. har eit slags gul brun aktig belegg på motoren min kan det ha noko me at eg bruke 95?? kjenne ein til som har sånt belegg i ein 318 94mod. Sorry viss eg spør domt men har ikkje peiling på tekniske ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om nikasilbelegg, da jeg ikke er noe kjent med det. Men kan forsikre alle her at sovelinnhold i alle bensintyper som selges i Norge har en spec på 10ppm :wink: . I de aller fleste tilfeller inneholder bensin godt under 5ppm, så den er svovelfri.

Øvrige spec'er på bensin er: RON, MON, RVP, desillasjon ved en viss temp og aromat innhold :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...