mr.popp Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Har lest at BMW har lagt et nikasilbelegg på alle rekkeseksere (m52) som ødelegges gradvis hvis man fyller 95blyfri og ikke høyoktan bensin (98). Levetid på motor påvirkes sterkt! Noen som kan bekrefte dette? "Når de utviklet m52 motorene så tenkte de ikke på at 95 blyfri inneholder mye svovel og løser opp nikasilbehandlingen på kolbene/sylindrene. De brukte jo selvfølgelig bare toppkvalitet på bensinen i testene sine." Noen andre som har hørt dette?
B.E.E. Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Tviler egentlig litt på dette, da BMW samtidlig oppga i sine manualer at bilen skulle gå på "min 95 Rot". Desuten vil vel ikke oktaninnholdet i bensinen påvirke slitasjen i sylinderveggene, men heller ha utslag på selve forbrenningen, eller?
Tam Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Har hørt om det men mente dette var et problem mest på V8 og enkelte årganger av disse
tobben! Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Har vanskelig for å tro at produksjonen av disse motorene var så lite gjennomtenkt.
mr.popp Skrevet November 10, 2006 Forfatter Skrevet November 10, 2006 altså blyfri 95 inneholder mer svovel etter at det blir forbrennt enn 98 blyfri. nikasil blir slitt vekk av svovel. ergo slitasjen på sylinderveggen øker og friksjonen skaper økt slitasje. de sier at bmw prøvde å skjule dette for å ikke bli saksøkt og at de rettet opp i det etter en stund. men jeg har ikke fått bekreftet det selv. personlig holder jeg meg til 98....just in case anbefaler det til alle som kjører med m52 og v8-12
bjalle Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Det er helt riktig at 96-97 modell m52 har nikasilbelegg som ble ødelagt av dårlig bensinkvalitet,men dette tror jeg bare skjedde på biler solgt i usa og noen andre land.Du kan trygt bruke 95 oktan fra norden og vesteuropa,jeg bruker selv kun 98 fordi den er best rett og slett.
Fredrik Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Det er helt riktig at 96-97 modell m52 har nikasilbelegg som ble ødelagt av dårlig bensinkvalitet,men dette tror jeg bare skjedde på biler solgt i usa og noen andre land.Du kan trygt bruke 95 oktan fra norden og vesteuropa,jeg bruker selv kun 98 fordi den er best rett og slett. Problemet med at nikasilbelegget gradvis ble ødelagt pga. et for høyt svovelinnhold i bensinen var kun i en periode aktuelt i USA og på de britiske øyer... der de hadde andre krav til sammensetningen og renheten i bensinprodukter. BMW endret imidlertid ganske hurtig belegget på sylinderforingene i M52 motorfamilien... og som nevnt har "nikasilproblemet" aldri vært et problem i Norge. No worry man...
Quattrokiller Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Ser de never det ofte i de engelske BMW-bladene. Nevnte det for Alf Lie, han hadde aldri vært borte i det i Norge. Da må man regne med det er greit, hehe.
sko og sånt Skrevet November 12, 2006 Skrevet November 12, 2006 gjelder ein annen motor men ka med 318is motorene som står i 92 utgavene kan eg bruka 98blyfri uten at da skulle bli tull. har eit slags gul brun aktig belegg på motoren min kan det ha noko me at eg bruke 95?? kjenne ein til som har sånt belegg i ein 318 94mod. Sorry viss eg spør domt men har ikkje peiling på tekniske ting
Steffan C Skrevet November 12, 2006 Skrevet November 12, 2006 Skal ikke uttale meg om nikasilbelegg, da jeg ikke er noe kjent med det. Men kan forsikre alle her at sovelinnhold i alle bensintyper som selges i Norge har en spec på 10ppm . I de aller fleste tilfeller inneholder bensin godt under 5ppm, så den er svovelfri. Øvrige spec'er på bensin er: RON, MON, RVP, desillasjon ved en viss temp og aromat innhold .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå