Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er nye her på forumet..

Er den lykklige eier av en 99 320 tdi, men kunne godt tenke meg litt mer guffe i den.

lurer derfor på om noen av dere kan hjelpe meg med "budget boost".

tenkte da på hva den orginale turboen tåler av oppjustering kontra det å kjøpe ny og større??

eller hva er det som faktisk hjelper av "folkelig" chip til disse bilene ?

er ikke ute etter gateracer men såpass at at det flytter seg litt :)

Skrevet

Tenkte litt mer :) selv om man garantert ville merket den :)

ville ha tett oppunder 200.

driver med biltrail og drar derfor trail bilen mye på henger og vil derfor gjerne ha litt mer. for det er ganske tung last og bilen funker greit den, men forbikjøringer er bare å glemme hvis det er svak helling :(

Skrevet

er sant det men det ene føre med det andre.. mer kjøling, for mye effekt for drivverk og slik.

håpet kansje at det var noen her som hadde bygget noe rundt de baner jeg hadde tenkt :)

Skrevet

200hk med chip på denne kan du nok bare glemme med en gang! Det beste hadde vel vært om du byttet den ut med en E39 530D + chip! Den første motoren ble levert med 184hk og med chip får du ca.230hk. Noen år senere fikk E39 en oppgradering på motor og effekten økte til 193hk. Denne + chip gir deg ca 240hk.. Litt OT dette men muligens den beste og enkleste løsningen hvis du ønsker noe med pulver over 200hk.. :wink:

Skrevet

takker for svar.

tenkte oppunder 200hk med å bytte turbo + chip.

tenkte få litt mer pulver men samtidig ikke så mye at du mister all holdbarhet i motoren.

er en tdi ja.

Skrevet
takker for svar.

tenkte oppunder 200hk med å bytte turbo + chip.

tenkte få litt mer pulver men samtidig ikke så mye at du mister all holdbarhet i motoren.

er en tdi ja.

BMW har aldri hatt "tdi" i modellbetegnelsene... kun td, tds eller d. Jeg antar at du har en E46 320d fra 1999 og at den nå har 136 HK (før chipping)... eller ?... :?

Skrevet

BMW har aldri hatt "tdi" i modellbetegnelsene... kun td, tds eller d. Jeg antar at du har en E46 320d fra 1999 og at den nå har 136 HK (før chipping)... eller ?... :?

okay ja det stemmer det :)

Skrevet

okay ja det stemmer det :)

Da har du en M47D20 motor uten common-rail. Den yter 136 HK ved 4000 rpm og 280 Nm ved 1750 rpm. Det er litt begrenset hvor mye du kan chippe denne motoren uten å relativt hurtig ødelegge drivverket... spesielt hvis du skal trekke tunge tilhengere. Bilen er ganske enkelt ikke bygget for slike oppgaver og spesielt clutch´en er ikke konstruert for vesentlig mer moment enn du allerede har i dag. Situasjonen er litt bedre når det gjelder M47D20 versjonen med common-rail og 150 HK ved 4000 rpm og 330 Nm ved 2000 rpm iom. at den bl.a har en annen og betydelig kraftigere clutch. Merk deg at BMW endret modellens drivverk når motoren ble kraftigere.

Skrevet

BMW har aldri hatt "tdi" i modellbetegnelsene... kun td, tds eller d. Jeg antar at du har en E46 320d fra 1999 og at den nå har 136 HK (før chipping)... eller ?... :?

Jeg må rette meg selv litt når det gjelder modellbetegnelser vedr. BMW og dieselmotorer... i tillegg finnes betegnelsene Cd og xd (er det flere ?). Noen BMW eiere markerer at de har en stasjonsvogn ved å f.eks skrive E46 318dT... der "T" står for Touring eller "dTA" (diesel Touring Automatgear), men det er ikke offisielle BMW betegnelser.

Skrevet

okay.

er det sånn å forstå at clutchen er en "svakhet" på disse bilene ?

må gå i tankeboksen igjen å se hva det blir til da :

er det noen som har erfaringer med hvordan det er å justere opp orginal turboen litt på disse bilene ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...