Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha montert facelift lykter på min e39 leste jeg til min store forskrekkelse at det ikke er lov til å kjøre rundt med angeleyes og grøftelys annet enn i dagslys. Stemmer dette? hvis veien er opplyst, er det lov da?

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Stemmer det. En uskreven lov sier vel at når gatelysene slås på, da er det skumring, og da kan ikke tåkelys benyttes med mindre værforholdene tilsier det.

Nærlys+tåkelys på dagen er heller ikke lovlig.

Skrevet

Kjørte tur/retur Bergen-Oslo denne uka, og i h*lv*te så mange IDIOTER det er på veiene.

Vanvittig mange som kjører med tåke- og nærlys på kvelden, og veldig ofte så blir man blendet.

Og det virker som om dette er spesielt utbredt på landsbygda.

Når det kommer en tulling med tåke- og nærlys mot meg, så får'n smake fjernlysa uan-forbanna-sett. Folk må for svarte lære seg reglene. Flere ganger jeg måtte bremse kraftig opp fordi jeg ikke kunne se veien foran meg.

Selv har jeg tåkelys på min bil, og har brukt de i tett tåke og vanskelige kjøreforhold, men jeg blender -alltid- tåkelysene når det kommer biler imot.

Skrevet

Det er jo som Hitokiri påpeker, ganske få som inretter seg etter disse reglene. Men må si jeg synes det er rart at man ikke kan kjøre på opplyst vei med parklys + tåkelys.

Skrevet

Er mange som kjører med feil stilte tåkelys, men hvis asfalten ikke er våt og tåkelysa er riktig stilt og man ikke stirrer i rett i lysa blender ikke dette meg.

Skrevet
Når det kommer en tulling med tåke- og nærlys mot meg, så får'n smake fjernlysa uan-forbanna-sett. Folk må for svarte lære seg reglene. Flere ganger jeg måtte bremse kraftig opp fordi jeg ikke kunne se veien foran meg.

For å svare litt kritisk til det du skrev; er det din jobb å passe på at andre bilister kjører med lovlige lys? Har vi ikke politi og slik til å passe på det?

Når det er sagt så er det mest irriterende jeg vet å bli blenda i trafikken, men blinker kun på folk som har stillt lysene i håp om å lyse på månen :wink: Hvis folk kjører med tåke og nærlys og man ikke blir blendet av det, så er det ikke vits i å blinke på dem spørr du meg!

Skrevet
Det er jo som Hitokiri påpeker, ganske få som inretter seg etter disse reglene. Men må si jeg synes det er rart at man ikke kan kjøre på opplyst vei med parklys + tåkelys.

Slike regler er som regel til for å gjøre det lettere å håndheve loven, og er helt greie spør du meg.

"Jammen jeg kom jo akkurat fra vei med gatelys"

"Sorry, jeg glemte meg av når jeg kom ut fra byen"

Skrevet

Jeg bruker park og tåkelys om dagen, men slår de av når gatelysene kommer på. Ser ikke problemet med denne loven heller pga. når mørket kommer så ser man ikke dritten med tåkelysene uansett og jeg mener ihvertfall at det er bedre å se veien foran seg enn å se "kul" ut. Jeg føler meg sjelden blendet av folk med tåkelys og nærlys så lenge de er korrekt stilt. Xenonlys blender mer enn et korrekt innstilt tåkelys er min erfaring.

Skrevet
Jeg føler meg sjelden blendet av folk med tåkelys og nærlys så lenge de er korrekt stilt.

Hvor mange prosent av bilene på veiene med tåkelysene på har de korrekt innstilt? :lol:

Tåke + nærlys i mørket er en uting. Enkelt og greit.

Skrevet

Nå er det latterlig hvor lett enkelte lar seg blende også da, både når det gjelder feil bruk av grøftelys, og bruk av langlys. :roll: Men det er en annen diskusjon..loven om bruk av grøftelys er enkel og grei.

Skrevet

Gjør det enkelt, still inn tåkelysene riktig slik at ingen blendes og kjør med AE og ikke nærlys om dagen. Slå av tåkelysene om kvelden eller drit i det og få kjeft/bot av politiet i stedet.

Skrevet
Jeg føler meg sjelden blendet av folk med tåkelys og nærlys så lenge de er korrekt stilt.

Hvor mange prosent av bilene på veiene med tåkelysene på har de korrekt innstilt? :lol:

Tåke + nærlys i mørket er en uting. Enkelt og greit.

Det er en annen sak :lol::lol:

Er en grunn til at tåke + nærlys er ulovlig ;) (Selv om vi har mange latterlige lover i norge som ikke er logisk :roll: )

Skrevet

For å svare litt kritisk til det du skrev; er det din jobb å passe på at andre bilister kjører med lovlige lys? Har vi ikke politi og slik til å passe på det?

Absolutt. Det er jo en overdrivelse at jeg blender alle med tåkelys ;)

Men om folk kommer mot meg med tåkelys og jeg ikke kan se en dritt, så smekker jeg på fjernlysa. Om mange nok gjør det, så tenker tåpelyståpen seg kanskje om.

Skrevet

Jeg ser ikke vitsen. Nærlysene er jo der for at de skal brukes. Og selv på veier med gatebelysning vil man få bedre sikt med nærlys i tillegg. Eller for å snu på flisa, dersom man kjører med tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys, så vil man jo med stor sannsynlighet faktisk få _dårligere_ sikt enn om man ikke kjører med lys i det hele tatt. Ganske enkelt fordi det lille (tåkelys-)feltet rett foran bilen vil bli relativt mye sterkere opplyst enn det feltet man faktisk burde konsentrere seg om.

Folk må skjønne at når man skal utforme en lov så må man være konsekvent. Det nytter ikke å unnskylde seg med, eller få dispensasjon fordi "mine tåkelys er riktig innstillt og blender ingen". Faktum er at tåkelys generelt, slik de er montert på de fleste biler i dag, blender mer enn riktig justerte nærlys.

Personlig er jeg enig i at mange biler som ruller med nærlys og tåkelys ikke blender noe nevneverdig, men på den andre siden så er det likevel svært mange tåkelys som blender mye, spesielt på vått føre. For min del må folk gjøre som dem vil. Men dersom man absolutt ikke vil følge reglene så må man også være forberedt på å ta konsekvensene dersom man blir stoppet.

Skrevet

Var på slik mørkekjøring her om dagen, og da konfronterte jeg lærern om dette med tåkelys fordi at vi møtte endel biler som hadde dette. Hun mente det var litt ironisk at vi bor i det svarteste landet og har nesten ikke lov å ha lys på bilene. Man trenger jo ikke se rett inn i lysa til han som kommer mot ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...