pocket Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Hadde det problemet når vi bytta på min også, fikk f.. ikke løsna de topp mutterene selv om vi hold fast demperen med både sveise tang og rør tang. Tok til slutt å satte det i skru stikka og borra istykker mutterene med drill!
Sandersen Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Mye er den bilen ca verdt nu ? selv på utkik etter muligens en e36 om en liten stund og den der var jo bare perfekt mye må du ut med for noe slikt? skal ut med noe mellom 80 og 130k, men har veldig lyst på en 325 nu da.
Kjetil 323i E36 Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Mye er den bilen ca verdt nu ? selv på utkik etter muligens en e36 om en liten stund og den der var jo bare perfekt mye må du ut med for noe slikt? skal ut med noe mellom 80 og 130k, men har veldig lyst på en 325 nu da. Venter du til sommeren, kan du muligens få kjøpt min mellom den prisen der
Sandersen Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 323 da ;P bleh heheh, har du noen bilder av den ?
Kjetil 323i E36 Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 323 da ;P bleh heheh, har du noen bilder av den ? Skal ikke OT'e denne tråden til Azzido, men sjekk under her jeg skriver. Står tråden om min bil der eller noe... Og btw, 325i "tar ikke" 323i
Mexos Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Er lurt å løsne mutteren til topplageret mens demperen sitter på plass i bilen. Så tar du ut demperen og skrur mutteren helt av det du kan gjøre nå er å bare sett demperen opp i de 3 festehullene i toppen åsså løsner du mutteren på topp der kan være greit med litt hjelp så en holder og en skrur Skal ikke være nødvendig med fjærklemmer. De spretter ikke så mye, men man kan skvette litt hvis man ikke er obs på det hmmm... skrudd mye bil du eller?? Har bilmekaniker utdanning og har skrudd en del bil hjemme. Min erfaring med dette er ifra min gamle Mazda Mx-3 hvor det var et hakk i toppen av dempern der lageret er festet slik at stanga ikke kunne gå rundt hvis topplageret sto fast. Mulig det ikke er slik på E36, da forstår jeg isåfall problemet. Alt spratt heller ikke i hytt og pine når jeg løsnet lagrene på demperne mine uten fjærklemmer. Har prøvd både med og uten og fant ut at på de demperne jeg hadde så var det ihvertfall ikke nødvendig pga. lagrene hverken spratt avgårde eller skøyt no spesiell fart. Dette kan sikkert også variere fra demper til demper. Her har jeg heller ingen erfaring med E36, men trodde ikke det var så stor forskjell på slikt fra bil til bil heller. Det er demperfjærer og ikke no springfjær liksom. Jeg skrev det jeg skrev for å hjelpe og bruker ikke å uttale meg om ting jeg ikke har peiling på... Men når man ikke har erfaring med helt lik bil så må man være forberedt på at ting kanskje ikke er helt likt. Siden du skal kaste den gamle dempern går det jo an å prøve å gripe tak med rørtang og holde igjen eller faktisk ta vinkelkutter og kappe demperstanga så lenge du passer på å ikke skade fjæra.
Superbeetle Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Å holde igjen med rørtang er ikke så lett eller lurt... blir fort stygge merker i akslingen, som igjen fører til ulyder. evt kan du legge noe imellom, men vanskelig å få noe bra grep. men nok OT
Gunnar Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Det skal være et feste i toppen av stempelstanga/demperstanga. Enten innvendig eller utvendig sekskant og utvendig firkant er vanlig.. Ødelegger man sporene går det jo an å finne en dremel og slipe seg nye spor/fester.
Azzido Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Skrevet Desember 5, 2006 Mye er den bilen ca verdt nu ? selv på utkik etter muligens en e36 om en liten stund og den der var jo bare perfekt mye må du ut med for noe slikt? skal ut med noe mellom 80 og 130k, men har veldig lyst på en 325 nu da. Venter du til sommeren, kan du muligens få kjøpt min mellom den prisen der ga 77.000 for denne is'n... til nå har jeg kjøpt deler for ca 20.000 Ellers så takker jeg for alle tips dere har kommet med så langt
Azzido Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Skrevet Desember 6, 2006 Ikke store greiene som har skjedd siste dagene... Men har demontert høyteller kassene under hattehylla sånn at jeg kommer til dempertårna. Venter på endel deler som kommer til helga, regner med at mere vil skje da Masse foringer, pakninger osv osv.
Peer Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 Deilig bil, har sett masse bilder av den på internett og et par ganger live her i Tønsberg!
vid@r Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 Er lurt å løsne mutteren til topplageret mens demperen sitter på plass i bilen. Så tar du ut demperen og skrur mutteren helt av det du kan gjøre nå er å bare sett demperen opp i de 3 festehullene i toppen åsså løsner du mutteren på topp der kan være greit med litt hjelp så en holder og en skrur Skal ikke være nødvendig med fjærklemmer. De spretter ikke så mye, men man kan skvette litt hvis man ikke er obs på det Demperen sviver jo like j.... rundt selv om de tre boltene står fast noe sted. Hvis ikke kunne han jo like godt ha holdt fast med de boltene på et vis med fjærbeinet ute av bilen. Når jeg skulle ordne dette på min 320i så kjøpte jeg ei pipe som passet på den store bolten på toppen, så filte jeg pipa slik at det ble to rette kanter på pipa slik at jeg kunne bruke en fastnøkkel på den(husker ikke størrelsen, men den var stor!), så tok jeg en umbrako ned i hullet på toppen av demperen(slik at den ikke snurrer) og skrudde av toppen(med fastnøkkel+pipe mens jeg holdt i umbracoen for at det ikke skulle snurre). Jeg brukte selvfølgelig fjærklemmer. Kjipt å få en spent fjør midt i snuten, hehe...
Michael Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 går også an å kjøpe en demperpipe på biltema til 14.90 ellerno...
Superbeetle Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 Ikke store greiene som har skjedd siste dagene... Men har demontert høyteller kassene under hattehylla sånn at jeg kommer til dempertårna.Venter på endel deler som kommer til helga, regner med at mere vil skje da Masse foringer, pakninger osv osv. Må du ut med hattehyllen for å bytte dempere bak? har lurt litt på hvor mye jobb det er å bytte bakdempere..(på coupe)
Azzido Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Skrevet Desember 9, 2006 Slipper heldigvis å ut med hattehylla... eneste jeg måtte ut med var de originale høytaller kassene og trekket i bagasjerommet... når det er ute av veien er det fritt fram til å starte å skru.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå