Rope Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Slipper mere dritt i motoren. Mister effekt når motoren er på normal drifts temperatur.
Energetic Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Gir ca 5% mer effekt når det er riktig montert. Det vil si skjermet godt fra motorvarmen. Det slipper også inn mer dritt i motoren så over lengre tid minsker kompresjonen og lavere effekt som resultat. Men lyden er så mye råere at det er verdt ulempene for mange.
Quattrokiller Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Verd å lese. http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/Air_filter.htm
Maestro Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Sikker på at de slipper inn større partikler? Leste at de har montert kn filter på Apache-helikotere i Irak pga støvproblemene der nede. Men elsker den lyden uansett. Det er godt mulig at produsenten er den samme, men jeg tror ikke at du skal sammenligne et filter til et Apache helikopter med et simpelt 3-parts filter til en boy-racer... unnskyld bil... no offence... Haha, skjønner ikke hva Fredrik sikter til Tror Energetic har sett litt for mye på The Fast and The Furious. Hvor i allverden tar du det tallet fra? Så en 525 får da 11 HK mer av et simpelt KN filter? Dessuten avhenger eventuell effekt oppnådd ved filterbytte av et utall faktorer. Med mindre du har gjort store modifikasjoner på motoren er det lite å hente. Standardfilterene er designet for den mengde luft en umodifisert motor suger. Å tro at en liten gutt med et luftfilter fra thorsov bilrek vet bedre enn en av verdens mest annerkjente motorprodusenter hva som er optimalt for motoren er en smule naivt.
tobben! Skrevet November 22, 2006 Skrevet November 22, 2006 Jeg tror egentlig vi alle er( hvertfall de fleste av oss) enige om at et "effektluftfilter" både har negative og positive konsekvenser for motoren, og jeg kan bare snakke for meg selv når jeg sier at min bil fikk fetere lyd, og til en viss grad bedre gassrespons spesielt på tomgang. Når det er sagt så mener jeg det er å tro på julenissen at du får noen vesentlig effektøkning ved å bare montere på filteret uten varmeskjold eller kaldluftinntak. Bensinforbruket har jeg heller ikke merket noen forskjell på. Men på en trimmet motor/turbomotor kan det sikkert ha en positiv effekt, må jo være en grunn til at de aller fleste bruker det på modifiserte biler/løpsbiler.
kitta Skrevet November 22, 2006 Skrevet November 22, 2006 lyden blir jo litt grommere syntes jeg da, syntes også det pynter litt i mortorromet . bensinforbruket har ikke jeg merka noe på, men litt på responsen, føles kvikkere.
GaS Skrevet November 22, 2006 Forfatter Skrevet November 22, 2006 Åkei takker for alle svarene... Har kommet fram til at jeg ikke skal montere K&N filter, grunnet ikke så stor effektøkning, og farene for å skade motoren eks. LMM
suprapete Skrevet November 22, 2006 Skrevet November 22, 2006 Hmm... skal jo gå bra det hvis man monterer et kaldluftintak? Tenker gjøre det på min E39 520i i allefall..
Øyvind81 Skrevet November 24, 2006 Skrevet November 24, 2006 Må da bli ok lyd i en E39 540 av det..? Vurderer det jeg og... Hvor får jeg da evt. tak i det "beste"? Er jo så utrolig mange forskjellige merker...
Maestro Skrevet November 26, 2006 Skrevet November 26, 2006 Kjøp AEM V2 CAI, hvis du først skal kjøpe. Noe av det bedre som finnes
Quattrokiller Skrevet November 26, 2006 Skrevet November 26, 2006 Kjøp AEM V2 CAI, hvis du først skal kjøpe. Noe av det bedre som finnes Ser interessant ut, hvor fikk du kjøpt det? Ser man kan ha en beskyttelseshette rundt filteret, kunne kansje vært en ekstra sikkerhet vedr diskusjonen om at mer partikler slipper inn i motoren ved KN-filter. http://www.speedyperformanceparts.com/p ... 02&br=true
skolelyset Skrevet November 26, 2006 Skrevet November 26, 2006 Hadde KingDragon åpent filter på min Opel turbo, og jeg merka kanskje litt kjappere respons.. Samtidig så var jeg så plaga med det at jeg holdt på å bli sprø! det fucka opp LMM, slapp vann inn i motoren, fikk ising i LMM, jordfeil på motor, +++ Skal definitivt ikke ha det på noen biler igjen! Men det var jo det med lyden da! Prøvde en Opel V6 med K&N åpen filter, og må bare si den lyden var helt sinnsyk! Ble litt fetere lyd på turboen også, men ikke så mye.. ble kanske litt hardere lyd fra popp-off vintilen også..
Maestro Skrevet November 26, 2006 Skrevet November 26, 2006 Jeg bestillte V2 til preluden min fra USA, nå ser jeg at de desverre ikke lager CAI til BMW. Men igjen, ikke bytt filter med mindre du har planer om større modifikasjoner på motoren din, det er bare harry... Skolelyset: Installer en Air Bypass Valve (vet ikke hva det heter på norsk) så slipper du vann og ising....
HMW Skrevet Januar 7, 2007 Skrevet Januar 7, 2007 Må da bli ok lyd i en E39 540 av det..? Vurderer det jeg og... Hvor får jeg da evt. tak i det "beste"? Er jo så utrolig mange forskjellige merker... hmmm.. monterte på min for å høre lyden.. det ble absolutt ikke noe... hehe.. på med original igjen
? Skrevet Januar 7, 2007 Skrevet Januar 7, 2007 har sett det kommentert lenger opp her, men jeg tror ikke at en av verdens lendende bilprodusenter klarer og underdimensjonere luftfilterene på bilene sine. jeg tror nok at de er optimale, for både levetid, og hva motoren yter. men, hvis man skal modifisere motoren, så den trenger mere luft enn orginalt, så er det en annen sak... men, hvorfor er egentlig sånne "konus" formede luftfiltere så bra egentlig? er det formen, eller er det materialet i det som har mindre motstand? da vil jeg tro at det slipper inn større støvkorn også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå