BalleKnalle Skrevet November 22, 2006 Share Skrevet November 22, 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=158358 Magnesiumklorid er et aggressivt salt som raskt sørger for korrosjon. Bremseslanger, bremserør og elektronikk kan bli ødelagt. Det kan føre til bilbranner, sier Kjell Gunnar Haugen. Haugen får støtte av forskere. Forsker Tomas Luksepp har til teknisk Ukeblad uttalt at magnesiumklorid kan føre til at saltblandingen bruker lengre tid på tørke. Dette fører til at bilen knapt vil tørke opp vinterstid. Sammen med saltet vil fuktigheten gi et surere miljø, og dermed raskere korrosjon på alle typer metall. I artikkelen i Teknisk Ukeblad advarte Luksepp mot å ta magnesiumklorid i bruk før effektene er undersøkt. Volvo i Göteborg er av samme oppfatning, ifølge Teknisk Ukeblad. Blant annet kan det elektriske anlegget bli mer utsatt. Det holder seg fuktig lenger, og det kan føre til at korrosjonsangrepene blir spredt til andre steder på bilen, ifølge Volvo. Dette kan jo bli morro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet November 22, 2006 Share Skrevet November 22, 2006 jeg er en slik antisalt-person.... høers ikke bra ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suprapete Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Rett og slett glimrende! Noen ganger (les: altfor ofte) lurer jeg på hva i h..... disse folka som bestemmer tenker med, for det er i allefall ikke den konstruktive delen av kroppen...!! Sliter vi ikke nok med rust fra før kanskje? Heia Norge.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Hva f*** hjelper det med "snøfrie" veier hvis vi ikke får bremset? Og tenk hvor høye utgifter man får, hvis man til stadighet må ha bilen på verksted for og få dette fikset? tenker da spesielt på de som kjører mye/jobb og som bruker privat bilen ellers så er det vel firmaet som tar regninga? men surt for de som driver eget! Og surt for oss nordmenn uansett!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Det gamle saltet vi har nå om dagen fører jo også til ødelagte calipere ol. Dette har vært påvist i mange år. Folk kan heller lære seg å kjøre så kan vi bli kvitt dette saltet en gang for alle! F*** altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn H Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Enig med deg oddis, hadde ulykkestallene vært mindre hadde vi nok sluppet driten. (Les: saltet) Er noe ødeleggende møkk det der! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Er jo det samme som står hvert år!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Har vi ikke 2billioner kr i olje fondet nå da? = Varmekabler i veiene. Thja, nå var jo bare dette litt tull fra min side. Men penger har vi nok av og strøm har vi egentlig uendelig med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Før var det eneste du trengte å gjøre etter 100000km å bytte bremseklosser. Nå må du bytte klosser og skiver samt overhale kalipper etter 50000km. Fordømte salting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Salting er no dritt! Finn opp en bedre løsning! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Hva ble det med denne sirupsblandingen de skulle bruke da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwrasaren Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 De burde ha begynt med oppvarmet grus! Det gir kanongrep og sparer bilene. Men, så var det denne regjeringen da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 På E6 mellom Trondheim og Steinkjer prøvde de vel, for noen år tilbake, en blanding av vanndamp og sand. Dette fungerte meget bra, men ble visstnok altfor dyrt, og prosjektet ble skrinlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Enig med de siste her: Hva skjedde med å brøyte og SÅ strø med oppvarmet grus eller vanlig grus? I Oslo så salter de jo direkte i nysnø også. Helt håpløst. Sammen med piggavgift så alle kjører piggfritt så blir jo veiene polerte og livsfarlige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 23, 2006 Share Skrevet November 23, 2006 Oppvarmet grus/sand er noe jævelskap, man får sandblåst bilen, lakken full av hakk, og det ligger i veien til langt ut på våren. Denne maissirup blandingen som det ble skrevet om var også blandet med magnesiumklorid, sikkert noe dritt det også. Sirupen sørger vel for at saltet fester seg til bilen slik at det ikke renner av når den får en liten vanndusj. Jeg tror bilen tar skade av alt som fjerner is. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå