Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=158358

1164204951976_790.jpg

Magnesiumklorid er et aggressivt salt som raskt sørger for korrosjon. Bremseslanger, bremserør og elektronikk kan bli ødelagt. Det kan føre til bilbranner, sier Kjell Gunnar Haugen.

Haugen får støtte av forskere. Forsker Tomas Luksepp har til teknisk Ukeblad uttalt at magnesiumklorid kan føre til at saltblandingen bruker lengre tid på tørke. Dette fører til at bilen knapt vil tørke opp vinterstid.

Sammen med saltet vil fuktigheten gi et surere miljø, og dermed raskere korrosjon på alle typer metall.

I artikkelen i Teknisk Ukeblad advarte Luksepp mot å ta magnesiumklorid i bruk før effektene er undersøkt.

Volvo i Göteborg er av samme oppfatning, ifølge Teknisk Ukeblad.

Blant annet kan det elektriske anlegget bli mer utsatt. Det holder seg fuktig lenger, og det kan føre til at korrosjonsangrepene blir spredt til andre steder på bilen, ifølge Volvo.

Dette kan jo bli morro :roll:

Skrevet

Rett og slett glimrende! Noen ganger (les: altfor ofte) lurer jeg på hva i h..... disse folka som bestemmer tenker med, for det er i allefall ikke den konstruktive delen av kroppen...!! Sliter vi ikke nok med rust fra før kanskje? Heia Norge....

Skrevet

Hva f*** hjelper det med "snøfrie" veier hvis vi ikke får bremset?

Og tenk hvor høye utgifter man får, hvis man til stadighet må ha bilen på verksted for og få dette fikset? tenker da spesielt på de som kjører mye/jobb og som bruker privat bilen ;) ellers så er det vel firmaet som tar regninga? men surt for de som driver eget!

Og surt for oss nordmenn uansett!!!

Skrevet

Det gamle saltet vi har nå om dagen fører jo også til ødelagte calipere ol. Dette har vært påvist i mange år.

Folk kan heller lære seg å kjøre så kan vi bli kvitt dette saltet en gang for alle! F*** altså.

Skrevet

Har vi ikke 2billioner kr i olje fondet nå da? = Varmekabler i veiene.

Thja, nå var jo bare dette litt tull fra min side.

Men penger har vi nok av og strøm har vi egentlig uendelig med.

Skrevet

Før var det eneste du trengte å gjøre etter 100000km å bytte bremseklosser. Nå må du bytte klosser og skiver samt overhale kalipper etter 50000km. Fordømte salting.

Skrevet

På E6 mellom Trondheim og Steinkjer prøvde de vel, for noen år tilbake, en blanding av vanndamp og sand. Dette fungerte meget bra, men ble visstnok altfor dyrt, og prosjektet ble skrinlagt. :x

Skrevet

Enig med de siste her: Hva skjedde med å brøyte og SÅ strø med oppvarmet grus eller vanlig grus?

I Oslo så salter de jo direkte i nysnø også. Helt håpløst.

Sammen med piggavgift så alle kjører piggfritt så blir jo veiene polerte og livsfarlige!

Skrevet

Oppvarmet grus/sand er noe jævelskap, man får sandblåst bilen, lakken full av hakk, og det ligger i veien til langt ut på våren. Denne maissirup blandingen som det ble skrevet om var også blandet med magnesiumklorid, sikkert noe dritt det også. Sirupen sørger vel for at saltet fester seg til bilen slik at det ikke renner av når den får en liten vanndusj. Jeg tror bilen tar skade av alt som fjerner is.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...