325i Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 hva går best av en 535 motor eller en 525 motor 24v?? og hvilken er lettest å hive ned i en 520 e34? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattrokiller Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 3,5 literen (M30) hadde 211hk/5700 omdreininger, og dreiemoment på 305nm/4000 omdr. 2,5literen (M50) 192hk/5900 og 250nm/4200. Er sikkert lettere å montere 2,5 literen. Kan jo prøve å skaffe deg M50B28, sto i E-36 blant annet, får litt mer moment da, 280nm hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Noen som har noen mening om hvilken motor som er tyngst? Men tror du vil merke noe mer drag i M30B35'en enn M50B25. Men på en annen side så er vel den gode gamle M30'en en forferdelig tørst kar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325i Skrevet November 24, 2006 Forfatter Share Skrevet November 24, 2006 ja var det jeg også tenkte på.. 535 motoren trekker kansje bedre pga momentet, men 525 motoren har vel kansje kjappere aks pga tyngden?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattrokiller Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 TRor jeg hadde gått for 2,5 literen, er jo et par generasjoner nyere. Ble opprinnelig tegnet på 70 tallet den 3,5 literen. Alpina i tyskland selger ut ubrukte M54B30 for under 2000 euro. Det er BILLIG! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Ja, er noe nyere. Men det finner vel ikke en mere bunnsolid bmw motor enn gode gamle M30'en? Tåler utrolig mye bank såfremt den har tempraturene riktig og alt funker som det skal. Men tror nok 3.5'en er noe sterkere i både akselerasjon og topphastighet. Er nok helt klart et poeng med E34 535i kontra 525i, hadde jo ikke vært noe vits å lage 535 hvis 525 gikk like bra. Eneste som sier imot den er at det er en gammel og forholdsvis enkel motor samt et bensinforbruk som ikke akkurat er beskjedent. Men må si meg enig med Quattrokiller at jeg ville gått for den nyere M50 motoren, og hvis du har penger til å kjøpe deg en M54B30 så hadde jo det vært optimalt EDIT: Av di tallene jeg finner så klarer 535i E34 0-100 på 7.9 og topp på 237kmt. 1620kg 525i(24v) E34 klarer 0-100 på 9.1 og topper på 230kmt. 1540kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 ja var det jeg også tenkte på.. 535 motoren trekker kansje bedre pga momentet, men 525 motoren har vel kansje kjappere aks pga tyngden?? No way! 525i taper (selvfølgelig) på både aks og toppfart. Nå vet jeg ikke hvor stor vektforskjell det er på motorene, men om motoren veier 30-40kg mindre, så betyr ikke det noe for slike ting. Har kjørt en '93 525i 24V, og ble skuffa. Trodde den skulle gå mye bedre, og det var i tiden jeg kjørte 12V 520i. Har kjørt 525i 12V også, og den føltes heller ikke særlig sterk. Må liksom drive å piske de på turtall for at de skal gå noe. 535ene drar avgårde helt fra bunn. Sterk i alle gir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325i Skrevet November 24, 2006 Forfatter Share Skrevet November 24, 2006 Åssen er 3,5literen å få ned i e34 520? Passer motoren på festene, gir kassa osv? Så just en komplett 535 motor til 6000,- Er ikke galt det vist den er grei nok =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Til opplysning så er faktisk M30 en motorkonstruksjon som ble pågynt allerede på sent 60 tall. En eldgammel motorkonstruksjon, men kanskje noe av det mest solide BMW har bygd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Alpina i tyskland selger ut ubrukte M54B30 for under 2000 euro. Det er BILLIG! OT: Har du noen link til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 OT: Har du noen link til dette? Prøv denne siden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Åssen er 3,5literen å få ned i e34 520?Passer motoren på festene, gir kassa osv? Så just en komplett 535 motor til 6000,- Er ikke galt det vist den er grei nok =) E34 har jo blitt levert med denne motoren, så selvfølgelig passer alt om du får tak i en komplett motor med fester, girkasse og drivverk fra annen E34 535i.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Filur Skrevet November 25, 2006 Share Skrevet November 25, 2006 535 er definitivt kjappere... tro meg, den drar til sperra slår inn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.T Skrevet November 25, 2006 Share Skrevet November 25, 2006 For min egen del har jeg kjørt begge di bilene/motorene det er snakk om, å 535 er en bil med bra tak i.. En kamerat av meg hadde en slik, å må si jeg blei overasket hvor bra den drog.. Den tar aldri heilt sikkelig av, men den har et mellom register som er meget bra! Uten at det er så viktig, så når først du skal bygge om ville jeg gått for den "store sekser`n" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrQuaker Skrevet November 25, 2006 Share Skrevet November 25, 2006 Har bygget om flere 520 og 525 til 535.. Har også en 535 iA og en 525 iA 24V. 535en er mye bedre drag i pga dreiemomentet. Drar som et uvær på lave turtall, men er noe tørstere. Ligger på ca 1,1 - 1,2 på mila ved litt ujavn kjøring. Langkjøring ned i 0,91.. Om noen er interessert så har jeg en 535 motor stående som jeg ennå ikke har brukt, grunnet tidsmangel. Den er tatt utav en 92 modell 535 som var kjørt 66000 km før kollisjonen. Mangler luftfilter da det ble knust i kollisjonen. Bilen har vert startet med jevne mellomrom frem til August 06 da den ble tatt utav bilen. Pris i utgangspunktet 10 000, men om en bestemmer seg raskt så kan prisen diskuteres. ( skriv i såfall til axelsortland@msn.com) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå