Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal ned å hente en 92 320i nå om et par dager, og den har jo da som vi fleste vet 150hk ny, men hvor mange av dem tror dere lever nå? den er importert fra Tyskland i 2000 så vet ikke hvordan den er kjørt før det men voksent kjørt her i Norge de 6 siste åra i hvertfall...

Har kjørt den og den virket kvikk og teknisk bra stand..bilen har rulla 250k. Min første bil så vet egentlig ikke helt hvordan 150hk skal føles å kjøre i praksis :P

så hva tror dere? :wink:

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har selv en 320 92 modell som har gått ca 250 store. Mine er også tyskimportert, så det er vel et godt sammenligningsgrunnlag :) Bilen min kjennes ikke veldig sprek ut desverre, kanskje spesielt i lave hastigheter. Litt opp i fart er den litt friskere synes jeg, en bmw trives best som kjent når alle instrumentnålene står rett opp, og den er helt nydelig i 80-100 også på svingete vei. Synes forøvrig ikke karakteren til motoren og bilen er spesielt sprek, men jeg nyter heller den deilige lyden og den forholdsvis sterke følelsen sekseren gir, du kjenner at det er to sylindre mer hvis du er vant til en firer. Løp og kjøp :D

Skrevet

Det dere merker er at M52B20 rekkesekseren på 1991 cm3 kun yter maksimalt 190 Nm... og først ved 4200 rpm. Dagens N42B20 rekkefirer på 1995 cm3 (f.eks E90 320i) yter 200 Nm ved 3600 rpm. 318i varianten av N42B20 motoren (f.eks E90 318i) som også har et motorvolum på 1995 cm3 yter 180 Nm ved 3250 rpm.

Skrevet

M50-motorene må ha 3500-4000rpm før de begynner å funke, alt etter hvor store de er. Men kilometerstanden trenger nok ikke ha noe å bety for effekten så lenge alt er i orden. Har sett flere originale biler med mye km på nakken bli bremsa til tilnærmet originale tall.. men en av de som bremsa en E30 318is på hjerteknusern i Rogaland fikk noe 5-7hk mer etter han bytta plugger.. ergo.. alt må være i orden.. ;)

Skrevet

Har selv også en 92 mod 320i.. I likhet med deg er dette også min første bil så har ikke så mye å sammenligne med, men jeg synes at min går ganske bra.. Ble faktisk imponert over hvor godt den gikk. Spessielt når du kommer over 3500rpm! Det holder i massevis for meg til første bil..

Men du har jo uansett den fineste/råeste orginale motorlyden som noengang er laget.. "Gammel sekser"-lyden... Uslåelig!

Er bilen coupé eller sedan? Uansett sier jeg som tobben; "løp og kjøp!"

Skrevet
Har selv også en 92 mod 320i.. I likhet med deg er dette også min første bil så har ikke så mye å sammenligne med, men jeg synes at min går ganske bra.. Ble faktisk imponert over hvor godt den gikk. Spessielt når du kommer over 3500rpm! Det holder i massevis for meg til første bil..

Men du har jo uansett den fineste/råeste orginale motorlyden som noengang er laget.. "Gammel sekser"-lyden... Uslåelig!

Er bilen coupé eller sedan? Uansett sier jeg som tobben; "løp og kjøp!"

Hmmm... det er kanskje mest et spørsmål om hvor gammel man er, men jeg forbinder den typiske "gammel-sekser" lyden med eksoslyden i hhv. M20 og M30 motorseriene (M30 er også kjent under navnet "storsekser´n"). Spesielt E30 325i og E28 535i har originalt fine lydbilder. Mye av den tidligere typiske sprø sekserlyden forsvant med 24-ventiler og katalysatorkravet... :roll:

Edit: Jeg bør kanskje legge til at de gamle motorseriene hadde støpejernsblokker og at det evt. også kan være en medvirkende årsak til at motorenes lydbilder endret seg.

Skrevet

ja, ikke forstå meg feil her.. Synes også sekser lyden i de gamle sekserene som du sier i e30 og e28 har en fantaskisk lyd og kan fint betegnes som gammel sekser det også, men det jeg mente med "gammel-sekser" var de sekserene som var før e46. Jeg synes at den råe karakteristiske sekser lyden har forsvunnet litt her.. Var kanskje jeg som uttrykket meg litt feil med å ikke ta med at jeg mente før e46.... Men var jaffal det jeg mente! :)

Skrevet
Har selv også en 92 mod 320i.. I likhet med deg er dette også min første bil så har ikke så mye å sammenligne med, men jeg synes at min går ganske bra.. Ble faktisk imponert over hvor godt den gikk. Spessielt når du kommer over 3500rpm! Det holder i massevis for meg til første bil..

Men du har jo uansett den fineste/råeste orginale motorlyden som noengang er laget.. "Gammel sekser"-lyden... Uslåelig!

Er bilen coupé eller sedan? Uansett sier jeg som tobben; "løp og kjøp!"

Hmmm... det er kanskje mest et spørsmål om hvor gammel man er, men jeg forbinder den typiske "gammel-sekser" lyden med eksoslyden i hhv. M20 og M30 motorseriene (M30 er også kjent under navnet "storsekser´n"). Spesielt E30 325i og E28 535i har originalt fine lydbilder. Mye av den tidligere typiske sprø sekserlyden forsvant med 24-ventiler og katalysatorkravet... :roll:

Edit: Jeg bør kanskje legge til at de gamle motorseriene hadde støpejernsblokker og at det evt. også kan være en medvirkende årsak til at motorenes lydbilder endret seg.

Her må jeg si meg enig Fredrik. Ingenting som slår sekserlyden til M20. M30 har også et fint lydbilde, men jeg må si at jeg syntes M20 virker mer i harmoni..

Skrevet

må si at jeg synes m30 har den råeste lyden..

men når man snakker om lyd så er S motorene noe helt for seg selv, enten det er 4'er, 6'er, 8'er eller 10'er.. de har alle en helt egenartet låt som ikke er å ta feil av.. gud så nydelig den er :lol:

Skrevet
Vanskelig å si. Har nok mye med hvor godt den er behandlet osv. Men for å vite sikkert hvor mye effekt den leverer per dags dato er vel å ta en test på rullende landevei.

Har også lurt litt på dette.. Lurer på hvor mange hk det er igjen i bilen min, ny er de jo oppgitt til 170hk, men det er jo en kjent sak at M52B25 har nærmere 185 hk..

Hva koster det å få testet bilen på denne "trillende grusveien".? Regner med at dette utstyret er ikke noe alle verkstedene har.!?

Noen som vet om NAF teststasjoner utfører dette.??

Skrevet

Det er ikke slik at motoren begynner med 150 hk når den er ny og så minker det km for km. Stempelfjærene tetter jo de vanligvis selv om motoren har gått langt, de begynner ikke å lekke mer og mer fra første start. Dette har vært diskutert tidligere og det ser faktisk ut til at noen tror det er slik. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...