Gå til innhold

Komp test


Bmwgutt
 Share

Anbefalte innlegg

Kan man ta komp test uten motoren på? vil helst la være å starte den med knust bunnpanne :(

Ja det skal være mulig så lenge topplokket, kamaksel, ventiler og registerrem/kjede stadig er montert på motoren. Skru etter tur fast et manometer med maksminne i hvert av plugghullene. Sett deretter bilen i første gear og trill bilen forsiktig frem en meter for hvert forsøk. Etter hvert forsøk kan du lese av kompresjonen for den aktuelle sylinderen. En annen mulighet er selvfølgelig å ta av pluggledningene for deretter forsøke å starte motoren forsiktig. Siden motoren ikke har olje kan det være klokt å sprute en skvett olje via plugghullene ned i sylindrene før du går igang... så er du sikker på at stemplene får smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men glemte å spørre om hva komp skal ligge på? hehe

Det varierer med motortypen, men jeg har det for meg at den skal være 10:1 for S38B38 motoren... sikker er jeg imidlertid ikke... :? ... Et viktig poeng er at det ikke skal være stor forskjell på kompresjonen mellom sylindrene. Det er imidlertid normalt for en godt brukt motor at spesielt den innerste sylinderen og sylindrene i midten av motoren gir litt lavere kompresjon enn den ytterste sylinderen. De blir faktisk hurtigere slitt pga. varme enn den ytterste sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta komp test uten motoren på? vil helst la være å starte den med knust bunnpanne :(

Siden motoren ikke har olje kan det være klokt å sprute en skvett olje via plugghullene ned i sylindrene før du går igang... så er du sikker på at stemplene får smøring.

Bare husk at dette vil gi innvirkning på komp.testen, da oljen vil "tette" igjen rundt stemplet. Så hvis du tester en sylinder med en skvett olje og en uten, da vil du få forskjellig resultat.... (tror jeg da, er ikke sikker, men sunn fornuft sier nå det..) 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at dette vil gi innvirkning på komp.testen, da oljen vil "tette" igjen rundt stemplet. Så hvis du tester en sylinder med en skvett olje og en uten, da vil du få forskjellig resultat.... (tror jeg da, er ikke sikker, men sunn fornuft sier nå det..) 8-[

Jeg tror at vi er temmelig langt ute i marginalene nå (knapt målbart), men rent fysisk har du trolig rett fordi oljens tetthet er større enn luft. Mitt poeng med en skvett olje er imidlertid ikke mer olje enn at sylinderveggene får en fin hinne olje som sørger for minst mulig friksjon mellom sylinderforingene og stempelfjærene. En skvett olje får man typisk fra en liten smørekanne etc... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stoor forskjell på kompforhold og komptrykk gutter!

Og alle pluggene skal være ute og god strøm på batteriet. Hvor mye trykket er spiller ikke så stor rolle,men det skal være likt på alle seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stoor forskjell på kompforhold og komptrykk gutter!

Og alle pluggene skal være ute og god strøm på batteriet. Hvor mye trykket er spiller ikke så stor rolle,men det skal være likt på alle seks.

Ja ble litt overrasket jeg også når jeg leste nedover :wink:

Komresjonsforhold oppgis i x,x:1 mens kompresjonstrykk oppgis i bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stoor forskjell på kompforhold og komptrykk gutter!

Det er naturligvis et veldig godt poeng, men hvor mange bar en normal kompresjonstest for M30B34 motoren bør gi vet jeg dessverre ikke. Jeg bør åpenbart ikke vikle meg inn i tekniske spørsmål her inne når jeg egentlig burde ligge i sengen å sove... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...