Gå til innhold

Hvem designet E30 M3?

Ostespiller
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hola,

Noen som vet hvem som designet E30 M3 i sin tid?

Mvh

Patrick

Claus Luthe var iallefall BMW´s sjefdesigner fom. 1976 frem til Chris Bangle kom inn i bildet i 1992. I realiteten stoppet Claus Luthe´s karriere i 1990 da han drepte sin sønn pga. sønnens alvorlige narkotikaproblemer. Claus Luthe er kredidert for E28, E30, E31, E32, E34 og E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det det du skrev der at han drepte sin egen sønn? eller ble sønnen drept?

Luthe drepte sin egen sønn i 1990 da han hadde vært BMW´s designsjef i nesten 14 år. Før Luthe kom til BMW arbeidet han for NSU og var bl.a ansvarlig for modellen Ro80... som ved siden av Citroën DS trolig er en av verdens mest visjonære bilmodeller gjennom tidene. Luthe´s profesjonelle suksess var imidlertid overskygget av store personlige problemer fordi hans voksne sønn var en tung narkotikamisbruker. Far og sønn taklet ikke problemene og et personlig hat mot sønnen vokste frem hos Luthe. Hatet kuliminerte en aften da sønnen kom hjem støyende og kraftig påvirket av sterke narkotiske stoffer. Når kvelden var over hadde Luthe drept sin sønn i sinne og frustrasjoner. Han ble arrestert, dømt og måtte tilbringe en kort tid i fengsel. BMW´s daværende utviklingssjef Wolfgang Reitzle brukte deretter hele to år på å finne Luthe´s etterfølger og i oktober 1992 annonserte BMW at Christopher Edward Bangle kom til å bli BMW´s nye designsjef. Bangle ble således kun den fjerde designsjefen hos BMW etter den 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, du har ikke vurdert å bli med på "Vil du bli millionær".? :D

Hehehe... nei for der er det bl.a spørsmål om sport og norske sepeopera´er... og det kan jeg fint lite om for å si det forsiktig... :lol:... I tillegg får jeg sikkert jernteppe hvis jeg må svare på direkten... her inne kan jeg ta meg tid til å vurdere om jeg kan noe om saken før jeg skriver et innlegg. Det er dessverre alt for mange ting jeg ikke kan nok om... f.eks valuta og obligasjonsmarkedet... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...