Gå til innhold

hvilken olje type er best til bmw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bruk biltemas helsyntetiske, billig og statoil i følge mange...

Bruker denne på min bil som har gått 230000 uten noe forbruk.

kan også avsløre at jeg nå sist kjøpte oljefilteret på Biltema, :shock: så nå er det nok mange som :roll:

Hehe, jeg bruker også biltema, og det har jeg gjort lenge. Funker knall!

Har bare hatt gode erfaringer med biltema's 5w-50 full syntetisk på flere biler.

var faktisk innom biltema i dag og spurte hvor de får oljen sin fra,det ville han først ikke si,men etter litt fikk jeg ut av han at det er statoil olja.samme olje i annen forpakkning til en tredjedel av prisen :wink:

Oi, det var oppsiktsvekkende. Mange jeg kjenner som sverger til slitedeler og annen bilrekvisita fra Biltema, og de fleste er godt fornøyde.....må jo være noe i det også :)

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det kommer jo an på hvor gammel bilen din er...Har den gått mer enn 120000-150000km vil jeg ikke anbefale 5W helsyntetisk fordi bilen eter mer olje jo eldre den er....under de kilometerne ville jeg brukt helsyntetisk 5W....Castrol er meget bra og det er det BMW anbefaler selv.

bilen min har gått 211. brukte castrol til min andre e 36 320. den var visst best i test til bmw men bilen begynte å tikke. grreit å høre litt hva andre bruker..

Skrevet

Hei.

Dette med olje er alltid et stort spørsmål.

NAF kjørte en test på dette for et eller to år siden når det gjaldt helsyntetiske oljer. Om den heter Biltema, Mobil! eller Donald Duck så spiller ikke det noen rolle. Er oljen fullsyntetisk så er den det. For at en skal kunne kalle den fullsyntetisk så krever den en god del egenskaper i lat fra å beholde sine egenskaper som smøring og kjøling under forskjellige omstendigheter.

Mineraloljer derimot er det stor forskjell på, og alle vil påstå at de har den beste oljen. Men store kjente leverandrører er for seriøse til å lyge på seg slikt, så de holder stort sett ord.

Spiller liten mindre rolle om motoren er kjørt mye eller lite hvilken oljetype du kjører på den, bar ikke bytt fra mineralolje til syntetisk olje når en motor har gått 250 000 km. Den syntetiske oljen vil løse opp å ha mye bedre rensende egenskaper som vil skape trøbbel i filteret ditt. Har du overhalt en motor og den er rengjort så kan du endelig kjøre syntetisk olje på den.

KJenner flere som har biler som er kjørt over 300 000 og som kjører fullsyntetisk olje, men som har gjort det hele tiden. Motoren ser ut som den var ny innvendig.

Det viktigste jeg ville lagt penger i på denne siden var filteret. Og td Biltemas historie ang filter er ikke spesielt opplysende.

Kjøp skikkelige filter og velg olje ut fra hvilken bil du har og hvordan den er kjørt.

Helsing en Maskinist som til daglig jobber med oljer og filter og oljenanalyser;) Lykke til.

Skrevet
Det kommer jo an på hvor gammel bilen din er...Har den gått mer enn 120000-150000km vil jeg ikke anbefale 5W helsyntetisk fordi bilen eter mer olje jo eldre den er....under de kilometerne ville jeg brukt helsyntetisk 5W....Castrol er meget bra og det er det BMW anbefaler selv.

bilen min har gått 211. brukte castrol til min andre e 36 320. den var visst best i test til bmw men bilen begynte å tikke. grreit å høre litt hva andre bruker..

Jeg byttet til castrol olje da min var gått 235 cirka. Den har begynt å tikke. Tror den castrol oljen er litt oppskrytt. Dette er på en 320 altså.

Skrevet

Litt off topic men...

Viser til en test som ble gjort i England.

Der hadde dem 3 helt like, helt nye motorer. Den ene kjørte de på en billig mineralolje, nr2 kjørte de på en litt bedre mineralolje(også kaldt delsyntetisk), og nr3 kjørte de på helsyntetisk.

De kjørte motorene 80.000km med forskjellig belastning, som om den skulle stått i en bil. Alle 3 motorene gikk gjennom samme programmet.

På den motoren som ble kjørt med den billigste mineraloljen, var det synlig slittasje.

Motoren som ble kjørt på delsyntetisk, kunne det måles slittasje.

Motoren som ble kjørt på helsyntetisk, var det ikke målbar slittasje.

Nå vet ikke jeg hvordan billig helsyntetisk olje fra feks biltema og felleskjøpet er.. Men regner med at "du får hva du betaler for" gjelder her også. Jeg kommer ikke til å kjøpe billig olje.

Skrevet

Mineraloljer og delyntetiske oljer er det stor forskjell på, men helsyntetiske oljer spiller ingenrolle om det heter Biltema eller Mobil 1.

For at en oljeprodusent skal kunne kalle sin olje for helsyntetisk olje så må den innfri mangen krav.

Dette gjør at om den gjør det så har de egenskapene som kreves for en syntetisk olje (fullsyntetisk olje så er det bare å fylle på motoren. Men bland ikke oljer.

Svar til innlegg lenger opp her: Man kan ikke teste om en olje er Mobil eller Shell etc. Når man tester/analyserer en motorolje så finner man ut om det er slittasje i motoren i hennhold til jerninnhold i oljen. Man finner ut om oljen er utslitt eller bra. Måler flammepunkt å innhold av diverse stoffer.

Man kan få vite å bli oppmerksom på selv denminste lekkasje fra td kjølevannsystem eller diesel/bensinsystem.

En enkel måte å teste en olje om det er vann i den er å bøye en liten tynn metall plate slik at mann kan tappen noen dråper olje oppi dette. Så varmer man opp med lighter på undersiden. Begynner oljen å frese å gi små smell fra seg så er det vann i oljen.

Gammelt triks på sjøen.

Skrevet

At en motor ved 236 00 km begynner å tikke etter oljebytte sier mer om motoren en oljen.

Mest sannsynlig var den nye oljen mye bedre og hadde mye bedre egenskaper som den gamle ikke hadde.

Rensende egenskaper.

Så her tror jeg det er flere som bør lære seg litt om olje.

Mye galt ute å går her,

Skrevet

Syns hvilken olje man burde bruke har litt å si med hvilken motor man har.

"ny" motor til min 518=1500kr=billig olje.

"ny" motor til min e30-m5=30000kr+litt ekstra deler 20000=50000=dyr olje.

På nyere bmw biler står det faktisk Castrol på motorolje påfyllingslokket.

• 3 months later...
Skrevet

jeg har hørt gode ord om Quaker-State olje. Skal kjøpe det til min m50b20 motor tenker jeg. har blitt sagt at motoren trives med den oljen...men ikke vet jeg før jeg har prøvd det på min bil.

For min del ser jeg etter oljer som koster litt mer enn det billigste.

Skrevet

Det at felleskjøpolje og biltemaolje er akkurat de samme som statoil er bare tull,

Mulig at statoil har laget en olje på lisens for fk og biltema, men de ville jo ikke ødelakt sitt eget marked ved og selge oljen billig under andre navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...