Gå til innhold

E12 528 - 3.3l prosjekt - Update 22.05.2007

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Denne kjøpte jeg av Bimmerlars her på forumet og var å henta den Mandag-kveld hvis jeg ikke tar helt feil.

Bilde293.jpg

Her er det eneste bildet jeg har forfra i dagslys.

Jeg har BBS-fronten også, men den står ikke på bilen. Den hadde sikkert revna og knukket om vi hadde prøvd å få bilen på biltralla med den på.

Bilde289.jpg

Bilde283.jpg

Bilde284.jpg

Her må det gjøres litt. I dag har jeg flekka av takluka, for den lakk som en åpen sluse. Jeg tømte ut sikkert 3 liter vann fra den ene solskjermen :lol:

Bilde291.jpg

Her er gulvet bak. Jeg håper ikke at hele greia må sveises, men jeg regner med det.

Det var på tide å få ut luka så jeg når jeg hadde fått den ut, det var ikke veldig rustbeskytta der det var blitt skåret ut hull til luka. Men taket skal skiftes uansett, til fordel for nytt tak med original luke og dreneringsrør!

Bilde301.jpg

Her er interiøret med puselur-rattrekket jeg fant i garasjen :P

Dette interiøret skal skiftes ut til fordel for et blått som ikke er opprevna og muggent.

Jeg skal også lage nye trelister til dørtrekka, ikke at jeg vet helt hvordan jeg skal gjøre det enda... Men det finner jeg ut :lol: (BMW har bare 2 av 4 tilgjengelig. 1 bak og 1 framme om jeg ikke tar helt feil.)

Diffen er sveisa, men det får gå en stund til. Jeg prioriterer tetting og tørking av bilen nå, først og fremst! Og justering av forgasserene! Den starter og dauer igjen relativt fort. Regner med det er pga. litt mye bensin så pluggene drukner!

Innsprøytning er jentete, så ingen forslag om det takk :P

Motoren er vel en 3.3liter hvis jeg ikke tar helt feil, med toppen fra 528 motoren (ettersom jeg har forstått) og 2 Zenith INAT forgassere.

Jeg vil oppdatere hver gang jeg føler det er nødvendig, sånn at jeg kan printe ut denne tråden og stappe den i ei mappe :)

Spørsmål, kommentarer og innspill mottas med takk.

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
NICE! 8) Dette er et flott prosjekt - men hjulbuelistene MÅ bort :lol:

Off-topic; Hvordan går det med 320n? Er'n på veien?

De skal bort, jeg må bare finne noe å klype av POPNAGLENE med.. :roll:

320'n ser helt ræva ut for tiden. Den har stått ute siden i sommer, så den har så smått begynt å ruste igjen. Jeg har verksted til disposisjon littt nå og da, men jeg har stilt noen av de 235764983467 skruene på gasseren feil så den drukner rett etter den har tent. Dritt solex :angry: Men så fort jeg får skikkelig gang på den igjen så er det rett bort på verkstedet til pussing og lakking. Jeg har verken mye penger eller mye tid for tiden, så det får være bra nok med noen strøk selv. Så kan jeg heller ta det skikkelig senere en gang. Skal søke meg inn som lakkererlærling til våren, så da blir det nok bedre skal du se :)

Skrevet

Popnagler? Er det mulig?!? Nåvel - godt man har noe å henge fingrene i :-) Jeg synes du har godt mot som kjører flere prosjekter samtidig - keep up the good work!

Skrevet
Blir bra det der vettu! :)

Bare få på BBS-spoileren fremme nå så.

Jeg holder på å montere min nå, sålangt jeg kom før jeg ble litt lat igjen :lol:

Hehe, den skal på så fort jeg får gang på bilen og Eu-kontrollert den. EU-kontroll er en fin ting, for da finner jeg ut hva jeg må gjøre før jeg kan begynne på kosejobben :lol:

Popnagler? Er det mulig?!? Nåvel - godt man har noe å henge fingrene i :) Jeg synes du har godt mot som kjører flere prosjekter samtidig - keep up the good work!

Popnagler er den eneste tingen som var populært på 80-tallet jeg håper forsvinner for godt!

Den ene skinna på takluka var også festet med en popnagel. "La oss sprenge ut et hull med denne, slik at det kommer masse vann inn der..."

Jeg mista motivasjonen med E21n da det var bare rust, rust, rust og motorproblemer. Det er derfor den har stått så lenge.

Jeg tar den litt innimellom når jeg trenger avkobling fra E12n og når jeg føler meg motivert nok. Jeg har også donert et baklyktglass og et blinklys til E21n til en kamerat av meg, disse får jeg igjen snart. Det skal bli godt å få den komplett på utsiden igjen. Det er mye mer motiverende enn når bilen ikke bare er et skall som ser ut som en dass!

Skrevet

Et enkelt spørsmål til noen som har greie på dette: Kan jeg bruke 5-trinns girkasse fra E28 på E12n, eller er det som på E21 at det er sånn hull i siden for speedometerwiren (som ikke er på e28?)?

Jeg har sendt mail til Sulland-Hamar Bil og spurt om ca pris på forgasserjustering og synkronisering.

Er det noen som kan dette og bor nerme Hamar så hadde det også vært supert! Det blir ikke billig om jeg må sette bilen på verksted for å få det gjort, regner jeg med.

Skrevet

Artig å se at du er i gang med bilen :D

Rart motoren dauer, opplevde ikke det når jeg hadde den. Må holde gass på den i noen minutter da, når den er kald liksom, men når motoren ble varm gikk den på tomgang som bare det

Skrevet

Rart motoren dauer, opplevde ikke det når jeg hadde den. Må holde gass på den i noen minutter da, når den er kald liksom, men når motoren ble varm gikk den på tomgang som bare det

Jaha, er det sånn den skal startes ja :lol:

Vi kjørte innom en bensinstasjon på veien hjem og fylte på 10l med frisk 98 oktan, den starta som et skudd når vi kjørte den av tralla og opp på gården. Dagen etter skulle jeg flytte den, men den gikk på tomgang i 2 sek før den daua. Mulig pluggene drukna og gasseren var blitt sur.

Jeg skulle skifte batteri siden det som sto i ble litt tappa for strøm etter hvert, så knakk en ting på feite plusskabelen så jeg må få fiksa det før jeg får strøm, igjen. Da får motoren litt fred også, det er kanskje akkurat hva den trenger for å starte igjen ;)

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et overhalingssett til gasserene, bare for å få det nogenlunde skikkelig igjen. Jeg vil gjøre det skikkelig første gangen, slik jeg slipper å gjøre ting om igjen. Selv om jeg vil si at melkekartong er perfekt å bruke som pakning hvis en trenger en ny på en søndag :lol: (Det var en nødløsning, men funka supert. Han vi gjorde det på kjørte over et halvt år med melkekartongpakning uten en eneste lekkasje) :lol:

Men jeg skal ikke ha det :)

Når jeg har fått bilen i god stand så lurer jeg på 2 eller 3 Weber DCOE gassere. Har mest lyst på 3, men det er ikke veldig billig. Det slår heller ikke nødvendigvis positivt ut på bensinforbruk :lol:

EDIT:

Men en ting, er motoren en 3.3 eller en 3.5?

Husker det sto 3.5 i annonsen på finn, når han du kjøpte den av solgte den. Men siden du har skrevet 533 så blir jeg en smule usikker :lol:

Skrevet

Jaha, er det sånn den skal startes ja :lol:

Vi kjørte innom en bensinstasjon på veien hjem og fylte på 10l med frisk 98 oktan, den starta som et skudd når vi kjørte den av tralla og opp på gården. Dagen etter skulle jeg flytte den, men den gikk på tomgang i 2 sek før den daua. Mulig pluggene drukna og gasseren var blitt sur.

Jeg skulle skifte batteri siden det som sto i ble litt tappa for strøm etter hvert, så knakk en ting på feite plusskabelen så jeg må få fiksa det før jeg får strøm, igjen. Da får motoren litt fred også, det er kanskje akkurat hva den trenger for å starte igjen ;)

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et overhalingssett til gasserene, bare for å få det nogenlunde skikkelig igjen. Jeg vil gjøre det skikkelig første gangen, slik jeg slipper å gjøre ting om igjen. Selv om jeg vil si at melkekartong er perfekt å bruke som pakning hvis en trenger en ny på en søndag :lol: (Det var en nødløsning, men funka supert. Han vi gjorde det på kjørte over et halvt år med melkekartongpakning uten en eneste lekkasje) :lol:

Men jeg skal ikke ha det :)

Når jeg har fått bilen i god stand så lurer jeg på 2 eller 3 Weber DCOE gassere. Har mest lyst på 3, men det er ikke veldig billig. Det slår heller ikke nødvendigvis positivt ut på bensinforbruk :lol:

EDIT:

Men en ting, er motoren en 3.3 eller en 3.5?

Husker det sto 3.5 i annonsen på finn, når han du kjøpte den av solgte den. Men siden du har skrevet 533 så blir jeg en smule usikker :lol:

På motorblokka står det 3,3, så antar at motoren er fra en 633 f. eks. Savner lyden i motoren.. :( Den er så jævla grom

Skrevet

Popnagler har jeg rett og slett bare borret ut med metallbor. Det gikk veldig greit synes jeg.

Jeg holder på med en e28, så det fins en god del popnagler på de og. Jeg kommer under alle omstendigheter ikke til å sette inn igjen popnagler, bruker heller bolt+låsemutter enn det popnagletullet.

Bare du er forsiktig og borrer av hodet på popnaglen så går de av lett som bare det. Det gjorde jeg på e28en min, riktignok så hadde ikke den skjermlister, men panserlåser, diverse lister inni motorrommet hadde derimot popnagler. Jeg er for øvrig enig med de andre her som sier at de skjermlistene må av.

Veldig gøy at folk fikser opp e12er, ikke mange av de igjen. Lykke til med restaureringen!

Skrevet

På motorblokka står det 3,3, så antar at motoren er fra en 633 f. eks. Savner lyden i motoren.. :( Den er så jævla grom

Det har du rett i! Jeg kan prøve å få tatt opp lyden en dag, har bestilt videokamera så jeg kan sikkert filme en liten snutt :)

Popnagler har jeg rett og slett bare borret ut med metallbor. Det gikk veldig greit synes jeg.

Jeg holder på med en e28, så det fins en god del popnagler på de og. Jeg kommer under alle omstendigheter ikke til å sette inn igjen popnagler, bruker heller bolt+låsemutter enn det popnagletullet.

Bare du er forsiktig og borrer av hodet på popnaglen så går de av lett som bare det. Det gjorde jeg på e28en min, riktignok så hadde ikke den skjermlister, men panserlåser, diverse lister inni motorrommet hadde derimot popnagler. Jeg er for øvrig enig med de andre her som sier at de skjermlistene må av.

Veldig gøy at folk fikser opp e12er, ikke mange av de igjen. Lykke til med restaureringen!

De skjermlistene skal av, jeg har fått av en med skrujern og klypetang nå :lol: men jeg er imponert, det er ingenting rust under der. Det er bra!

E28n din, er det en ekte 528e? Altså USA utg. ?

Ikke den som var til salgs tidligere i år vel? Tror det var på finn, en gammel mann som hadde eid bilen. Han var i Norge hver sommer og da brukte han den eller noe sånt. Tror den var mørk rød hvis jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Det har du rett i! Jeg kan prøve å få tatt opp lyden en dag, har bestilt videokamera så jeg kan sikkert filme en liten snutt :)

De skjermlistene skal av, jeg har fått av en med skrujern og klypetang nå :lol: men jeg er imponert, det er ingenting rust under der. Det er bra!

E28n din, er det en ekte 528e? Altså USA utg. ?

Ikke den som var til salgs tidligere i år vel? Tror det var på finn, en gammel mann som hadde eid bilen. Han var i Norge hver sommer og da brukte han den eller noe sånt. Tror den var mørk rød hvis jeg ikke tar helt feil.

Ja, vennligst gjør det :D

Spurte han om de skjermlistene, han sa de ble tatt av når bilen ble lakkert for ymse år siden, så det skulle ikke være rust der sa han. Bra at det stemte da :)

Poppnagler er fine å ta med borr forresten

Skrevet

Ja, vennligst gjør det :D

Spurte han om de skjermlistene, han sa de ble tatt av når bilen ble lakkert for ymse år siden, så det skulle ikke være rust der sa han. Bra at det stemte da :)

Poppnagler er fine å ta med borr forresten

Det stemte på 2 av hjubuene :lol:

Jeg regner med de 2 andre må sveises, men jeg er ikke sikker. Det begynte å regne, så jeg gadd ikke pille noe mer i det.

Har også funnet litt mer rust.

Venstre framme: Ser ut som det er noe brunt inni der og.

Bilde302.jpg

Venstre bak:

Bilde303.jpg

Bilde309.jpg

Dette er ikke skjermbue da, men det er den plata under støtfangeren. Koster 200 pr side eller noe ny :lol: Det er hull på begge sidene.

Bilde305.jpg

Høyre bak:

Bilde306.jpg

Høyre framme:

Bilde307.jpg

Bilde309.jpg

Plata under fangeren bak:

Bilde321.jpg

Tenkte også å ta av de vindskjermene eller hva det er, men slo det lett fra meg når jeg så dette:

Bilde317.jpg

Det ser ut som pakningen er klippet til, og ruta går heller ikke helt inni pakningen uansett.

Jeg fant også et nytt panseremblem i skuffen her, skifta det i mangel på noe annet å gjøre :lol:

Bilde311.jpg

Bilde310.jpg

kromkromkrom

Bilde313.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...