Hakon Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Er dette samme bilen som man fikk i Europa... ser flere steder at bilen har 394 hester ( ebay and so on..) Er det andre vesentlige forskjeller en bør vite om ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 hm,sikkert litt småforsjeller mellom europa og her i USA. f.eks så hadde e36 M3`en her i usa kun 240 hk, kontra 286\321 hk i norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Det er korrekt at US versjonen av E39 M5 yter 394 HK eller 290 KW... hvorfor vet jeg ikke. Tilsvarende for den europeiske versjonen er 400 HK eller 294 KW. Trolig er årsaken et annet oktantall på bensinen og/eller en helt marginal tilpassning til andre avgasskrav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Husk også forskjell på DIN / SAE hk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Det er korrekt at US versjonen av E39 M5 yter 394 HK eller 290 KW... hvorfor vet jeg ikke. Tilsvarende for den europeiske versjonen er 400 HK eller 294 KW. Trolig er årsaken et annet oktantall på bensinen og/eller en helt marginal tilpassning til andre avgasskrav. Som shv er inne på, det er nok forskjellen på definisjonen av en hestekraft som utgjør dette. 400 DIN/metriske hester er 394 SAE, som brukes i bilbransjen i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 OK... det virker som en plausibel forklaring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2006 det dere skriver høres rimelig ut ja... er det andre ting man bør vite om da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 De er like motormessig. Speedometeret er selvsagt forskjellig og ofte svakere batterier og annet lysoppsett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 aha,det forklarer hvorfor 325 og 328 her borte har "bare" 189 hk også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Det forklarer en annen ting også - hvorfor BMW endte opp på den "runde" effekten på 507hk i E60 M5. Hvor mye tror dere det blir i SAE? ... Som de fleste nå sikkert har tippet - ganske nøyaktig 500hk blank. Markedsmessig er 500hk en god del mer enn 493, om de hadde endt på 500 her i Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Det forklarer en annen ting også - hvorfor BMW endte opp på den "runde" effekten på 507hk i E60 M5.Hvor mye tror dere det blir i SAE? ... Som de fleste nå sikkert har tippet - ganske nøyaktig 500hk blank. Markedsmessig er 500hk en god del mer enn 493, om de hadde endt på 500 her i Europa. Det er et veldig godt poeng... som også viser at det er det amerikanske markedet som bestemmer hvilken retning BMW primært beveger seg i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Ja det stemmer. Amerikanerne er ikke så glad i å bruke det metriske systemet. Når det gjelder US E36 M3 hadde ikke denne s-motor slik som alle andre M-biler har, derfor så stort gap mellom 286 og 240 hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Ja det stemmer. Amerikanerne er ikke så glad i å bruke det metriske systemet. Når det gjelder US E36 M3 hadde ikke denne s-motor slik som alle andre M-biler har, derfor så stort gap mellom 286 og 240 hk. Her bør man være forsiktig i svingene... begrepet hestekraft (hp som i engelske horse power) er heller ikke en del av det metriske systemet. Kun det tyske PS (Pferdestärke eller igjen upresist hestekraft) er en del av det metriske systemet. Disse begrepene kan med andre ord ikke oversettes til like mange Watt. Den amerikanske betegnelsen hp (Society of Automotive Engineers) er som den britiske måleenheten, men med den forskjellen at kraften måles ved svinghjulet. Misforståelsen i forhold til hvordan vi bruker begrepet hestekraft eller HK skyldes nok div. dårlige oversettelser fra hhv. tysk og engelsk. En felles standard med kilowatt (KW) har vært på beddingen i mange år, men disse gamle begrepene er åpenbart seiglivete... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå