Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de fleste her inne vet, så har jeg den ene bilen min (BMW M3 CSL) for salg på finn.no; http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8456460 . For å gjøre en meget lang historie kort:

Før helgen ble jeg kontaktet av en interessent (som snakker dårlig norsk!) i Oslo, som ville kjøpe bilen, men samtidig gjøre en "deal"; han ville betale bilen med Euro og sa mer eller mindre rett ut at han ønsket å "vaske" et større beløp med sedler. Jeg skulle få EUR 257.000,-, mot at han fikk bilen og NOK 500.000,-. Jeg var umiddelbart skeptisk og lite interessert. Min første tanke var: "Hvis det er genuint, så er det falske sedler". Jeg tok kontakt med Økokrim, som var heller lunkne til det hele... Iløpet av helgen fikk jeg en del telefoner fra ham. Men, jeg var avvisende til det hele. Opplegget var hele veien at jeg måtte komme til Oslo for å gjøre en "handel" med dem, de kunne ikke komme til Bergen, under noen omstendigheter! De var for opptatt med forberedelser til søsterens bursdag (hun skulle få bilen i gave), forretningsreiser til Italia (hvor familien eier en rekke hoteller, bla-bla-bla.), osv.

Mandag fikk jeg igjen en del telefoner de samme folkene, men fra forskjellige tlf.nr. (alle kontantkort, "registrert" på div. kreative navn. Sjekket med med en kontakt i Telenor), historien forandret seg stadig vekk og beløpet økte til EUR 270.000,- (NOK 2.100.000,-), noe som skulle gi meg en "gevinst" på ca. NOK 650.000,-.

De oppga stadig vekk nye navn og fødselsdatoer, men ingen av dem finnes i folkeregisteret! Det ene navnet "Jonson" ble også sjekket mot det svenske folkeregisteret, og finnes heller ikke der! Da jeg fortalte dem dette ble de litt spake... :D

Så sendte de meg t.o.m. en fax med kopi av et bankkort som "bevis" på hvem de var. (Dette er nok en kar som er blitt utsatt for ID-tyveri. Han bor i Nordtroms). Jeg tok dem på div. faktafeil stadig vekk, men forklaringene ble mer og mer kreative. Til slutt ble det hele egentlig underholdende og jeg bare "jattet med", til de gikk lei. Jeg sa til dem at hvis de ville kjøpe bilen min, så fikk de komme til Bergen og ta med seg pengene.

Iløpet av samtalene med dem kom det fram at de har EUR 1,2 mill tilgjengelig som de ønsker å "vaske", jeg var derfor i kontakt med Økokrim igjen tirsdag og ga dem navn, nr og annen info. Økokrim hadde diskutert saken intern og kommet fram til at det hele er en svindel; de vil tiltvinge/tillure seg "vekslepengene" (NOK 500.000,- i dette tilfellet) og evt. papirene på bilen. Om dette skal skje ved hjelp av våpen eller hvordan er meg helt ukjent! Saken er oversendt Oslo Politikammer fra Økokrim.

Mest sansynlig bor disse menneskene i sosialboliger i Nydalen i Oslo (de lånte telefaxen på SAS-hotellet i Nydalen og betjeningen på hotellet syntes at personen så svært tvilsom ut og mente at han kom fra de boligene. Jeg tok selvfølgelig kontakt med dem etter at gjøken hadde gått fra hotellet.).

Så spesielt til dere som har spesielle/dyre biler til salgs: Pass på! Navn de har brukt: Jonson, Quick, Leinan, Tony, Antonio, Victor, Galliano, osv.

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

haha... litt av en historie....

Om en ting virker for godt til å være sant er den som regel det. Artig at du snakket med Økokrim. hvem vet.. kanskje de får tatt skurkene..heh

Skrevet

Håper så inderlig at de blir tatt!! Et par uker i varetekt til saken blir henlagt vil vise dem hva de kan og ikke kan gjøre her i Norge!

Skrevet

Helt utrolig hva enkelte finner på for å få tak i penger.. Nå som det har blitt nesten umulig å rane banker, så må de kriminelle se seg om etter andre måter å tjene til livets opphold på, og oss bileiere har blitt ett alternativ.. Fint at du advarer oss, men dessverre så tror jeg de nok klarer å lure en stakkars sjel til slutt.. :roll: Saken blir vel henlagt siden man ikke vet hvem som står bak..? Det var vel bare brukt falske personalia? Merker jeg blir sinna når jeg leser slike historier! :evil:

Skrevet

Det skal sies at de var meget kreative i navnevalg da :lol:

Quick? Thomas Quick?

Galliano? Tenker mye på tenåra og hot shots med etterfølgende kvalme og brekninger..

Tony? Sopranos?

Hehe, sånne folk er så smarte! Synd (og utrolig) at det faktisk finnes folk som lar seg lure enda!

Skrevet

Får håpe disse kjeltringene blir tatt!! Bur dem inne, eller send dem ut fra Norge for godt.. Sånt avskum trenger vi ikke i Norge! :grab: Tror ikke de kommer til å ta kontakt med meg når jeg skal selge Compacten min.. He he :lol:

Skrevet

Det er nok først og fremst "vekslepengene" man bør ha fokus på i denne historien. Dette er et klassisk "nigeriansk" opplegg (kjeltringene er nok ikke nigerianere, men konseptet er en ny vri på de gamle nigeriabrevene). Det er alltid en eller annen som har noen penger som skal vaskes eller på annet vis omsettes til andre økonomiske likvider. Disse pengene eksisterer ikke, men brukes som et agn i forhold til en som skal selge et eller annet kostbart. Her i Danmark er til og med folk som skal selge hus blitt kontaktet av kjeltringene. Vel... fidusen er at noen først blir fristet av store fortjenester i den første delen av opplegget... det er typisk at noen ønsker betale halvannen krone for en krone. Fase to innledes ved at det skal betales et passende beløp i "vekslepenger"... alltid fra selgeren og alltid i tillegg til det som skal selges. Bilen er i dette tilfellet for "varm" til å gjøre noe konkret med (imidlertid havner den trolig i Polen eller i det området av Europa), men når vekslepengene først er overlevert er kuppet gjennomført. Selgeren står tilbake med en falsk bankremisse, ingen bil og "vekslepenge" beløpet fattigere. Det er godt du er naturlig skeptisk M3_CSL... :wink:

Skrevet

Disse gutta har jeg også snakket med 8) De skulle kjøpe bursdags gave eller no sånt også ville de att jeg skulle komme til Oslo 8)

Det var en stund en del som ringte og hadde flatskjermer i innbytte også husker jeg.

Hvis de skal ha bil så får de komme oppover.

En dag så får man bare reise ned til Oslo med ett par fulle biler og banke gørra ut av dem så kansje de slutter :twisted:

Skrevet

Haha! Å gjøre en deal med en fra Oslo som snakker dårlig norsk - det høres uansett ut som en dårlig deal :wink:

Bra jobba "M3_CSL". Håper dine tips fører til at noen havner på cella.

Jeg tror det er mer organisert kriminalitet i dette landet enn vi fatter.

Skrevet
Håper så inderlig at de blir tatt!! Et par uker i varetekt til saken blir henlagt vil vise dem hva de kan og ikke kan gjøre her i Norge!

Helt enig, man skulle lært dem folkeskikk. :twisted:

Håpe de blir tatt...

Skrevet

(...) En dag så får man bare reise ned til Oslo med ett par fulle biler og banke gørra ut av dem så kansje de slutter :twisted:

Det er noe slikt man må gjøre ja. Ikke nødvendigvis banke dem. Men legge ut for eks. CSL'er som agn i samarbeid med politiet og la dem drive med spaning og etteretning. Så er det bare å møte dem for å ta dem på fersken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...