Gå til innhold

Bremseskive skjold, hvilken funksjon har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Quattrokiller skrev:
Ante ikke at alu-felger var tyngre enn stålfelger. Skuffende! Koenigsegg bruker Carbonfelger, lurer på hvordan det blir med avkjøling, carbon leder vel dårlig varme. Men de vet vel hva de gjør de gutta der.

Disse gutta har andre måter å kjøle bemsene ned på. Lettere hjul er alltid det beste. Det er en dyd i racing om å holde uavfjæret vekt så lav som overhodet mulig. Se bare på F1 / Indy. Små felger og store gummihjul - gummi er lettere enn metall.

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Alternativet til aluminium er jo Magnesium. Dyrt som pokker, men eksisterer. Veit ikke hvordan det er med titan. Burde være mulig å lage noe av den legeringen, men da blir det jo vanvittig dyrt om en ikke finner en gammel ubåt å ta litt i fra.

Skrevet

Så det man burde ha er titan senter og karbon hjul bane 8) titan fordi det er lett og leder varme bort fra bremsene og karbon hulbane for det er absolutt lettest:-) hvis man skal tenke kunn på kjøre komfort så hadde det kansje vært best uten bremse skiver 8) masse uavfjæret vekt i bremseskivene 8)

Skrevet
  Trotto skrev:

Disse gutta har andre måter å kjøle bemsene ned på. Lettere hjul er alltid det beste. Det er en dyd i racing om å holde uavfjæret vekt så lav som overhodet mulig. Se bare på F1 / Indy. Små felger og store gummihjul - gummi er lettere enn metall.

Har du peiling på hvor mye du sparer i vekt sånn ca hvis du går ned fra 8x18 med feks 225/40-18, til 8x17 225/45-17?? Hvis dekkmerke og felgtype er identisk? En kilo omtrent?

Skrevet

Ein heilt vanleg racing felg i magnesium på 8x18 har ein vekt på 8.9 kg, mens ein på 8x17 har ein vekt på ca 8.7 kg.

Magnesuim har ein vekt på 1.738 kg/dm³, mens aluminiumslegeringar har ein vekt på ca (grovt rekna) 2,7 kg/dm³.

Så veldig mange kg, kanskje ned i xxx gram også, er det vel ikkje å spare på det. Men når du kutter ned på bredden på dekka, påvirker du også kjøyreeigenskapene.

Skrevet

Motordekslene på min motorsykkel holdes på plass av titanbolter. Det overrasker meg hver gang jeg holder en slik i hånda. De minner meg om plastikkskruene eldste gutten hadde på en lekebil - sånn i vekt.

Nei, jeg vet ikke hvor mye det er å tjene vektmessig på de forskjellige metallene.

Hadde noen Revolution-felger for mange år siden. Det ble sagt at det var megnesiumlegering i de felgene...likevel sprakk en (av 4) eike på ene felgen.

Skrevet
  Trotto skrev:
Se bare på F1 / Indy. Små felger og store gummihjul - gummi er lettere enn metall.

Det er jo også ett regelverk som avgjør dette. De bruker også dekkene som "dempere".

At dine magnesiumlegerte felger knakk er ikke rart. Magnesium blir sprøtt når det blir eldre. Jeg fikk tilbud på magnesiumfelger til min bil (som var brukt på en DTM bil), men ble frarådet å kjøpe disse da det var stor sjanse for at de kunne knekke ved hardt bruk/banekjøring..

Skrevet

Jøss, sprukne eiker høres jo ikke noe sælig ut...

BBS har jo disse "air-inside" felgene sine, synes jeg leste et sted at det sparer 2 kg per felg, men hører kansje litt mye ut. Ene felgkanten er hul, samt eikene, og fylt med luft. Det ekstra volumet med luft bidrar vistnok til å øke "fjæringen" i dekket, da luften der kommuniserer med det i dekket så totalvolumet luft som dekket fylles opp av blir mye større. Ganske genialt. Og så ser den pen ut også, åpen og fin, som jeg har skjønt er viktig for bremsekjølingen nå 8)

http://www.vrc.ru/images/CKII_cut.JPG

http://www.bbs.com/cgi-bin/a2v_data/ueb ... zweiteilig

Skrevet
  R Andersen skrev:
  Trotto skrev:
Se bare på F1 / Indy. Små felger og store gummihjul - gummi er lettere enn metall.

Det er jo også ett regelverk som avgjør dette. De bruker også dekkene som "dempere".

Hadde små felger og store dekk vært en ulempe for kjøreegenskapene, ville større felger vært på plass for lenge siden og regelverket vært endret - og 2 knepp mykere demping på støtdemperne i stedet - om det skulle bli nødvendig...tror du ikke?

Skrevet

Har aldri tenkt på det før, men er jo skikkelig ballong dekk de F1 bilene kjører rundt med. Så på en 3-serie som kjørte 24-timers løp på nürburgring, den hadde 18-tommer. Hvis det holder for de bør det kansje holde for meg også :?

Skrevet
  Trotto skrev:

Hadde små felger og store dekk vært en ulempe for kjøreegenskapene, ville større felger vært på plass for lenge siden og regelverket vært endret - og 2 knepp mykere demping på støtdemperne i stedet - om det skulle bli nødvendig...tror du ikke?

Jeg sier ikke at små felger og store dekk må være en ulempe, men pga reglementet i F1, så bruker de dimensjonene som er nå. Noe av grunnen er bl.a å holde farten nede. Dekksidene på dekkene som blir brukt i F1 er en del stivere enn vanlige dekk, så at det er så mye gummi har ikke så mye å si som på ett vanlig gatedekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...