Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det skal være tilstrekkelig å la bilen stå på flat mark! Sett i tenningen og sett strøm på pumpen som sirkulerer kjølevæska. Du vil kunne se at ekspansjonstanken tømmer seg og da er det bare å sørge for å etterfylle kjølevæske. Annlegget fyller væske og skyver denne fremover, som igjen presser evt. luft ut gjennom lufteskruen. Dette gjøres best når bilen er kald og ekspansjonstanken ettersees når bilen har blitt varm.

må være den beste guiden til å lufte bil! hehe 8)

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sett tenning på slik at varmeregisteret sviver, sett den på varmluft og full fart.. Bilen skal IKKE svive, skru ut lufteskruen, fyll kjølevann på radiator til det pipler ut vann fra lufteskrue.. Sett deretter en vannslange ned i radiator og spyl så du får ut all luft.. Kan også blåse til det kommer bare vann i en ren stråle ut fra luftehull..Du må HELT sikkert etterfylle litt den nærmeste tiden for å få ut all luft.. Startes bilen med åpent ekspansjonslokk eller åpen lufteskrue vil den suge inn luft med en gang..

Dette er veiledningen jeg fikk fra Bavaria, og det funket helt topp på min..

• 5 weeks later...
Skrevet
Sett tenning på slik at varmeregisteret sviver, sett den på varmluft og full fart.. Bilen skal IKKE svive, skru ut lufteskruen, fyll kjølevann på radiator til det pipler ut vann fra lufteskrue.. Sett deretter en vannslange ned i radiator og spyl så du får ut all luft.. Kan også blåse til det kommer bare vann i en ren stråle ut fra luftehull..Du må HELT sikkert etterfylle litt den nærmeste tiden for å få ut all luft.. Startes bilen med åpent ekspansjonslokk eller åpen lufteskrue vil den suge inn luft med en gang..

Dette er veiledningen jeg fikk fra Bavaria, og det funket helt topp på min..

Jeg må lufte min nå og det du sier likner på det som står i haynes boka mi :)

Men man trenger vel ikke ha vifta på full guffe? :P Holder å sette temp på maks sånn at ventilene til varmeapp.registeret står åpne hele tiden :)

Skrevet
Jeg må lufte min nå og det du sier likner på det som står i haynes boka mi :)

Men man trenger vel ikke ha vifta på full guffe? :P Holder å sette temp på maks sånn at ventilene til varmeapp.registeret står åpne hele tiden :)

Jo det høres vel logisk ut, har aldri prøvd å gjør det uten å la vifta svive, men skal prøve på det neste gang det blir aktuelt;)..

Skrevet
men hvorfor skal du lufte? er du plaget med at motortempraturen vandrer veldig eller at det ikke er varme i varmeapparatet? har jo ingen hensikt å lufte uten at det er et problem

Jepp,jepp 8)

Skrevet

vet at man egentlig ikke trenger å sette bilen i en oppover bakke, men hørte på en gamling fra det lokale bmw verksted å han sa at: "M40 motora e nokka av den største dritn bmw har laga, må jo nestn sette biln i 90graders vinkel for å få lufta ut av den jævelskapen" ellers er alt vare rett fram trur jeg :D

Skrevet
vet at man egentlig ikke trenger å sette bilen i en oppover bakke, men hørte på en gamling fra det lokale bmw verksted å han sa at: "M40 motora e nokka av den største dritn bmw har laga, må jo nestn sette biln i 90graders vinkel for å få lufta ut av den jævelskapen" ellers er alt vare rett fram trur jeg :D

hmm... det kan forklare at jeg sliter med luftinga :( hehe

Skrevet

Der er det forskjellig meninger ute og går. Verksmesteren på BMW her i Skien sier at luft i systemet på de bilene ikke har vært noe problem. Det er som regel termostaten eller andre ting som er årsaken til problemene.

Jeg trodde jeg hadde luft i systemet på min bil, så jeg prøvde å lufte etter alle kunstens regler, med bilen av og på og i vinkel og nesten opp ned uten at det hjalp. Bytt termostat, fikk jeg beskjed om av verksmesteren her. Det gjorde jeg, og da blei den god som gull.

For å få ut lufta på denne bilen skal den stå på flat mark med motoren avslått men med tenninga på og varmeapparatet på det varmeste med vifta på. Skru lufteskruen på termostathuset og radiatoren litt ut, og fyll på vann till det renner ut av lufteskruen. Dette funker!

Skrevet

hehe vet at det er delte meninger om det der. Har vært borti m40 som du kun ser på så er lufta ute, men så finnes det dem som du burde ha hatt med på en av de villeste turene som dem har på tusenfryd for at man skal bli kvitt lufta :D

Skrevet

dårlig varme i varmeapparat, tok laang tid før det ble varm, etter luftinga har jeg merket god forskjell på dette og det er mye bedre varme nå :-)

Skrevet
hehe vet at det er delte meninger om det der. Har vært borti m40 som du kun ser på så er lufta ute, men så finnes det dem som du burde ha hatt med på en av de villeste turene som dem har på tusenfryd for at man skal bli kvitt lufta :D

Dritbra kommentar! :lol:

Skrevet

Der er det forskjellig meninger ute og går. Verksmesteren på BMW her i Skien sier at luft i systemet på de bilene ikke har vært noe problem. Det er som regel termostaten eller andre ting som er årsaken til problemene.

Jeg trodde jeg hadde luft i systemet på min bil, så jeg prøvde å lufte etter alle kunstens regler, med bilen av og på og i vinkel og nesten opp ned uten at det hjalp. Bytt termostat, fikk jeg beskjed om av verksmesteren her. Det gjorde jeg, og da blei den god som gull.

For å få ut lufta på denne bilen skal den stå på flat mark med motoren avslått men med tenninga på og varmeapparatet på det varmeste med vifta på. Skru lufteskruen på termostathuset og radiatoren litt ut, og fyll på vann till det renner ut av lufteskruen. Dette funker!

Kanskje et dumt spørsmål, men gjøres dette på kald eller varm motor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...