Gå til innhold

bmw m8??


marius88
 Share

Anbefalte innlegg

M8 navnet ble kun brukt på en prototyp, men i produksjonsutgave fikk den navnet 850CSi.. Det ble forøvrig produsert totalt 30621 stk. E31 8 serie modeller fra perioden 1989-1999. Det ble produsert totalt 1510 stk. 850CSi og totalt 10072 av 850i. Av 850Ci ble det produsert totalt 1218 stk av, mens 840i ble det produsert totalt 7083 stk, som forøvrig markerte seg relativt godt i salgsstatistikken til BMW.. Av Alpina modellene ble det produsert totalt 97 stk B12 5.0 og stk 57 B12 5.7! Ved siden av dette ble det jo også produsert totalt 18 stk 830i, men det er usikkert om disse ble levert til kunde. BMW prøvde seg på en M8, men den fikk navnet 850CSi. M8 prototypen hadde totalt 550 hk, men denne motoren havnet senere i McLaren F1 med da 627 hk...

850CSi har forøvrig en S70B56 motor med et slagvolum på 5576 cm3. Den produserer 380 hk ved 5300 O/min og 550 Nm ved 4000 O/min og med en egenvekt på 1865 kg klarer den å flytte seg fra 0-100 km/t på 6 sekunder. Toppfarten er som vanlig på 250 km/t og 850CSi er også en av de dyreste BMW'ene som er å ha vært tilgjengelig for privatkunder.. I 1994 kostet f.eks en 850CSi utrolige 1925000kr, mens 850CiA kostet 1550000kr..

6.0 s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har du bilde av M8 som DESVERRE ikkje vart produsert. Grunnen var at BMW ikkje var interisert i å putte M merket sitt på "sånne" biler. Steike for nokre idioter!

T.A.S, veit du kva modifikasjoner som vart gjort med M8 motoren? Den var jo ganske rå i utganspunket, V12 48v på 550 HK.

multipartxf8ff2m8nq6.jpg

m8enginefb1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet desverre ikke noe mer om M8 enn det jeg skriver om under her, og ja.. bilen/motoren var relativt rå i utgangspunktet.. Som jeg skrev tidligere er 850CSi "M8", men motoren som havnet i 850CSi er altså en nedtunet variant av M8 motoren.. E31 M8 prototyp var forresten BMW-konsernets mest best beholdt hemmelighet noen gang og hovedpoenget med M8 var at det skulle være en lettvektsbil som skulle bli en "Ferrari Killer".. Motoren som kom i M8 eksisterer det kun en stk. av og forble kun i denne prototypen.. Senere viste det seg at det praktisk talt ikke var noe marked for denne bilen, hvor en BMW sjef så kansellerte hele prosjektet.

Det finns svært lite informasjon om denne bilen rundt om og motorsport blader etc. blir som oftest ubesvart også.. Derfor er dette den mest beholdte hemmeligheten fra BMW.. Bilen ble forøvrig stuet bort i det de kaller "Giftschrank" (gift-lagring på Norsk) hvor bilen så skal ha blitt ødelagt siden E31 ikke produseres mer og at det ikke har kommet noen etterfølger.. Selv er jeg litt i tvil til denne setningen da den ikke var helt forståelig, men det er godt mulig at det er det som har hendt med denne bilen.. Det er hvertfall denne informasjonen jeg sitter med og jeg vil tro at dette er det meste som er tilgjengelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den fra Lørenskog i tankene når jeg skrev om E31 og jeg vil nå si at dette er en av de mest velholdte bilene jeg har sett.. Rødfargen på denne bilen er absolutt den mest freshe og er derfor min favorittfarge på E31 8 serie.. En strøken entusiasteid E31 skal en eller annen gang havne i bilparken min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...