Klinz Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Korleis er stemningen for ein bytte ring? Ser de er mye kunnskap her inne og noen er flinke på Lakkering og oppretting, noen er flinke på mekanisk, noen på elektrisk osv. So da lure eg på om me sku lagd ein egen tråd der folk kan "melde seg" seg til jobber og eventuelt kan motparten hjelpe. Høres de ut om noe? Adminedit (Fredrik): Dette er neppe lovlig i organisert form (iallefall ikke hvis konseptet skal være uten moms), men så lenge diskusjonen er bil og/eller motorrelatert bør vi i det minste kunne diskutere tanken. Evt. avtaler mellom forumdeltagerne skal gjøres utenfor forumet og bimmers er likeledes på ingen måte ansvarlig for evt. uenigheter/tvister som måtte være et resultat av en privat avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andas Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Det kommer nå helt an på om man har et yrke eller det bare er en hobby? Stemmer ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Det kommer nå helt an på om man har et yrke eller det bare er en hobby? Stemmer ikke det? Det er korrekt... og dugnadsarbeider er jo også lovlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Bytting av tjenester har da aldri vært ulovlig eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andas Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Det er lovlig hvis man betaler moms og skatt ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klinz Skrevet Desember 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2006 Kan ikke betale moms og skatt for ein sum du ikke betale:-) Har ikke noe og rekne de ut fra da.. Eg har no hørt om store bytteringer i oslo området, som gjelder alt mulit fra klippe plenen til snikring. De er i organisert form. Veit ikke korleis de er me moms. Men de blir jo ein slaks tjeneste. TD. eg trenger litt lakkjobb på bilen min, men har ikke plass eller kunnskap, Men kunne hjelpt tebake er utdanna bilmekaniker og har tilgang på godt utstyr verksted. noen som kn hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Kan ikke betale moms og skatt for ein sum du ikke betale:-)Har ikke noe og rekne de ut fra da.. Eg har no hørt om store bytteringer i oslo området, som gjelder alt mulit fra klippe plenen til snikring. De er i organisert form. Veit ikke korleis de er me moms. Men de blir jo ein slaks tjeneste. TD. eg trenger litt lakkjobb på bilen min, men har ikke plass eller kunnskap, Men kunne hjelpt tebake er utdanna bilmekaniker og har tilgang på godt utstyr verksted. noen som kn hjelpe? Nå kan ikke jeg den norske skatteloven ut og inn, men det virker temmelig logisk at en organisert byttering ikke kan ha et for stort omfang uten å undergrave statens inntektskilder. Derfor tror jeg ikke at varene/tjenestene som tilbys i en byttering kan ha et omfang og/eller en karakter som konkurrerer med handelsnæringen. Det skal altså være varer og tjenester av "privat" karakter... som f.eks snemåking i mindre omfang eller barneutstyr man ikke trenger lenger har bruk for. Forretninger, bedrifter og håndverkere kan ikke selge varer/tjenester i en byttering uten å komme på kant med skatteloven. Man kan heller ikke tilby arbeide som krever offentlig tillatelse, f.eks. etter bygningsloven. Såkalt "svart arbeide" er naturligvis også helt ulovlig. Hva man avtaler privat er en annen sak, men også noe vi holder utenfor dette forum. Jeg mener imidlertid at vi bør kunne diskutere fenomenet i relasjon til bil og motor... dog uten at forumet ender opp som en byttering. Dette er iallefall regelen inntill Gunnar og/eller de andre moderatorene evt. kommer på banen med deres betraktninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlend_p Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Eg har no hørt om store bytteringer i oslo området, som gjelder alt mulit fra klippe plenen til snikring. De er i organisert form. Også kalt for Jehovas Vitne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR.H Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Det er vel heller Smiths venner som er store innen dugnad. "Sitat (http://no.wikipedia.org/wiki/Smiths_Venner)" Dugnad er en av de viktigste bærebjelkene i driften av menigheten lokalt og internasjonalt "Sitat slutt" Uten at jeg kjenner noe som helst til det trosamfunnet. God Jul Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Eg har no hørt om store bytteringer i oslo området, som gjelder alt mulit fra klippe plenen til snikring. De er i organisert form. Også kalt for Jehovas Vitne HA ha ha ha! Dagens absolutt beste! Holder på og ramle av stolen her jeg sitter Jeg har heller ikke tro på at en slik byttering er helt "lovlig". Greit, om noen få private personer bytter tjenester seg i mellom, tjenester og gjentjenester, så er det sikkert ikke noe i veien med dette, men slik jeg oppfatter trådstarter, så mener du et mer organisert nettverk? Det er sikkert mulig at noen få kunne hatt en slik ordning, kanskje en kamerat-flokk eller lignende, men tenk på at folk flest mest sannsynlig ville stilt seg skeptisk til en slik ordning, og uten folk, ingen byttehandel I gamledager var jo denne byttingen "vanlig praksis", betaling av tjenester var jo mer eller mindre ikke eksisterende! Men da igjen er det jo klart at det er en grunn til at denne praksisen har frafalt med tiden Tenk hvilket kaos det blir når/hvis man ikke har noe "seriøst" å tilby i gjengjeld for en tjeneste??? Selvfølgelig kan man sikkert komme til enighet om det meste, men det blir jo litt rart å måtte ta oppvasken for en billakkerer i et år, bare for å "tjene inn" en hellakkering See? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Jeg har heller ikke tro på at en slik byttering er helt "lovlig". Greit, om noen få private personer bytter tjenester seg i mellom, tjenester og gjentjenester, så er det sikkert ikke noe i veien med dette, men slik jeg oppfatter trådstarter, så mener du et mer organisert nettverk? Det er sikkert mulig at noen få kunne hatt en slik ordning, kanskje en kamerat-flokk eller lignende, men tenk på at folk flest mest sannsynlig ville stilt seg skeptisk til en slik ordning, og uten folk, ingen byttehandel I gamledager var jo denne byttingen "vanlig praksis", betaling av tjenester var jo mer eller mindre ikke eksisterende! Men da igjen er det jo klart at det er en grunn til at denne praksisen har frafalt med tiden Tenk hvilket kaos det blir når/hvis man ikke har noe "seriøst" å tilby i gjengjeld for en tjeneste??? Selvfølgelig kan man sikkert komme til enighet om det meste, men det blir jo litt rart å måtte ta oppvasken for en billakkerer i et år, bare for å "tjene inn" en hellakkering See? Jeg tror ikke antall medlemmer i en byttering er hovedproblemet, men derimot er verdiene av det som byttes (i et større omfang) interessant for staten og næringsdrivende (les: skatt og avgifter). Bytting eller orging i en større skala er kjent fra samfunn der lov og orden ikke eksisterer eller der lovlige myndigheter har liten kontroll. F.eks var det ganske alminnelig å bytte til seg varer og tjenester under krigen her i Norge. Likeledes er nok bytting av varer og tjenester mer alminnelig i mange innvandrersamfunn iom. at de ofte kommer fra land der f.eks velferdstaten er ikke eksisterende eller dårlig utviklet og/eller der korrupsjon er alminnelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andas Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Nå er det jo heldigvis lov å gjøre dugnad for frivillige organiasasjoner som Jehovas Vitner, Idrettslag og bilforumer på nettet i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Du har nok rett i at antall medlemmer ikke er "hovedproblemet", Fredrik! Jeg ville bare påpeke at det er nødvendig med et visst antall personer og et ganske stort utvalg av ulike tjenester for og få denne type "ring" til å fungere tilfredsstillende for dens medlemmer Litt pussig at jeg nettopp har sett filmen Schindlers Liste (verken første eller siste gang! utrolig gripende og god film), der får man jo et godt eksempel på tjenester og gjentjenester, endel betalt sådan, mellom Herr Schindler og SS-offiserer, og bytting mellom de jødiske arbeiderne og andre, bla. polakkene. Et godt eksempel på hva som kan skje når det bryter ut krig og normal valuta blir en saga blott! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrem Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Jajaj Brenn av og betal svart hobby er jo skattefritt så litt uten moms og beskattning skulle jo komme alle bmwere til gode =) Skål forresten litt (beruset) üÜ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå