Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettstedet dinside.no har laget en reportasje over flere sider med forklaringer om dekk og hva som er riktig dekktrykk.

De skriver man ikke skal følge bilprodusentenes anbefalinger slavisk og at dekktrykket heller skal være 10% høyere enn bilprodusenten oppgir om sommeren, og 20% høyere om vinteren. Forklaringener dekkslitasje, svinn gjennom gummien og lufttemperatur.

Dette forklarer iallefall litt av grunnen til hvorfor en del biler kantsliter dekk.

Skrevet

Jeg kjører alltid med høyere dekktrykk enn oppgitt. For det første sporer det mindre med høyt trykk, og for det andre er tallene bilprodusentene oppgir altfor lave om man har litt vekt i bilen. Madammen sin er oppgitt til 2.4 bar foran og bak uansett last.. da var dekkene skikkelig skvisa med full julepakk. Uaktuelt å kjøre 100 mil slik på nye piggfrie. Merket det også godt på bilen før vi stoppa og fylte opp - mye mer ustabil, selv om den hadde riktig dekktrykk iht. fabrikk.

Skrevet

Jeg ser på dekket når jeg fylder luft.

Kan ikke forklare det, og har ikke noe bilde her og nu, men jeg ser liksom på vulken i bunnen av dekket og samtidigt åssen vinklen er på yderste kjørebane og vejbanen.

Men det er som regel litt over det anviste tryk.

Skrevet

Hvilket trykk vil dere anbefalle for vinterbilen min e30 323 tror det er 175/60/14 eller noe. kjører 2.3 bar nå

  • 3 months later...
Skrevet

med meg var det omvendt. Hadde 2.1 og 2.2 men bilen føltes som om jeg kjørte på puter. Kjørte opp trykket til en 2.6 og 2.7 og nå føles bilen mer kontrollerbar i svinger og ikke så slapp.

225/45/17 og så 235/45/17 bak.

Kanskje det har litt å gjøre med hvilke dekk en har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...